Sv: Hund vägrar gå
Vad gör man när hunden biter en? avleder och tar händerna bakom ryggen, är det fel? kommer bitandet att upphöra helt när tänderna är klara?
Vad bra att du ska gå valpkurs snart. Hoppas du får en bra och trygg instruktör så du hittar rätt med din valp. Alla valpar bits, den undersöker saker med munnen och vet inte riktigt hur den ska kommunicera. Får den en impuls har den inte kontroll nog att kunna låta bli. Min valp biter för att berätta att den är hungrig, kissnödig, bajsnödig, uttråkad, älskar mig, tycker jag borde bli klar snart eller bara för att leka.
Ofta behöver man flera olika strategier. Avleda är jättebra om det funkar. Att ta bort händerna och gå där ifrån lär hunden att bitandet inte leder till något bra resultat. Det är också bra. Att nypa tag i kinden för att visa "sådär gör vi inte" kan funka bra också. Det funkade på min nu vuxna hund, den var mjuk som valp. Men min andra hund är tuffare och då har jag behövt vara smartare. Sedan han kom hem vid 8 veckors ålder och fram till nu när han är 20 veckor har vi försökt uppmuntra andra sätt att säga de olika saker han behöver säga, och dessutom visat att bitandet inte är OK.
Om man har en oöm och energisk hund, som jag kan tänka mig att du har, är det smart att vara steget före och ge valpen en uppgift som du kan belöna den för, något enkelt som "sitt". Hos oss har det fungerat fint i situationer som valpen brukar bli uppvarvad och bete sig som en piraja. T ex när jag ska bylta på mig alla vinterkläder för att vi ska gå ut, det tar ju en stund, kan jag kasta ut lite godis på golvet eller ha godis i handen som valpen får varje gång den sitter och väntar. Ta på en känga, ge godis, knyt kängan, ge en godis till osv.
Såhär gör du: Börja med att lära in "omvänt lockande". Ha en godis i handen, öppen hand. Om hunden försöker ta den knyter du handen om godisen. Säg ingenting, låt den försöka, men det går ju inte om din hand är stängd. När den slutar försöka öppnar du handen. Du måste vara snabb så att den förstår att sitta still och titta på dig = godis. Träna detta mycket så kommer valpen att prova detta för att få godis och beröm, och det kan du sedan använda i situationer där den varvar upp sig. Ha godiset redo och handen stängd, istället för att bita dig medan du klär på dig kommer den då så småningom välja att sätta sig och vänta på godisen. Så gör min valp nu vid 20 veckor men den glömmer sig fortfarande ibland om den är bråttom ut eller den bara är allmänt sprallig.