RunaD

Trådstartare
Vi är på jakt efter en bra bur till vår aussie. Vi har kikat och bestämt oss för artfex, men sen är frågan vilken storlek man ska ha? Hur tajt ska det vara för hunden?

Sv: Hundbur

Och minimalt med utrymme att flyga omkring på om bilen smäller. Själv har jag en MIM dubbelbur Small (utan mellanvägg) till en hund i liknande storlek.

Hej!

Jag har en artfex stl medium till min BC (hane ca 20kg 52cm mkh) Den är tight men han kan ändå stå, sitta, ligga, vända sig. Sitter som en smäck i volvo v70, 2002.
Hade han varit ngt större hade jag valt en medium plus i stället. Tyvärr hjälper inte det på höjden och det är där jag velat ha ngt mer utrymme.

Denna buren tar mindre än halva lastutrymmet vilket är en klar fördel. Skramlar inte och är krocktestad. Kan skicka bild om du vill se. Pm i så fall din mail adress.

Senast ändrad:

KL den enda buren som är krocktestad mer än för frontalkollisioner är MIM, den har 7 cm deformationszoner som gör att hunden inte blir mos vid påkörning bakifrån, samt att buren inte mosar ev passagerare i baksätet.
Kollar igenom testet du länkar till o det har utvecklats väldigt mycket, bra!

Intressant att alla illustrationer visar MIM burar, de enda mig veterligen med deformationszoner (förutom den schweiziska Falkonburen för katter o små hundar).
dsc-0306.jpg

dsc-0347.jpg

Han är 59 i manken o väger ca 22 kg.

Ja det där med att buren ska fixa en påkörning bakifrån är viktigt.
Jag känner en hund som dog ganska nyligen vid just en sådan situation :(

TS
Min aussie åker i ena halvan av en MIM dubbelbur XXL. Hon hade lugnt kunnat ha ett mindre utrymme men vår bur är anpassad efter vår andra hund som är större.

Jag vill inte att hunden ska kunna bre ut sig i buren. Tycker inte den behöver kunna stå upp bekvämt heller.
Den ska kunna sitta skapligt och kunna ligga bekvämt men kompakt. Jag vill inte ha en massa extrautrymme där den kan tumla omkring om vi krockar.

Jag vill inte att hunden ska kunna bre ut sig i buren. Tycker inte den behöver kunna stå upp bekvämt heller.
Den ska kunna sitta skapligt och kunna ligga bekvämt men kompakt. Jag vill inte ha en massa extrautrymme där den kan tumla omkring om vi krockar.

Jag håller med. Jag tycker att minimimåtten som anges av JBV är smått absurda - går det ens att frakta en normalstor schäfer eller större hund i ett vanligt bagageutrymme om man följer dem? Själv vill jag att hunden ska kunna sitta och ligga bekvämt och utöver det åka så säkert som möjligt.

Tyvärr har jag ingen MIM-bur ( hade gärna velat ha, då jag anser dem bäst), utan en sämre bur av okänt märke. Godkänd, men inte mycket mer. Är ändå nöjd med den om man bortser från det som KAN ske, med olyckor med kraftiga krockskador ( och hoppas slippa dem!). Hunden funkar kanon i buren, den sitter fastspänd mellan baksäte och framsäte och rör sig inte en millimeter när man kör. Har tyvärr ingen kombi och har köpt den största bur som går in i baksätet. Hunden har god plats att ligga och röra sig. Hon kan sitta upprätt, men där är det gränsfall att hon har huvudet i taket. Åker sällan jättelånga sträckor ( normalt sett några mil hit och dit), så pga ekonomi får den ändå duga och hon är lugn och trygg i buren utan problem.

Jag resonerar som någon skrev att hunden ska kunna röra sig obehindrat, ligga fritt och ledigt, och inte fara runt för mycket om man behöver bromsa kraftigt eller liknande:-)

Kl

Tack för svar allihopa! Vi har bestämt oss för en mim nu istället! Känns vettigast då allt vi hört säger att de är bäst på marknaden (?!) enkel large borde vara rätt storlek?

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
657
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Valpen har visst blivit stor (hur gick det till?) och har vuxit ur sin bur. Jag behöver en bur som är minst 50 cm hög och 60 cm lång...
2
Svar
36
· Visningar
961
Senast: ufot
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
315
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka