Hund som lever f*n

Aslan

Trådstartare
Jag har troligen en allergihund här hemma. Utredning är startad för ett tag sedan och hudbiopsid är gjord. Så nu är det bara att vänta på provsvaren. Men fram tills vi fått dom och den aktuella behandlingen är påbörjad och ger effekt...

så har jag en hund som vissa dagar lever f*n. När han går upp i sitt kliande och fnattande så morrar han och gurglar högt och LJUDLIGT. Oftast är det på nätterna och då väcker han alla som befinner sig i huset. På dagarna händer det, vissa dagar går han att bryta, andra inte. I övrigt är han frisk och pigg som en lärka.

Jag har inte fått sova en hel natt på jag vet inte hur länge, vilket börjar bli frustrerande.

Är det någon som har några peppande ord eller råd innan jag sliter håret av mig?

Sv: Hund som lever f*n

Öh, jag har inte sovit en hel natt på 8 år;)

Nä, men jag har en allergihund med öronbesvär. Hon slutar faktiskt när man säger till, och slutar hon inte med sitt fladdrande och kliande så vet jag att hon måste behandlas bums.

Min fladdrar iaf inte när hon ligger i sängen, så någon gång när jag varit desperat har jag tagit upp henne i sängen. Men det är supersvårt, man vet ju att de inte gör så för att jäklas, men när man väcks för tjugonde gången så är inte tankarna så väna...

Jag har troligen en allergihund här hemma. Utredning är startad för ett tag sedan och hudbiopsid är gjord. Så nu är det bara att vänta på provsvaren. Men fram tills vi fått dom och den aktuella behandlingen är påbörjad och ger effekt...

så har jag en hund som vissa dagar lever f*n. När han går upp i sitt kliande och fnattande så morrar han och gurglar högt och LJUDLIGT. Oftast är det på nätterna och då väcker han alla som befinner sig i huset. På dagarna händer det, vissa dagar går han att bryta, andra inte. I övrigt är han frisk och pigg som en lärka.

Jag har inte fått sova en hel natt på jag vet inte hur länge, vilket börjar bli frustrerande.

Är det någon som har några peppande ord eller råd innan jag sliter håret av mig?

Tycker jag känner igen det där , vad har du för ras på din hund?

Jag och mitt ex hade en hund som hade extrema allergiproblem(staffe), han kliade sig extremt mycket, tillsut fick vi specialfoder till honom men detta hjälpte inte jätte bra därför fick han även ta en spruta en gång i månaden.
Han blev bättre men han tillfrisknade ju inte helt!!!!

Men varför håller ni liv i sådana hundar? Att på ren lydnad få hunden att sluta klia sig. Det slutar inte klia på hunden bara för att de lyder och låter bli. Vilket liv.

Men varför håller ni liv i sådana hundar? Att på ren lydnad få hunden att sluta klia sig. Det slutar inte klia på hunden bara för att de lyder och låter bli. Vilket liv.

Det var mitt ex som köpte honom som valp, men vi hade "delad vårdnad" på honom efter att jag flyttat in. Frågade faktiskt vad vi skulle göra om inget hjälpte och det fick jag inget svar på. Om jag hade haft en egen hund som hade en sån pass klåda hade jag faktiskt fått ta det svåra beslutet:(:cry: fast hade väntat in i det längsta och testat det mesta först och främst!!

Det är ju bara hunden som lider i slutändan tyvärr....!!

Vad bra, fast nu frågade jag ju Aslan eftersom det är hennes hund som för närvarande har problem. :)

KL

Mycket märkligt att veterinären inte satt hunden på kortison nu när proverna är tagna (får inte ha kortison i kroppen före proverna) ? Kortison dämpar symptom och med det även klåda.

Klåda är vedervärdigt och klådhundar har det svårt. Tycker absolut veterinär ska kontaktas igen för att få hjälp åt hunden. Har inte kortison provats, så be om det. Man brukar få börja med en högre dos för att sedan trappa ner tills man ger endast mindre dos varannan dag.

Om hunden kliar så där mycket så att varken ni eller hunden får ro tycker jag att det kan vara angeläget att sätta in kortison. Ibland räcker det att ge en kort period initialt, så länge det inte stör utredningen. För så där ska varken ni eller hunden behöva ha det!

I mitt fall har det inte varit ett så stort problem faktiskt.

Hon började behandlas redan innan hon var året, med hyposensiblisering och är utan sprutor sedan 2 år. Hon hade problem första året, men sen lugnade allt sig och det var aldrig något som inte stillade sig med kortison.

Numera har hon inte problem av allergin, utan av ett öra som är lite deformerat tills följd av ett blodöra. Det har opererats, men fyllt ut igen, så nu är det dags för ny operation i vinter.

Så att jag sovit illa i 8 år var (faktiskt) ironi. Även om det funnit nätter då jag blivit galen, men gett örondroppar och fått sovande hund och matte.

Tillägg: Antog att hunden redan fått kortison, trodde det var standard att ge klihundar kortison.

Hunden ÄR satt på kortison, dock fick han vätskesamlingar efter en tid så dosen blev kraftigt lägre. klådstillande schampo har vi med fått, dock så ser jag ingen som helst effekt av det.

Vi har en superbra vet med läget under kontroll så det var inga sådana svar jag var ute efter. Jag lovar, detta är en ren och skär jag-tycker-synd-om-mig-själv tråd :D

Jadzia: Därför att hunden är under utredning och vi inte får provsvaren på en kvart. Det är upp till dig om du vill ta bort dina hundar när det tryter och inte finns en lösning på timme.

Vad tråkigt att inte kortisonen fungerar.

Vi hittade aldrig vad vår hund är allergisk mot men tack och lov fungerar kortison:bow: Det tog bara två dagar efter insättande och hunden var som förbytt.
Vi hade det precis som du jättejobbigt om nätterna för man blir ju irriterad på den stackaren och ryter till fast än han inte kan hjälpa det:o.
Usch, när Akilles var som sämst kunde vi inte gå normala promenader. Han stannade hela tiden för att klia sig.
Då var det någon som frågade om vi funderat på att ta bort honom. Jag blev chockad och jätteledsen för jag hade inte alls tänkt i de banorna.
Men nu när jag verkligen kan se skillnaden mellan när han mår bra och när han mår dåligt tänker jag annorlunda. Om det i framtiden blir så att kortisonen inte tar längre kommer jag ta bort honom.

Hur höga doser fick hunden när den började samla vätska? (Hur mycket väger den?)
Hoppas verkligen att ni får besked på var kliandet kommer ifrån!

Man kan ge ciklosporin också till kliande hundar. Oftast lika bra effekt som kortison men betydligt mindre biverkningar! Tyvärr är det dyrt, speciellt om man har en stor hund som väger mycket. Men det krävs att man vet varför hunden kliar sig, dvs att man tar reda på orsaken till klådan.
Jag ger själv min allergihund ciklosporin (atopica) då jag absolut inte vill ge kortison över en längre period pga de många och ofta förekommande biverkningarna.

Djurskydd kallas det för. Klåda är överjävligt för en hund och ska lösas på kort tid. Allt annat är djurplågeri. Jag tror inte på liv till varje pris.

Jag är medveten om biverkningarna av kortison och har redan börjat se en del av dem tyvärr.
Ciklosporin är inget mina vet har tagit upp. Antagligen för att jag har en väldigt stor hund (60 kg) och för att vi trots rejäl utredning inte hittar vad han reagerar mot.
Vårt och vets gemensamma resonemang: han kommer förmodligen inte bli så gammal men just nu mår han väldigt bra på kortisonet (förhållandevis låg dos också) och så får vi ta det därifrån.

Jadzia: Därför att hunden är under utredning och vi inte får provsvaren på en kvart. Det är upp till dig om du vill ta bort dina hundar när det tryter och inte finns en lösning på timme.

Nu skrev ju inte Jadzia till dig, missat det?
Det är skillnad på att utreda en hund o behandla den om det ger resultat, inte på nån timme, o att låta det fortgå i flera år.

Senast ändrad:

Ja gud, det blir hemskt dyrt med atopica till en sådan stor hund. Min väger 8 kg och får han en tablett varje dag kostar det 650 kr i månaden. Nu har vi trappat ner till varannan dag, så det blir ju lite billigare.

I ditt fall är ju kortison det bästa alternativet just nu.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 073
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 946
Senast: Nominous
·
Övr. Hund En liten bit härifrån ligger det en gård alldeles bredvid vägen. Inte sådär superintill man kan se ibland, men nära. Där bor det 2...
Svar
9
· Visningar
2 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka