Mina hundar älskar kåpan! Tycker att det är en fördel att det inte är fönster och ljusinsläpp, det gör temperaturen betydligt mer behaglig när det inte lyser in någon sol
Mina åker alltid i mörker - lite ljus kommer ju in via ventilationen. Jag har kamera i boxarna och de lägger sig i regel och somnar direkt när vi börjar rulla, och sedan ligger de där tills vi är framme.
Kyla är det minsta problemet, dels har vi inte så kallt här nere och sedan är det lätt att fylla boxarna med träull + täcken på, så håller kåpan värmen bra. Jag har en variant som heter ”thermo black”, så den ska väl vara lite mer isolerad.
Värmen tycker jag är värre. I Sverige blir det ju i regel inte något problem, men när jag åkte till UK i somras var det 35 grader i luften… då hade jag ca 37 grader i kåpan, och hade panik över det
men faktum var, att hundarna var relativt obrydda. De hässjade så klart lite, men låg mestadels med stängda munnar och utan synbart ansträngd andning.
Jag lade in kylklampar och hade kyldynor till dem, och stannade och badade dem några gånger längs vägen. Det var otroligt skönt att ha kameran, så jag hade full koll på dem hela tiden.
Jag har en termometer med en ute- och en innedel. Utedelen hade jag högst upp i ett hörn i en av boxarna (där det teoretiskt borde vara varmast) och innedelen med display i min framruta. När jag satt i bilen med full AC visade innedelen på över 50 grader(!) där den stod i solen, och den i kåpan på 37 som sagt.
Jag har inte reflekterat över det tidigare, men det blir nog ganska varmt i ett bagage med t ex sluttande ruta….
Det finns en del som erbjuder AC i kåpan som tillval, men det är kostsamt. 18k + moms fick jag i prisuppgift när jag frågade en som säljer hundkåpor.
Jag lämnade in min för montage, men jag vet många som monterat den själv