Hundarna på ridturen?

E

ejlin

Vilka här är det som har med sig sina hundar på ridtur?

Hiljaa följer med mig varje dag till stallet, att få springa med hästen är bland det bästa hon vet!

Har lärt henne sedan valpsben att när hästarna ökar takten ska hon lägga sig bakom, vilket hon lyckligtvis gör!

Och när vi saktar ner igen och hon får kommandot: Frammåt då brakar hela helvetet lös. :eek:

Springer fram ca 20m från hästen och gör en massa lekinviter, skäller, springer runt i cirklar och försöker på alla sätt och vis gasa igång Corran. Inte vet jag om jag hade vart så himla sugen på att leka med en bjässe på 600kg om jag själv bara vägde 17 själv.. :smirk:

Tro det eller ej, men hon lyckas verkligen at busa igång hästen med! :eek:

En gång lät jag det bara vara för att jag ville se vart det skulle sluta, men när dom började springa runt och tävla med varandra så insåg jag att jag kanske ville vara kvar i livet några minuter till ;)

Finns det någon fler som har sådana enormous puckon till hund och häst?

Sv: Hundarna på ridturen?

Jag brukar ha med en av våra russlar, den äldre av dem. Hon är superlätt att ha med. När vi skrittar så springer hon oftast framför, vid trav och galopp spriger hon självmant snett bakom hästen till höger, helt perfekt. Hon har inte blivit lärd detta utan gör det själv. :)
Den andra hunden har varit med någon enstaka gång ,men kan dra efter vilt så det blir ett evigt passande på henne. Dessutom har hon inte fattat var matte tar vägen, när jag kallar in henne från hästryggen så kommer hon lydigt, men söker kontakt med hästens huvud. :rofl: När jag sedan hoppar av så blir hon överlycklig över att se att jag anslutit mig till gruppen. Verkar som om hon tror att hon och pållen varit ute på egen runda. :D Hon lever upp till sitt smeknamn: Puckot.

Jag och kompisen brukar träffas med våra hästar och hundar, alla 4 hundar springer snällt med oss hela tiden, saktar vi ner till skritt så brukar hundarna börja busa men så fort vi ökar takten så springer de så snällt på höger sida om oss.

Min hud är så feg så han vågar inte gå i närheten av hästarna. villket är ganka skönt. Har haft med honom någon gång bara, men då har mamma fått traska med som "back up" om han skulle få för sig något... Han är ju en JRT så han får knäppa ideér titt som tätt ;)

Det är min dröm att kunna ha med jycken på ridturen, ska försöka vänja honom vid det när tiden är mogen:)
Marija

Jag skulle vilja ha med mina hundar när jag är ute och rider, men vågar mig inte riktigt på att göra det, eftersom jag inte har sån pli på dom.

Jag och syrran brukar ha med oss hunden ibland på ridturerna i skogen, han lyssnar på inkallningar, men han flyttar sig inte gärna.
Man kan komma i trav med hunden framför, helt plötsligt stannar han och nosar på något, han förstår inte att det är 600 kilo som kommer dundrande bakom honom.
Springer han inte framför, så springer han i hästens hasor, som tur är sparkar de honom inte.

Min ena hund följer med på ridturer när det inte är för kallt. Hon är en liten Papillon-tjej som inte riktigt klarar av att vara ute så länge på vintern.
Hon springer ca 10-20 m bakom hästen och busar inte med honom eller mig. Ibland kan hon bege sig in i skogen och "jaga" fåglar, dvs hon fräser runt och försöker lyssna efter dem.
Hästen störs inte av henne. Han är en gamling som är väldigt lugn och stabil med mig.

Jag brukade ha med mig hundarna när jag red (har slutat mer eller mindre nu). Gick bra då jag rider i en öde norrländsk skog och det "värsta" man stötte på var en och annan älg och jag tror mina "modiga" flatar var mer rädd för älgen än älgen för dem....

Jag vill dock alltid ha hundarna framför mig när jag rider då jag har bättre koll på hästen framåt dvs få stopp än om hästen skulle få för sig att bocka/spraka bakut. När jag kör vill jag dock ha dem bakom släden så de har lärt sig både framför och bakom :)

Javan

Schäfern som vi har på långtidsfoder sprang med oss uti skogen när vi red islänningarna, det var det näst bästa han visste :D
Nu tycker vi dock att han inte är i den konditionen för att springa med hästarna (rätt så gammal osv.).
Border collien jag hade testade jag ha med när jag var ute & red i skogen & det fungerade hur bra som helst så antaligen hade de gamla ägarna ridit med henne förut...
Hade även en powder puff på prov & han fick också följa med när jag var ute & red i skogen, han älskade att hoppa omkring i blåbärsriset :D dock så tog jag det bara i skritt, trav & tölt när han var med..galopp blev lite väl "häftigt"...

Jag måste bara få berätta om gårdagen.

Efter att jag hade släppt ut hunden ur bilen och suttit upp började de tävla.. Tävlade i 1h, hela ridturen!

Jag blev så förbannad! :devil:

I alla fall så slutade det med att Corran fick gå myrsteg fram, och Hiljaa fick gå bakom..

DSCN0267.0.jpg

Tur att dom är söta iaf! :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Nu kommer jag här igen med en tråd angående mina föräldrars odåga till pudel.. Det är så att jag är fullständigt färdig och har ingen...
Svar
19
· Visningar
1 800
Senast: iNHALE
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 440
Senast: Raderad medlem 68338
·
  • Låst
Övr. Hund Så har det hänt. Något som jag vet att andra varit med om, men aldrig tidigare upplevt i den omfattningen. I fredags, runt 11.00...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 100
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 399
Senast: nybörjare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?