Hund som smiter - Kastrering?

Cheval

Trådstartare
Jag har en Golden Retriver som tidvis smiter ofta. Nu har det varit lungt minst ett halvår men de senaste veckorna har det varit åtskilliga gånger. Vi bor avskilt och han är van att gå lös och mår inte bra när han måste vara bunden. Förmodligen inträffar detta när han känner att det finns löptikar i området och jag hittar oftast honom hos någon som har hund. Han är egentligen lydig och jag är säker på att han förstår att han inte får ge sig iväg men han kan inte stå emot.
Jag har funderat på om det skulle hjälpa att kastrera honom. Han är 5,5 år.
Han är även väldigt stressad och osäker i nya miljöer och vi undviker därför att ta med honom. Valpkursen var en mardröm! Han är världens snällaste och lydigaste hund annars men där var han helt urflippad och det gick inte att få kontakt med honom.
Tror ni med erfarenhet att det skulle bli bättre för honom och oss om vi lät kastrera honom?

Sv: Hund som smiter - Kastrering?

Det är nog svårt att sia om kastreringens påverkan då han är så pass gammal. Han har säkert gott om invanda beteenden.

Du kommer nog inte att få full effekt av en kastration, men lite påverkar det nog. Ska han inte användas i avel, och får tilläckligt med motion, så han inte blir rund, så har du ju lite att förlora.

Nej, avel är inte aktuellt då han har 10% bordercollie i blodet och vad gäller hullet så gör det inget om det ökar något. Snarare tvärtom för han är lite åt det tunnare hållet.
Det enda jag har att förlora i så fall är väl pengarna om det skulle visa sig verkningslöst men jag borde nog ta chansen för det finns ju inte så mycket andra lösningar om man inte vill binda honom eller använda olagliga metoder.

Nä det är ju sant man skiter ju sällan pengar.

Fast jag skulle nog bita i det sura äpplet, har man gård och möjlighet så är det klart man vill ha vovven lös.

Ring och ta ett snack med ett djursjukhus.

Ja det får jag göra för eftersom han är van vid ett liv utan koppel så blir det synd om honom att inte få vara lös längre. Det är värt ett försök i alla fall.

Risken att han skulle göra någon tik med valpar försvinner ju om inte annat, även om han skulle fortsätta rymma! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 616
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka