Hund som plötsligt slutat äta

Streiff

Trådstartare
Min ena hund har pötsligt slutat äta helt och jag fattar inte varför. Han är normalt väldigt gluppsk, äter upp all mat i ett nafs. Har snarare haft problem med att han äter för fort och sitter ofta och "snörvlar" och frustar efter han ätit, gissar att det är för att han ätit för fort. Han kan även få så vid lek om han är riktigt uppspelt.

Men han åt i sön kväll som vanligt, var i skogen och gick på kvällen och han bajsade helt normal och som vanligt då. Åt lte motvilligt måndag morgon men på mån kväll ville ha inte ha något. Samma idag (tis) på morgonen. Han dricker och har ingen feber. Är lite dämpad och sover mycket men verkar inte ha ont i magen.......va kan det bero på???

Han får normalt inget annat än sitt torrfoder, inga matrester eller ngt sånt.

Han har känslig mage och får magknip ibland men då är han alltid väldigt ynklig och hänger på mig som ett plåster. Blir väldigt orolig om han inte får vara hos mig och är "mammig" han brukar då få lite filmjölk o så går det över. Men så betér han sig inte alls nu. Han vill inte ha filmjölk som han brukar äta när han får en kladd vid magknip men det vill han alltså inte ha nu.

Han ligger på rygg o sover och verkar inte ha ont i magen som vid tidigare gånger........har kollat honom i munnen men kan inte se något konstigt.

Är det någon som har någon idé om vad som kan vara fel??

Sv: Hund som plötsligt slutat äta

Det finns mycket som kan vara fel, men om en normalt glupsk hund plötsligt slutar äta så kan det vara hög tid för ett veterinärbesök. Det är omöjligt att säga över nätet vad som är fel.

Min glupska hund matvägrade i flera dagar..bara drack vatten och sov ganska mycket. När vi röntgade henne visade det sig vara en tumör i magen..eller snarare i tarmkröset. Den hade spritt sig till levern med. Så för oss fanns inget att göra. Tyvärr är hundar tappra individer och på min hund märktes absolut ingenting förräns sista veckan då matvägran kom med i bilden. Visst, hon kanske sov mycket, men det är sånt jag tänkt på i efterhand då hon normalt chillade en hel del. Jag rekommenderar ett besök hos vet. Din hund har säkerligen inte det allvarliga fel min hund hade, jag bara försöker få fram att, små saker ( som en matvägran) kan vara av stor betydelse. Ibland kan dom ju bara vägra pga löp ( om man har tik) eller att tikar löper ( om man har en hanne)...eller pga annat obetydligt. Men det kan ju vara allvarligt med.

Idag skulle jag åka till veterinär ganska snabbt!
Men det grundar sig på att vår äldsta golden visade sig ha
tumörer som spridit sig och växt runt en tarm.

Det hela gick väldigt fort!
Började matvägra enstaka ggr, för att sedan sluta äta
och kräkas.
På djursjukhuset hittades inget annat än en liten kalkbrist,
men då hon var dräktig så var det inget jättekonstigt.
Fortsatte äta dåligt, men alla värden var bra och veterinären
såg 7 valpar på röntgen så alla trodde nog att det var dräktigheten
som gav illamående.

Vid valpning så blev det kejsarsnitt,
och när dom skulle sy ihop henne hittade dom tumörerna.
Osäkert hur lång tid hon hade kvar då vet trodde att dom vuxit
explosionsartat.
Fina Nellie lämnade oss och sina valpar för ett par veckor sedan.

Nu behöver du inte ha samma otur som oss, men det är den erfarenheten som gör att jag skulle ha varit snabb till veterinären.

Jag håller med de föregående. Det kan som sagt vara många olika saker. Det behöver inte vara så illa som för de andra. Kan t ex vara halsinfektion eller att hunden svalt något som släpper förbi vatten men inte mat. Har du kollat om hunden har feber?

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518
Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 375
Senast: movi
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka