Hundägare på falsterbo...

jemeni

Trådstartare
Tillbringade söndagen på Falsterbo som många andra häst människor så var vovven med (Jack Russel tik 1år).

Men jag blev smått överaskad av viken koll andra har på sina hundar.. jag hade redan innan bestämmt mig att det var väldigt onödigt att Focus skulle hälsa på alla andra hundaran dels för smitto risken och dels för riken av slagsmål.

2 gånger mötte vi större hundar som helt utan anledning gjorde utfall båda gångerna gick F snyggt vid min sida.
Mötte även 3 lösa hundar.
Placerad F snyggt vid sidan när det blev trångt tex i montrar flyttade även henne bakom mig vid ett tillfälle och ändå så kommer folk närmare med sina hundar för att de ska kunna hälsa utan att fråga matte om det går bra.

Gör man lika dant när man har med sig hästen på tävling????

Sv: Hundägare på falsterbo...

Jag skulle aldrig få för mig att gå fram utan ägarens tillåtelse för att min hund ska hälsa. Och hadde nog sagt till en och annan gång om jag ser att folk är på väg fram med sina hundar.

Jag tog med min hund till Strömsholmstävlingarna och det var samma sak där, folk släppte fram hundarna hur som helst. När jag hade tröttnat på att försöka förklara varför hon inte fick hälsa på varenda hund, och varför jag inte ville ha deras hund på mig så sa jag bara att hon löpte och var tikaggressiv :angel: Stor trovärdighet när hunden står och viftar på svansen och ser allmänt glad ut..

*kl*

Ja, man blir GALEN! Folk är sådana nöt alltså:mad:

Sen har jag faktiskt en söt tik INTE är snäll! hon viftar alltid på svansen men vara för att säga "kom närmare, liiite närmare så jag får tag på dig...." ;) och hon vill vara ifred! Blir så irriterad på folk som släpper fram sina hundar utan att lyssna...

Sen valpen.. ALLA ska kasta sig över pch pussa och gulla. Vad hände med att fråga först??

GAAH:devil:

Gilly

Jag håller med, men min största undran är och har alltid varit:
Varför tar man med sig hunden ???

Kan dom inte slippa trängseln, värmen, stressen, ljudnivån osv.

Jag anser att man kan miljöträna sin hund på mycket bättre platser.

Men alla är vi olika.

Kan bara hålla med!!

Har folk inget vett i skallen längre??
JAg ahr en 12 veckors jättesöt valp som ALLTID ska gullas med och hälsas på, både av människor och hundar, "jamen min hund är så snäll så":laugh::grin:
Nä men min är kanske inte det när en stooor bjässe ska fram o hälsa??? aldrig tänkt på det??

En annan rätt så otrevlig sak jag va med om var på en marknad, hade min valp i famnen och kom fram till ett stånd med hundgodis. Damen bakom hälsade och tycke han va söt och sträckte fram handen, jag lutade fram min hund för att han skulle få nosa, men helt plötsligt hade hon en gömd godisbit i handen o tryckte in i valpens mun :cool:
Blev så paff att jag inte viste vad jag skulle säga....
Vist får kanske skylla mej själv att han fick nosa, men trodde verkligen inte att folk är så fräcka, menar ju på att tänk om min valp varit allergisk mot ngt eller liknande:crazy:
Fråga återigen liksom

Men alla är vi olika.

Jag håller med du.

Varför inte? Vår hund är med på allt i princip, och vill vara med på allt. om man såg att hon blev stressad/mådde dåligt så skulle vi självklart inte ha med henne, men vi brukar sätta oss lite avsides på en filt eller något och ha lite mysigt. Sen behöver man ju inte vara i värsta folksamlingarna, men på Strömsholm var det i alla fall "lagom" lugnt och hunden låg och sov när vi inte gick runt och kollade.

Woho! En hund som heter Focus, jag trodde bannemej bara det var min som hade det superfina namnet ;)

Har haft med min hund i flera år av den enkla anledningen att jag inte haft någon som kunnat passa honom! Men håller absolut med TS, många har dålig koll på sina hundar, min ser snäll o rar ut men är allt annat i koppel! Givetvis ger man sig inte in i värsta trängseln !

Men alla är vi olika.

Min hundvakt hade rymt på semester! Så då är det bättre att vara med än att ligga själv hela dagen.
Hade självklart åkt hem om inte hunden trivdes. Trängslen: var helt ok fast hon är liten, värmen: älskar hon (värre e det när det regnar), vilken stress?, ljudnivån: under sista hoppklassen låg hon på huvudläktaren och sov (inte av ren utmattning).

Men alla är vi olika.

Fast om situationen är bättre, dvs mindre ljud, mindre folk osv, då är det ju inte lika bra miljöträning?

Eftersom Chivas inte är intresserad av mäniskor och jag vet att många Falsterbo-besökare är djurvänner och anser sig ha rätt att klappa allt med päls, så har Chivas varit på hundpensionat.

Fick han bara vara i fred så skulle det vara en utmärkt plats för miljöträning, men i Falsterbo vet man ju att de flesta är djur-älskare, däremot inte tillika så hundkunniga.

Fast med tanke på djurantalet, mäniskomassorna och flexikopplade hundar som befann sig minst sju meter från matte och husse, så hände förvånansvärt lite. Jag såg då bara ett litet hundgruff.

En hund har ingen glädje av att hälsa på en annan hund som den kanske aldrig mer kommer träffa!
Var glad och nöjd med din duktiga tik och glädj dig åt vilken hjärngympa hon måste fått. :)

Jepp jag är jätte nöjd med henne!

Ända hysset hon höll på med var att kasta sig in undet lastpallar, tältdukar, hyllor m.m för vem vet där är kanske en råtta eller lite godis!

Bah, det där kan bli rätt jobbigt.
Ibland spelar det ingen roll hur kort koppel man håller, eftersom att andra hundar tillåts komma precis inpå.
När jag åkte tåg med min belgare sist hade jag tryckt in honom i ett hörn bakom mina ben eftersom att det var fullproppat med folk. Upp kommer en liten hund i flexikoppel ett par meter före sin ägare. Fram till belgaren som inte alls gillar besök i sådana situationer. Nu vet jag hur han funkar, och ett litet nätt tag om näsan på honom så nöjer han sig med att muttra lite.

Min hund är rätt allvarlig, korrekt och ogillar andra när dom kommer nära, han är dessutom reserverad mot barn då han blivit rejält skrämd. Därför blir det till att ha falkögon på och i god tid försöka säga till föräldrar som släpper fram sina barn att fånga barnet, hunden känner sig trängd. Barnen gråter, jag får dåligt samvete och sura blickar ifrån föräldrarna. :o

Jag fattar dessutom inte det här med att dom ska få leka. När jag är ute och rider är det aldrig någon som frågat mig om vi inte kan släppa våra hästar på ängen så att dom får leka en stund. Med hundar händer det dock jämt. "åhh, vilken fin hund du har vad heter den är den snäll kan dom leka jag släpper min nu han är jättesnäll". "Eh, njäe. Han är inte aggressiv men faktiskt inte speciellt vänlig heller" hinner jag få fram om jag har riktig tur! :D

Jag tycker det är lustigt att hästfolk som aaaldrig skulle släppa sin häst i en hage med en främmande häst, gärna släpper ihop sin byracka med vilken hund som helst :angel:

Uppenbarligen har man inte lika mycket hundvett som man (förhoppningsvis) har hästvett... :crazy:

Jag har fått frågan en gång: "Kan inte din och min hund få leka en stund, så slipper jag gå så långt med min sen."

Ehh, och du har köpt hund för att....

Liknande trådar

A
Övr. Hund Jag slår ihop 2 frågor i en tråd, hoppas det går bra :) Kan börja med att berätta lite bakgrundsinfo om jycken ifråga...
Svar
11
· Visningar
1 488
Senast: Atalantha
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 912

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka