Hund som kissar på sina egna ben

coolia

Trådstartare
Nu när jag ändå är i gnälltagen så skriver jag en tråd till. Min hanhund kissar ofta på sina egna ben? Han kan antingen stå på tre ben men kisset träffar ändå frambenet eller ibland när han har bråttom så sitter han som en tik och kissar och även då kommer det kiss på frambenen. Är det vanligt?

Sv: Hund som kissar på sina egna ben

min förra hanhund stod på 3 ben när han kissade och kissade jätteofta ner sitt framben. Min hanhund nu (9mån) sitter fortfarande när han kissar och det är mer "regel än undantag" här att han alltid kissar ner något av sina ben.... :crazy:

Jag delar din uppfattning om att det är mer regel än undantag.

Jag har ingen hane nu, men jag har haft och för honom och alla de hanhundar jag känner så verkar det mer regel än undantag att kissa på sina egna ben. Med undantag av min förra hunds kullbror. Han (38 cm hög) lyfte så mycket på benet att strålen hamnade ungefär på en meters höjd på lyktstolpen/trädet som han kissade på. Nästan rakt upp alltså. Dock fick han alltid en liten dusch av sitt eget kiss när det stänkte tillbaka, vilket gjorde att hela han luktade kiss.

Det finns ju ett skäl till varför man har tik. ;)

Ingen av mina kissar på sig själva. De är väldigt noga med sin hygien överlag och lyfter alldelles lagom högt på sitt ben eller hukar sig lite, så strålen hamnar perfekt :love: Jag har faktiskt ALDRIG känt att de luktar kiss =)

*kl*

Vår hane är också duktig på att kissa "rätt" däremot så kissade han en gång på vår gamla tik...

Min hane har sedan drygt 2 år tillbaka (fyller 14 i år) börjat kissa sig själv på frambenet, särskilt det högra.
Detta resulterar i att vi duschar av och schamponerar in frambenen väldigt ofta, ibland varje dag. Tyvärr har kissandes lett till att det vita på frambenen blivit svagt gult, vilket inte direkt är snyggt men något han (och vi) får leva med :D

Min hane är likadan, kissar väldigt ofta på sina framben.. Den goda nyheten är ju att han varierar så det blir ju jämnt färgresultat iaf :p
Nerå men det är bara att tvätta. Inget roligt direkt men what to do.

I had no idea:eek: Tur man har tik!;)

Hmm. Jag skulle hellre ha en kissluktande hane än en tik som vid löp gör nya mönster på tapeterna...:D

Jag måste alltid vakta min hund ifall hon leker med en hanhund. Hon sticker in huvudet och luktar då hanhunden kissar. Hon brukar vara rätt gul i huvudet efteråt.

Monster pa tapeterna har jag aldrig haft ... men gul pa huvudet har hon blivit ... bade av han hundar och andra tikar.:crazy: Periodvis har hennes namn varit peepee head.:p

Låter bekant... Min hund är ju dessutom vit, så både urinfläckar och blodfläckar syns.

Hon blöder väldigt rikligt under löp och godkänner ingen form av byxor. :crazy:

Jag delar din uppfattning om att det är mer regel än undantag.

Jag har ingen hane nu, men jag har haft och för honom och alla de hanhundar jag känner så verkar det mer regel än undantag att kissa på sina egna ben. Med undantag av min förra hunds kullbror. Han (38 cm hög) lyfte så mycket på benet att strålen hamnade ungefär på en meters höjd på lyktstolpen/trädet som han kissade på. Nästan rakt upp alltså. Dock fick han alltid en liten dusch av sitt eget kiss när det stänkte tillbaka, vilket gjorde att hela han luktade kiss.

Det finns ju ett skäl till varför man har tik. ;)

Här har vi en till som kissar så högt att det ofta stänker tillbaka på honom själv. Eller så siktar han inte så högt och kissar ner frambenen...

Den äldre hunden(2,5 år) har länge kissat på frambenen, men nu på sistone har han fått lite gubbmage och snorren hänger liksom ner mer, och nu kissar han inte på benen lika ofta :idea:
Så, häng en liten tyngd i familjejuvelerna så löser det sig :rofl:

Kanske beror på hur stor hunden är? Min ena (stora) hane kissar aldrig på sig själv men min andra lilla (som är valp nu å fortfarande sitter ner) alltid kissar på sina framben :crazy: får väl se hur det blir när han börjar lyfta benet.

Jag trodde det var något yngre hundar gjorde. Uno kissade på sina framben nästan hela tiden tills han blev en 2år sen fick han mer styr på tingen :p Har faktiskt inte sett det alls sedan han fyllt 4år.

Mina hanar (5 & 4 år) kissar ner sina framben då och då, den äldre lyfter i regel benet jätte högt och då far strålen utanför frambenet istället. Den yngre är lite försiktigare i sitt benlyftande och träffar då ofta ena frambenet, ibland lyfter han inte benet alls utan står/halvhukar och kissar men då brukar han pricka mellan frambenen.

kanske har str något med det att göra? Min pudelmix är 50 hög och 50 lång och stänker aldrig ner sig. Lyfter ordentligt på benet men inte överdrivet. Den andra är en vinthund som är ngt längre än hög ( 62 lång, 58 hög ). Vinthunden har en mycket "åtstramad" snorre om man jämför med pudelns som hänger ner mer ( som jag i ett annat sammanhang har hört kan underlätta att de då INTE pinkar ner sig ) men ingen av mina kissar på sig själva fast det är olika. Vinthunden kissar dessutom oftast på ett annorlunda sätt gentemot de flesta hanhundar jag sett. Han lyfter aldrig regelrätt på ena benet utan om han inte hukar sig så vrider han liksom ut höften lite bara så att han kan lyfta bara en aning på benet. I vilket fall så är det hygieniskt.

kl

Min tik brukar kissa på sitt framben, hon sitter på huk när hon kissar men brukar ändå lyfta på ena benet;)

Båda mina hanhundar kissar på sina framben lite då och då. Inte varje promenad, men det händer alltid någon gång under dagen. Dock brukar de tycka att de är rätt obehagligt när det sedermera blir kallt och stannar besvärat och slickar rent. Ibland sprayar de båda när de inte orkat hålla benet uppe under hela kissningsprocessen så strålen sänks tills den färgat båda frambenens baksidor gula. Suck.

En liten bordsdukstyngd står på inköpslistan :devil:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 266
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
905
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 025
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka