Hunden är konstig

zitasmatte

Trådstartare
Hej!!

I Juli månad fick vår ena hund ett konstigt "anfall" när den var ute å lekte med sin kära boll. Helt plötsligt började hon rycka konstigt med bakbenen,det var som att dom inte hängde med när hon sprang,hon höll på att sparka å ha sig när hon gick å sprang. Det höll på kanske 1 min sen var hon som vanligt igen. Vi tänkte att det kanske hade med värmen att göra för det var jätte varmt ute,att hon typ hade vätskebrist eller var överhettad.....Men så igår igen fick hon samma "anfall" när hon var inne men då började hon dreggla oxå som bara den. Ramlade inte ihop utan gick omkring å "sparkade å ryckte" å var lite okontaktbar i kanske högst 1 min då oxå. Börjar fundera vad det kan vara ?? Låter ju inte som epilepsi heller för då brukar dom visst ramla omkull?? Hon är helt som vanligt annars. Glad,pigg,lekfull å har bra matlust. Någon som har något förslag? Kommer det igen så måste vi så klart kontakta veterinären!

Sv: Hunden är konstig

jag tycker att du ska kontakta veterinär via telefon redan nu, du kommer absolut att få bättre råd av en veterinär..

Min hund hade ep i 5 år och han föll aldrig ihop och krampade.Anfallen var ungefär så här: kom och ställde sig hos mig, drog upp vä bakben, hö fram, hö bak, vä fram och kunde ibland dra ihop ryggen och bita ihop käkarna, var över på en par tre minuter. Sen var han som vanligt.Fick Fenemal åt honom och det fungerade bra. Så ep-anfall kan se så otroligt olika ut. Tyvärr fick min kille somna in i vinter pga en misstänkt hjärntumör som växt, därav ep + de andra symtomen som kom på slutet. Lycka till!

Tänkte att jag skulle berätta hur de har gått. Var in med hunden till vetrinären å hon kunde inte säga direkt att det var epilepsi men hon trodde det. Tyckte inte vi skulle göra nåt åt de så länge som det var så lindrigt som det var,alltså ingen medecin. Ville att vi skulle filma nästa gång hon fick ett anfall så när hon fick de senaste i Oktober var jag snabb med mobilen och filmade. For sen till vetrinären och visade upp det. Hon tyckte det verkade vara en lindrig form av anfall. Fick ut medecin att ge om hon skulle få ett kraftigt anfall som ej ger med sig. Blir anfallen kraftigare och kommer oftare skulle dom göra en skallröngen för att kolla om det kan finnas typ nån tumör som ligger bakom det hela men än så länge är hon pigg som vanligt och har inte haft nåt mer anfall ännu....

Hur gammal är hunden? Det är vanligt att epilepsi startar i 2-3 årsåldern. Och ett anfall kan vara alltifrån att hunden står helt stilla och är okontaktbar i några sekunder till att den ramlar omkull med ryckningar och fradga. Hunden kan ha haft anfall tidigare som ni kanske inte har märkt om den bara har stannat upp i leken någon sekund.

Lite sent svar kanske men hunden är snart 6 år. Har haft henne sen hon var 5 år. Tidigare ägare har aldrig sett henne haft nåt sk anfall säger dom men som sagt hon kan ju ha haft de när dom eller vi ej sett eller varit hemma. Hon har iaf "peppar peppar" ej haft nåt mer nu sen i höstas!

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: ryujaneiro
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 047
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka