Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja med tanke på att hunden bet och bet och gick till attack utan förvarning, på en liten stackars valp. Som tur var förstod ägarna allvaret med situationen och avlivade hunden med det samma, eftersom det inte är normalt beteende för en hund. Att hundar "uppfostrar" varandra och sätter yngre hundar på plats i flocken är en sak, men att nästan bita ihjäl med valp är en helt annan sak!
Flytta till Norge, du. Där är det förvisso "bara" förbjudet med amstaff och pitbull om jag minns rätt, men det är ju en början tydligen...![]()
Så nu ska vi alltså utrota hela raser, bara på grund av människans dumhet...?Du sitter helt allvarligt och säger att många älskade familjehundar ska bort. Själv förstår jag inte hur man kan resonera så.
Det handlar inte om att ta bort älskade familjehundar utan stoppa aveln. Familjehundarna försvinner vad det lider med naturlig avgång, och ja, jag tycker det är fler raser som ska bort.
Människan får väl stå för sin dumhet och ta bort det som blivit så fel .
Är ju inte för intet som dessa typer av hundar figurerar i media titt som tätt att de bitit ihjäl andra hundar eller gått till attack mot barn
Det handlar inte om att ta bort älskade familjehundar utan stoppa aveln. Familjehundarna försvinner vad det lider med naturlig avgång, och ja, jag tycker det är fler raser som ska bort.
Människan får väl stå för sin dumhet och ta bort det som blivit så fel .
Håller med Calazirya, problemet försvinner inte, för det är inte hunden som är problemet.
Det gör det säkert, men min åsikt i det hela (precis som många andra skrivit innan i tråden också!) är att dessa typer av hundar, amstaffer eller blandningar skiljer sig mot andra hundraser i deras sätt gentemot andra hundar. När många andra hundraser bara skulle markerat tycks inte en amstaff ex sluta bita. Är ju inte för intet som dessa typer av hundar figurerar i media titt som tätt att de bitit ihjäl andra hundar eller gått till attack mot barn
Kommer alltid vara folk som har olika åsikter kring dessa typer av hundar, och de som mer än gärna har de som familjehundar och påstår att det är vääärldens snällaste ras, och sen finns de de som totalt vill förbjuda raser av kamphundskaraktär. Bara att inse att folk tycker olika, men för min del får de gärna försvinna! Känns därför ganska meningslöst att diskutera kring kamphundar och dess vara eller icke vara!
Eftersom rasen i sig inte drar till sig "de bästa av hundägarna" (om jag uttrycker mig milt!!) skapar det bara problem i form av hundar som tränas för att hetsa, understimulerade hundar och olydiga hundar. Häromdagen kom ex en yndre invandrarkille fram till mig när jag var ute med hunden och frågade om jag var intresserad av att köpa 2 hundar!! Amsaffer då! Men hallå, jävla idiot rent ut sagt!! Och sådana får ha hund, dessutom av raser som en gång i tiden avlats fram för kamp och som känns livsfarliga i fel händer.
Vart ska man flytta för att slippa dessa hundraser, tips någon??!
Det hjälper nog inte, det är vanligare där att hundar dödar människor än i Sverige. Trots kamphundsförbudet.
I Sverige har vi sedan 1969 haft 6 dödsfall orsakade av hund, dock är det endast i ett av fallen som en hund bitit ihjäl en människa. De andra fallen rör bl.a. akut blodförgiftning till följd av hundbett. I Norge har man den senaste 15-årsperioden haft tre fall där slädhundskorsningar bitit ihjäl barn. Med den erfarenheten borde man istället för att ha satsat på rasspecifik lagstiftning satsat på bättre hundhållning.
Det är väl också den erfarenheten svenska myndigheter borde utgå från, rasförbud gör inte att problemen försvinner. Det viktigaste i Sverige är inte heller nya lagar utan att man faktiskt använder sig av de lagar som finns.
O så var det det där med källhänvisning............I Sverige har vi sedan 1969 haft 6 dödsfall orsakade av hund, dock är det endast i ett av fallen som en hund bitit ihjäl en människa. De andra fallen rör bl.a. akut blodförgiftning till följd av hundbett. I Norge har man den senaste 15-årsperioden haft tre fall där slädhundskorsningar bitit ihjäl barn. Med den erfarenheten borde man istället för att ha satsat på rasspecifik lagstiftning satsat på bättre hundhållning.
Det är väl också den erfarenheten svenska myndigheter borde utgå från, rasförbud gör inte att problemen försvinner. Det viktigaste i Sverige är inte heller nya lagar utan att man faktiskt använder sig av de lagar som finns.
O så var det det där med källhänvisning............
O så var det det där med källhänvisning............