Hundbur/galler/grind till Toyota RAV4?

Sezziyanen

Trådstartare
Tjena!

Undrar lite om någon har/vet nån som har en Toyota RAV4 med hund och vad de använder? Bagaget är ju ganska "stort", men inte så värst djupt. De flesta burar verkar vara gjorda för djupare bagage.. Börjat tro att den bästa lösningen för en stör hund (som blir ca 67cm mank ~40kg) är att köra lastgaller och grindar bak, så den kan ligga mer på bredden?

Har ni nått tips?

Jeppe specialbygger vilket kan vara bra om man har ett "udda" bagageytrymme som man vill utnyttja maximalt.

Hmm.. kollade nu för att fixa rätt snart då jag skulle behöva kunna frakta hunden rätt omgående, och inte har nån bur redo.. Annars kunde jag ta mig tid och måttbeställa nått. Är det för "osäkert" för hunden att tas med på golvet i bagaget? Jag tänker att själva grinden bak isf hjälper väl enbart vid öppning av luckan, så man kan vädra och hunden inte springer ut tex. Kanske är det ett lastgaller ovanför nackstöd som helt tekniskt "måste" finnas?

Hur skulle ni se på det?

Bur är en säkerhet vid olyckor också, det händer tyvärr att panikslagna hundar flyr genom trasiga rutor och blir överkörda eller "bara" kommer bort. Men ja, för lastsäkring räcker det med ett galler som skyddar resten av bilen från flygande hund.

Vilka mimgrindar kör du? Hur stor hund/flera hundar? Har du nån avgränsare, eller nej?
Jag har tyvärr den "dåliga" Rav 4, dvs årsmodell 2012. From 2013 är bagaget mycket störra och en bra bur går in, det gör den tyvärr inte i äldre årsmodeller, så vore jag du, skulle jag satsa på en bra bur i stället för grindar! Jag har en liten dalmatinertik och en italiensk vinthund, så dom tar ju inte så stor plats.

Rav4 2007 har jag. Nog sjutton ska det kunna gå att få till en säker lösning, så pass stort utrymme ändå. Bara att det är lite grunt, så buren måste vara så hunden kan lägga sig mer "sidledes" egentligen. Ingen koll på nyare Rav4or, men vet att de fram till 2005 hade sämre bagage.. (typ 40% mindre volym) än de som började säljas 2006.

Ska sköta frakten denna gång på annat vis, och kolla upp nån bur som går att mer måttbeställa/anpassa, eller om det finns nån grindlösning som känns bra.

Tar gärna tips på tillverkare som gör bra burar som är lite mer anpassningsbara! (eller inte djupare än typ 80cm.)

Rav4 2007 har jag. Nog sjutton ska det kunna gå att få till en säker lösning, så pass stort utrymme ändå. Bara att det är lite grunt, så buren måste vara så hunden kan lägga sig mer "sidledes" egentligen. Ingen koll på nyare Rav4or, men vet att de fram till 2005 hade sämre bagage.. (typ 40% mindre volym) än de som började säljas 2006.

Ska sköta frakten denna gång på annat vis, och kolla upp nån bur som går att mer måttbeställa/anpassa, eller om det finns nån grindlösning som känns bra.

Tar gärna tips på tillverkare som gör bra burar som är lite mer anpassningsbara! (eller inte djupare än typ 80cm.)

Åter igen Jeppe, de gör även burar. Efter mått. Personligen väljer jag bur över grindar alla dagar i veckan. Vår äldsta tik for ut genom sidorutan som unghund när husse voltade i samband med viltolycka :crazy:

Det finns flera som gör specialburar :)
Vi har två dubbelburar från Kombi-buren som vi varit nöjda med.

Jag hade jeppegrindar i min -04. Hade inte kunnat knö in någon bur där, men med grindarna blev utrymmet ganska lagom.

Även Robust specialbygger burar efter bilens mått etc. Tror även Hundgubben gör det. :)
Vi är jättenöjda med vår bur från Robust.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka