Hund vägrar gå

ahees

Trådstartare
Hej, har en valp som vägrar gå promenader. Den har täcke och fryser lite ibland. Har provat locka den och funderar på om man ska behöva dra den, har också burit den. Vad ska man göra när den bara tvärnitar? förväntar jag mig för mycket av en valp?

Sv: Hund vägrar gå

Det här inlägget kommer säkert att flyttas till Hund. Jag svarar så länge.

"Promenader" för valpar tycker jag man ska vara försiktig med. Jag brukar gå tiominuterspromenader i koppel så att de ska lära sig gå i koppel samt ha dem kopplade till och från bilen etc. Annars får de vara lösa och röra sig i egen takt.

Jag skulle nog lösa problemet olika beroende på vad det är för valp och varför den inte går i koppel. Om valpen tycker det är otäckt ska man definitivt inte vara hård. En av mina hundar tyckte ALLT var läbbigt när jag fick henne. Hon hade aldrig varit utanför kenneln (tolv veckor) och det tog rätt lång tid innan hon "vågade" gå ordentligt i koppel. Så jag bar, lockade och pockade samt åkte till inhägnat område där vi tränade att vara lös och komma på inkallning.

Min andra hund hade heller aldrig varit utanför kenneln (sexton veckor). Hon tyckte koppel var urtramsigt, men det var tydligt att hon inte var rädd. Jag höll mot i kopplet när hon drog åt "fel" håll till hon slutade. Då fick hon beröm och lite godis. Tror det behövdes två gånger, sedan lade hon ner.

Mina egenuppfödda valpar har jag tränat genom att först mer eller mindre "följa med" dem i koppel bara så det ska bli vana. Därefter sakta lägga in begränsningar (dvs bromsa lite i kopplet) och så få dem att följa mig.

En valp, om den är liten som jag uppfattar, behöver inte gå promenader. Se till att den gör sina behov ute, beröm och fortsätt sen inne - det är så himla kallt just nu.

Det är en amstaff rädd verkar den inte vara men den är 10 veckor, men verkar vara mycket intryck.
Ska man låta hunden gå ut på sina vilkor? just nu stannar jag när den drar. Va också ute nyss och drog i den och det gick bättre den börja gå lite själv.

Hur mycket hundvana har du sen innan? Kan du få lite stöd och råd av uppfödaren?
Dra inte, det får inte hunden att gå framåt, istället blir det obehag. Locka på hunden istället för att dra. Mjuk och glad röst och så mycket beröm när den kommer.

Finns många bra hundböcker tex, själv gillar jag att läsa Memea Mohlin, tycker hon har bra tankar om hundar och träning.

Sätt en lång lina på hunden och låt den nosa runt i sin egna takt. Går du iväg följer den nog med om du lockar. De behöver inga promenader när de är småttingar.

ska man fortfarande stanna när hon drar och vill hem?

Prova locka med henne med lek och beröm. När hon följer/kommer kan belöning vara (förutom bus och skoj) att gå hem/in om det är just det hon vill men jag skulle inte låta henne tro att hon bestämmer helt själv att ni inte ska vara ute längre. Kompromisser är bra och det bästa vore om ni går in/hem innan hon har kommit på det själv.

Men hur länge brukar du vara ute med henne? som sagt hon är väldigt liten och det är ganska kallt just nu så ut pinka/bajsa + ha lite skoj och in igen räcker långt i denna ålder.

Håller med övriga, behövs inga promenader. Börja öva med halsband och koppel inne så hunden vänjer sig vid prylarna.

Har du möjlighet, gör en toa-hage ute av kompostgaller, eller gå till samma fläck. Där står du still och väntar, gör hunden sina behov ute, beröm massor.

Börja sen öva att gå i koppel inne, tex genom att locka med en leksak.

Det låter inte som att hunden är tillräckligt koppeltränad. En så ung valp behöver inte gå promenader. Mina valpar skuttar med lösa och när de blir trötta (vilket sker ganska fort ;) ) bär jag dem. Jag koppeltränar hemma på trädgården och gör det till en rolig grej. Lockar på hunden, kanske busar med en leksak, nån liten godisbit och massor av beröm! Har aldrig haft något problem med någon valp med den metoden..:)

Mvh Domino_s

Vad gör man när hunden biter en? avleder och tar händerna bakom ryggen, är det fel? kommer bitandet att upphöra helt när tänderna är klara?

Vad gör man när hunden biter en? avleder och tar händerna bakom ryggen, är det fel? kommer bitandet att upphöra helt när tänderna är klara?

Vad bra att du ska gå valpkurs snart. Hoppas du får en bra och trygg instruktör så du hittar rätt med din valp. Alla valpar bits, den undersöker saker med munnen och vet inte riktigt hur den ska kommunicera. Får den en impuls har den inte kontroll nog att kunna låta bli. Min valp biter för att berätta att den är hungrig, kissnödig, bajsnödig, uttråkad, älskar mig, tycker jag borde bli klar snart eller bara för att leka.

Ofta behöver man flera olika strategier. Avleda är jättebra om det funkar. Att ta bort händerna och gå där ifrån lär hunden att bitandet inte leder till något bra resultat. Det är också bra. Att nypa tag i kinden för att visa "sådär gör vi inte" kan funka bra också. Det funkade på min nu vuxna hund, den var mjuk som valp. Men min andra hund är tuffare och då har jag behövt vara smartare. Sedan han kom hem vid 8 veckors ålder och fram till nu när han är 20 veckor har vi försökt uppmuntra andra sätt att säga de olika saker han behöver säga, och dessutom visat att bitandet inte är OK.

Om man har en oöm och energisk hund, som jag kan tänka mig att du har, är det smart att vara steget före och ge valpen en uppgift som du kan belöna den för, något enkelt som "sitt". Hos oss har det fungerat fint i situationer som valpen brukar bli uppvarvad och bete sig som en piraja. T ex när jag ska bylta på mig alla vinterkläder för att vi ska gå ut, det tar ju en stund, kan jag kasta ut lite godis på golvet eller ha godis i handen som valpen får varje gång den sitter och väntar. Ta på en känga, ge godis, knyt kängan, ge en godis till osv.

Såhär gör du: Börja med att lära in "omvänt lockande". Ha en godis i handen, öppen hand. Om hunden försöker ta den knyter du handen om godisen. Säg ingenting, låt den försöka, men det går ju inte om din hand är stängd. När den slutar försöka öppnar du handen. Du måste vara snabb så att den förstår att sitta still och titta på dig = godis. Träna detta mycket så kommer valpen att prova detta för att få godis och beröm, och det kan du sedan använda i situationer där den varvar upp sig. Ha godiset redo och handen stängd, istället för att bita dig medan du klär på dig kommer den då så småningom välja att sätta sig och vänta på godisen. Så gör min valp nu vid 20 veckor men den glömmer sig fortfarande ibland om den är bråttom ut eller den bara är allmänt sprallig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 197
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
427
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka