Hundbadkar, idéer mottages gärna

deathworship

Trådstartare
Tack vare min hunds allergier så är det nödvändigt med helkroppsbad minst en gång i veckan och tassbad varje dag nu under sommarhalvåret för att minimera att magen blir ett öppet sår och furunklarna kommer komma som ett brev på posten som varje sommar.
För att underlätta det då han hatar stora badkaret och arbetsställningen inte är optimal så började jag fundera på ett eget litet badkar till hunden.
Han är juh ganska liten och jag har en egentligen ganska perfekt tilltänkt hörna redan med kran och avlopp med ett "handfat", tyvärr är han för stor för att stoppas i det men nu börjar jag fundera på att tillverka ett eget.

Här är en bild på den perfekta hörnan:

2u4puhh.jpg

Om man skulle kunna ta bort det befintliga handfatet och kanske göra ett bord typ som man sätter fast en avlång balja på, och om det är möjligt att göra ett hål själv i och fästa till avloppsröret?

Någon kreativ som har ett bättre förslag? :)

Sv: Hundbadkar, idéer mottages gärna

Kolla om ni inte har någon byggåtervinning i närheten och om de inte har större "tvättkar" som brukar stå i tvättstugor som är större. Vi har sett flera olika varianter när vi har letat efter andra saker. :D

Måste han bada eller räcker det att duscha, och kanske ha en hink att sätta tassarna i? I sådana fall så kan man ju ha ett stadigt trimbord och en duschslang bara, om man har golvbrunn och så där.

Annars har jag sett något specialbadkar på ett trim en gång, men det var nog inte riiiktigt så där litet för min afghan fick precis plats ståendes. Men det hade dom byggt en ställning i vanligt trä till bara, som dom fäst i väggen. Så man inte behöver stå böjd eller så.

Fast balja låter ju som en bra plan annars. :)

Botten till en duschkabin som man sätter lämpligt höga ben på är perfekt som hundbadkar.

Bada och bada, han skall blötas ner, schamponeras in och sedan stå i 10-20 minuter innan sköljning. Så det är som dusch men det skulle även vara skönt att kunna fylla upp lite vatten oxå då det är tassarna som är de värsta områdena.
Som det är nu så har jag ibland svårt att bära en ostyrig klump ner i badkaret pga problem med handlederna så då duschar jag honom på golvet brevid badkaret.

Till ni andra så tack för tipsen! Husse är dock inte övertalad ännu men jag hoppas kunna lösa det istället för att kånka hund uppför trappen till badkaret när jag tvålat in honom då det här skulle annars bli direkt i hallen i princip.

Får se om jag någon gång lyckas med min plan! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka