Hundbajs = Döden?

Terja

Trådstartare
Läste det i tidningen om en man som antagligen hade halkat på en hundskit och slagit i huvudet... Tragiskt att sådant kan hända egentligen, visst det kan lika gärna varit en isfläck men polisen hade hittat "massa" hundbajs under skorna på mannen. Varför kan inte hundägare plocka upp hunden bajs eftersig? Tydker hundägaren att det är äckligt? Tänk dig då hur äckligt det är att trampa i hundskit eller som i detta fallet, halkat och slagit sig (kanske till döds :( )

När ska hundägarna ta sitt ansvar? Inom vilka områden (parker, asfalt, naturen) tycker Du man ska plocka upp skiten?

Sv: Hundbajs = Döden?

Tror du att man kan bli dömd för vållande till annans död?
Tycke att man ska plocka upp det i bebyggda områden.

Nej det kan man nog inte... Men det är inte det tråden handlar om utan det handlar om oansvariga hundägare som inte plockar bort efter sin hund. Nu hände ju detta tyvärr men hundbajs i allmänhet.

Vad tycker ni?

jag plokar upp skiten om det hamnar där folk går (på gångbana/stig) eller om jag av nån anledning skulle vara inne i stadsparken.. där tittar man juh på fina buskar, träd och statyer..

men ute i förortsskogen så orkar jag inte krypa in under en granj*vel där ändå ingen går för att min lilla hund vill skita därinunder..

Nej det är klart, där går kanske inte så många. Men barnen som leker då? Dom leker ju precis överallt, även under granar. Ok långt ute i skogen där man vet att inga andra kommer att vara, men där man vet att det kan dyka upp någon som på något sätt har oturen att trampa i det. Vad tycker du om det? borde man inte plocka upp skiten där också. Hur kul är det om ens unge kommer hem med hundbajs på overallen, stoppar man in den i tvättmaskinen då? Går lukten bort?

det är väl klart att lukten går bort :) hästskit går juh bort, likadant med barnbajs från heltäckningsmattor.. och när valpar bajsar på mattan, det går bort med mattskum hur enkelt som helst.. :D

Jag skulle INTE skylla på Olle 70 bast med ryggproblem om en unge kom hem med hundbajs på overallen och dom har krupit ute i skogen under granar och bland stenar där Olles sons pensionerade jakthund skitit.. hur skulle det låta?
"hörrudu Olle, om du har ryggproblem så att du inte kan krypa runt i skogen och plocka hundbajs så borde du skjuta hunden din!"
stämplad: Hundhatare no1 i kvarteret.. en åtråvärd titel.. :smirk:

och ungar som är så dumma att dom ser en hundbajshög och går å rullar sig i den så lär dom bli årets mest utskrattade unge i kvarteret.. När jag var i x-åldern (dvs under 10) så hade jag ögon och såg vart det låg hundbajs och lekte självklart inte med hundbajset..

Som sagt, skiter hunden på gångvägar och stigar eller någon meter åt sidan så tar jag självklart upp det..

Nej det är ju klart att man inte leker i skiten om man ser den. Men man kan ju faktiskt snubbla och ramla i den, vet flera som gjort det. Sen är det ju klart att Olle 70 kanske inte klarar av att plocka upp efter sig men då får han ju försöka rast ahunden på sådana ställen där risken att någon trampar i det är minimal.
Jag förstår hur du tänker. Tycker dock att det dyker upp väldigt många högar här och var nu när snön smälter bort :( T.o.m på gågatan inne i stan.

jo precis.. här i min förort så finns det cykelvägar och ganska mycket skog.. det finns stora och små stigar samt terräng där ingen ingen leker (det finns bättre lekställen i skogen typ) och då kan ju hunden skita där..

och jag tycker som du.. äckligt när folk tror att snön äter upp hundskiten inne i stan :( allt som göms i snö kommer fram i tö..

Det är ju inte bara hundbajs det kan ligga i skogen. Även andra djur springer ju runt där och gör sina behov lite varstans.

För att svara på originalinlägget så säger jag: Plocka upp bland bebyggelse, på och i omedelbar närhet av stigar och andra vägar i skogen.

Det tycker jag räcker. Man har ju inte direkt finskorna på sig när man trampar runt utanför stigarna mitt i skogen. Som sagt finns det ju fler djur än hundar där som inte ens funderar innan de lägger en hög.

Gardrut skrev:
Nej det är klart, där går kanske inte så många. Men barnen som leker då? Dom leker ju precis överallt, även under granar. Ok långt ute i skogen där man vet att inga andra kommer att vara, men där man vet att det kan dyka upp någon som på något sätt har oturen att trampa i det. Vad tycker du om det? borde man inte plocka upp skiten där också. Hur kul är det om ens unge kommer hem med hundbajs på overallen, stoppar man in den i tvättmaskinen då? Går lukten bort?

Jag plockar upp om hon gör ifrån sig på så att säga "skötta" områden. Men inte om hon sätter sig i ett dike nånstans även om det råkar vara i bebyggt område.

Hur gör du själv?

Jag tycker att man ska plocka upp det när det ligger på asfalt, grusväg eller annat synligt områda. Ligger det ute i skogen så tycker jag att man kan lämna kvar det.

Jag har ingen egen hund men flera vänner har hund, (tyvärr allergisk). Har sett att dom plockar upp bland bebyggelse men inte ute i naturen.
Men det jag reagerar på är att det ligger så jäkla mycket hundskit på cykel och gång vägar... :(

Plockar alltid upp på gångvägar och i bebyggt område i allmänhet, men inte i skogen, skulle någon få för sig att krypa i diket ute i skogen och råka få bajs på sig så får de skylla sig själv.
Skiten förmultnar, och går i värsta fall att torka bort från skorna eller skrapa bort i gräset.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka