movi

Trådstartare
Om hunden i dagsläget 6,5 mån gammal är ca 65cm hög, snabbmätt med tumstock, hur hög bör bilburen vara?

En djungel att sitta och glo på... Och en Volvo 855a på det, litet och fjuttigt bagageutrymme...

Vill helst inte specialbeställa en bur, då jag räknar med att bilen kanske inte håller så länge, det är en 97a...
Men en bur som får plats i en 855a, den kommer att få plats i fler kombi, ingen kombi kan vara så liten som en 855a:D

Sv: Hundbur

Jag tycker väl inte att 855:an är så värst liten kombi. Finns väl massor som är mindre än den, tex v40. Jag har en halvbur som tar upp halva bagageutrymmet till min boxer och han får gott och väl plats där.

Jo, 855an har litet skuffutrymme jämfört med 245an och 745an jag har haft, peugoten var ännu större..

Men jag var intresserad av hur hög buren bör vara?

Ha, ha jag såg nu att jag inte svarat på din fråga i mitt inlägg :D
Buren som jag har går ända upp i taket på bilen och det går ju inte att få det så mycket bättre med de förutsättningarna :) Jag kommer inte ihåg vad det är för bur jag har, men jag frågade i butiken och berättade vad jag hade för bil och de visade vilka som passade i 855:an. Jag fick även ta med den ut och prova i bilen med hunden i, det tyckte jag var bra då såg man ju direkt att det funkade.

Min hund är ungefär lika hög, vi har en dubbelbur XXL från mim där hon sitter i halva. Måtten är 71,5 cm (höjd), 54,2 cm (bredd), 103 cm (djup). Jag tycker det är alldeles lagom.

Till alla! Tack för era svar

Jag har hittat en bur som är 72 hög, om det var runt 55-60 bred, och 92 djup och det är max, är den 0,5 cm djupare så kan jag inte stänga luckan :D, och då måste den vara snedställd, är den rak så får den inte plats då ryggstödet lutar lite mot skuffdelen!

Så då blir höjden bra!

Hur hög den bör vara rent lagligt är ju en sak. Du får mest troligt inte in en laglig bur i någon kombi idag oavsett. Det är helt sjuka regler för burar just höjdmässigt. Hunden ska kunna stå upp med huvudet i normal ställning och sen ska de ha x cm ovanför hjässan (glömt hur många cm.).

Vilket gör att i princip allt från schäfer och uppåt blir för stort för att ha i bilbur i kombibil. Samma hund får helt lagligt åka i samma bil med samma innertakshöjd UTAN bur. Förklara det den som kan..

Så, som ngn annan skrev, sikta på högsta bur du får in helt enkelt. Jag specialbeställde faktiskt (för att få mer bredd och djup), med en slutnota på 2500 kr - helt överkomligt. Däremot är buren nästan omöjlig att sälja nu sen jag bytte bil, det är ju ett aber man riskerar.

fakta:
På djurskyddsmyndighetens hemsida, www.djurskyddsmyndigheten.se, finns följande angivet beträffande mått på hundburar för privathundar (dfs 2004:10 saknr l 5);

1. Längd: Hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning x 1,25,
2. Bredd: Hundens bröstbredd x 2,5, och
3. Höjd: Hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.

Om flera hundar transporteras i en hundbur ska bredden för varje hund ökas med den största hundens bröstbredd.

För yrkesmässiga eller kommersiella transporter gäller andra regler.

På djurskyddsmyndighetens sida finns ytterligare information beträffande hundar och hundburar.

101010101010101010

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
712
Senast: Hermelin
·
Äldre Jag kommer köra min nuvarande Volvo V70 så länge den funkar, men har bestämt mig för att börja tänka kring vilken bil som kan passa som...
Svar
2
· Visningar
544
Senast: Tranan
·
Övr. Hund Vet inte om denna tråd ska vara på hund men tror det. Ska köpa ny bil och funderar på en Saab 9-3 eller 9-5 (kombi). Funderar på om en...
Svar
4
· Visningar
2 573
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Har klurat lite på det här, eftersom jag jag är redo att skaffa en valp. Just nu har jag en volvo 745 som nog rullar ett år till, den...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: PIRU
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka