Hund som pussas/ slickar

P

Puck

Hej är det nån här som kan komma med råd på hur jag får min hund att sluta slicka exp min hand när man klappar /gosar med han. Han gör det ofta när han e glad eller om han bara vill gosa. Detta är nått som jag gärna vill få bort då det inte alltid är så trevligt. Jag vill att han fortfarande ska vara glad å vilja hälsa på folk men minus slickandet. Tack på förhand.:d

Sv: Hund som pussas/ slickar

Det enklaste borde vara att ignorera hunden och sluta klappa/gosa så länge han slickar.
Börjar han slicka när du klappar honom, ta bort handen och börja igen efter en liten stund. Tar troligtvis ganska lång tid för hunden att vänja sig att med ett sådant beteende om det fått göra det länge.

Jag har lärt min vovve att "tack tack" betyder nu räcker det med slickande, tiggande, spårande o annat som ibland kan bli lite fixerat. Inte lika allvarligt som nej utan mer som det låter, tack nu räcker det :) om hon tex slickar på mig när jag klappar säger jag tack tack och tar bort handen, hon kopplade ganska fort att det va slickandet som jag önskade att hon slutade med.
Men söta är dom även om det kan bli jobbigt :D

Jo jag har prövat det å det funkar någolunda när vi gosar, men så kan han bara gå förbi en när man står och gör nått å slicka en på handen, då vet jag inte riktigt hur jag ska stoppa det eftersom jag inte höll på att greja med han.
Jag förstår att detta kommer att ta tid att rräna bort :).

Jag tror att jag bara har ignorerat, kanske puttat bort huvudet eller slutat klappa. Min hund lärde sig redan som valp att det inte var uppskattat. Inte helt medveten träning från min sida men då jag inte tycker om det märkte han väl att det inte var uppskattat.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 465
Senast: tanten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 638
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
859
Senast: Lingon
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
951
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka