Hundaktiviteter i sommarvärme

B

beda

Vad gör ni med era hundar när det är jättevarmt ute?

Här har vi nu haft ca 27 grader varmt i några dagar, och min hund ligger mest utfläkt på golvet. Inomhus har jag lyckats få ner tempetaturen några grader med hjälp av korsdrag och fläktar...

De senaste dagarna har han enbart fått rastningspromenader, inga längre promenader/träning har gått att göra. I så fall får vi gå ut efter klockan tolv på natten, men även då har det varit "tung" luft. :(

Låter ni också era hundar vila när det är så här varmt? Eller är ni hurtbullar som springer ute på nätterna eller klockan 4 på morgonen och aktiverar hundarna? :D

Sv: Hundaktiviteter i sommarvärme

Vi tar en morgonpromenad i skuggan. Mitt på dagen/eftermiddagen sätter vi oss ute i skuggan (efter en kort kiss-sväng).
Ibland är det ju liiite svalare på kvällen så då kan det bli lite längre tur igen - oftast inte dock, i den här värmen.

Ibland åker vi och badar på dagen, då är vi borta 2-3 timmar.

Träning blir det inget av för labben, men hon är inte sån som kräver det ändå.
Brukar köra lite lydnad med lagotton i skuggan ibland, eller passa på på skuggpromenaden på morgonen. Annars blir det lite huvudbry inne för hennes del - hon kräver hjärngympa om hon inte får röra sig som 'vanligt'.

Våra hundar går in och ut som dom vill, ligger oftast i skuggan på gården.
Oftast går vi ner till sjön ett par timmar under dagen, så dom får bada och leka, där nere fläktar det bra oxå.
En av damerna blir dock lite besviken om det inte blir nån längre promenad,
men med hjärtfel och sån värme vill vi inte gå så mycket med henne...

Vovven är ute i stort sett ute hela dagarna, för det mesta ligger han i skuggan eller i garaget. Han går alltid en promenad vid 6-7 på morgonen och idag fick han följa med till en privat strand och bada.

Min hund ligger bara och sover, antingen inne eller ute i skuggan. Hon tål inte värmen så bra så jag vill inte tvinga med henne på massa saker. Vi tränar på kvällarna istället. :)

Klockan 24.00 igår när sista kissen vart så var det 19 grader ute, så vissa är det varmt länge =)

Jag går längre på morgonen och på kvällen, mitt på dagen tar vi bara kissturer, Leia tycker att värmen i jobbig och det känns mest som att släpa runt på henne i snöre om man går längre...

Pricken däremot verkar inte bry sig, dom omgångar vi bott på gård så är han ute hur varmt det än är och ligger gärna i solen om han så ska flämta så tungan hänger i backen =)

Vi gör inte så mycket faktiskt. Och hundarna verkar vara nöjda med det, men sen bor vi ju så att de kan gå ut och in som de vill. Idag gick jag väl bara ca 2 kilometer, och de och även jag var helt slut när vi kom hem. Men då har de fått gå lösa och sprang som tokar i vår havreåker :-)
I kväll åkte vi iväg och badade med dom. Och även den hunden som är en badkruka gick i och bara stod och njöt. Så det var uppskattat, det syndes på dom alla tre.

Märker ingen direkt skillnad. Han far runt som han brukar och är soldyrkaren själv, ingen skugga för honom, han fläker sig mitt i solen! Det bästa för honom är om det finns vatten så han kan svalka sig. Han älskar att bada!!! På midsommar for han ner i en "prydnadsdamm" och simmade glatt runt bland näckrosorna! :D Är man varm så är man!

/Timsetim

Min vovve vill helst vara inne & sova (iofs är det hur varmt som helst inne också :crazy: ).
I dag var vi en sväng till stan, cyklade dit & hade vovven i cykelkorgen :D (tur att man har liten vovve :p ) Han tycte det var skönt när det fläktade lite. Stannade då & då & gick små sträckor så han fick göra sina behov å så...
Såna här varma dagar brukar jag gå upp tidigt på morgonen när det är hyfsat svalt & ta en längre promenad & sen vänta till sena kvällen/natten med att ta en till lite längre promenad...
Annars blir det bara små kisspromenader :smirk:
Ska visst bli rekordvärme hela helgen hörde jag :crazy:
Visst är det härligt med sol & värme men det hade inte skadat med en "mellandag" som var sval & lite regnig kanske??

Vi kanske hittar på något inne/i skuggan men han ligger helst ute under bron och sen blir det en längre promenad på kvällen innan det är dags att sova.
Han är svår att motivera när solen steker på, jag med för den delen. ;) :o

Tiken vill vara i solen och jag har numera gett upp försöken att få henne att ligga i skuggan, hon går dit då det blir för varmt. Men hon är ju delvis vit och har ju inte en massa tjock päls. Däremot smörjer vi in henne hela tiden för att hon inte ska bränna sig.
Hanen parkerar i skuggan och ligger där hela dagen :smirk: .
Jag brukar annars sitta på en uteservering här och i skuggan såklart för då får hundarna åtminstone något att titta på ;) .

4-5 ggr/vecka är jag ute ca 1 h på morgonpromenad, oavsett väder. Jag märker på honom att han är mycket slöare av värmen, men jag har med gott med vatten och stannar 3-4 ggr för att låta honom dricka.
De andra mornarna är jag ute och joggar samma sträcka, då vill jag inte ha honom med. Han står fortfarande, trots värmen, och tittar på mig med sorgsam blick och undrar varför jag inte längre tycker om honom, när jag knyter skorna och låser dörren när jag går...

Övrig tid går han lite som han vill här hemma, ut och in. Ligger ute i solen och flämtar, eller utslagen på golvet inne. Men när fotbollen kommer fram är han pigg och glad, och har inga som helst problem med värmen... :-)

DSC00504.jpg
DSC00503.jpg

DSC00513.jpg
DSC00518.jpg

:banana: JAG ÄLSKAR DET HÄR NÄR DET ÄR SÅ HÄR VARMT
medium-smiley-109.gif

Förra sommaren tränade jag faktiskt lydnad mitt på dagen i strålande sol varje dag (eller nästan i varje fall). Det var medveten träning för att hunden skulle klara tävling i alla väder och inte säcka ihop bara för att det var varmt. Det fungerade också för hon vande sig snabbt och efter ca två veckor jobbade hon på lika bra som vanligt. Jag var bara extra noga med att hålla henne sval mellan träningspassen och såg till att hon drack ordentligt. Dock är inte min hund direkt känslig för värme. Hon blir lite slö, men lider sällan av höga temperaturer.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 909
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 765
Senast: Fan of Bill
·
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 153
Senast: Cezzan
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 271
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka