Hund som kissar på sig?

linnsan

Trådstartare
Vaknade väldigt märkligt idag. Sover hos en kompis och ligger i soffan i tv-rummet. Vaknar av att schäfern piper och ligger ute i hallen. Muttrar lite irriterat men går sen och hämtar honom med tanken att han kanske är sällskapsjuk men av någon märklig anledning inte fattar att han får komma och sova i soffan hos mig (vi har varit här flera nätter i rad och då har han sovit hos mig i soffan, om han inte gått ner av sig själv för att han är varm då).

Iaf så tar jag upp honom i soffan där han fortsätter pipa och vara obekväm. Han går tillslut ner och lägger sig på mattan och får sen ett konstigt avslappnat (?) uttryck i ansiktet. Och när jag kollar så kissar han på sig, liggande :crazy: En rejäl pöl.

När jag ser det så går jag genast upp och tar ut honom. Även ute kissar han ordentligt länge flera gånger men med svag stråle. Är annars allmänt pigg. Men vad kan det vara? Urinsten? Problem med njurarna? På något konstigt sätt så EXREMT kissenödig utan orsak?

Vi var ute vid tre i natt och kissade sista rundan, han väcker mig halv nio. Alltså 5,5 timmar innan han kissade ner sig. Detta är en hund som var så gott som rumsren sen han var 8 veckor. Och han håller sig utan problem 10-12 timmar om natten.

Han fick 2 kg burkmat igår (och dagen innan) då mitt färskfoder tog slut. Men det kan väl knappast vara anledningnen? Han har knappt druckit något från det att vi kom in från sista kissen igår heller. Bajsade inte nu på morgonen då jag tänkte att maten kanske "tryckte på" även om han alltid får hela dagsrasonen på kvällen annars också.

Veterinär ska såklart ringas till men vill ändå ha lite synpunkter på vad det kan vara.

Sv: Hund som kissar på sig?

Ja jag tänkte också något sådant.

Har en tid idag kl: 14:30, så får vi se vad de säger!

Hm... det påminner om en händelse vi var med om - vi testade burkmat (Vov eller något liknande) för många år sedan då vi hade en schäfer som var sjuk (erlichia) och inte riktigt ville äta - resultatet blev att han kissade ner halva huset för oss... inget fel på hundens blåsa varken innan eller efter. Vi bytte raskt till färskfoder och händelsen upprepades aldrig. Har ingen aning om det är relaterat men lite underligt är det ju allt... :(

Delvis kl

Så det kan ha med burkmaten att göra? Hmm. Han åt ju burkmat i förrgår också (samma märke) men inte lika mycket. Då delade han och lillen på en burk (stor 1240 g), och då märkte jag ingen skillnad. Igår fick de dela på två.

Men kan det vara så? På förpackningen står det att det innehåller 82 % vatten. Då har han alltså fått i sig drygt 1,5 kg vätska vid 24-01 och sen gick vi ju ut och kissade vid 03... Och sen akut vid 08:30.

Han har ju även ätit burkmat vid något mer tillfälle om än inte riktigt så mycket.

Han får ju dessutom fodax färskfoder annars och ibland kan de få innan vi går och lägger oss. Då får han runt 1 kg. Någon som har siffror framför sig på ts i fodax foder? Är ju tyvärr inte hemma...

Tycker ändå att det verkar lite mysko, 5,5 timmar efter sista kissen är han så akut nödig att han kissar ner sig?

Lite skumt är det ju, men det var ungefär så det var med vår hund. Urinen luktade dessutom rätt starkt av burkmatslukten om man säger så. Det här pågick i några dagar (jag var tvungen att kolla gamla anteckningar), sen slutade vi ge den här burkmaten och gav istället färskfoder och kissandet upphörde direkt. Vår hund kissade ner halva vardagsrummet för oss första gången och när jag släppte ut honom medan vi städade (och slängde ut totalt nerkissade mattor) så kissade han lika mycket till ute... helt otroliga mängder och han hade ändå inte tömt vattenskålen eller så.

Dagen efter kissade han ner hela hallen (vi hade då stängt till vardagsrummet) och vi fattade ingenting - hunden var omkring 3 år och helt rumsren - han var mycket olycklig över kissandet och förmodligen lika lättad som vi när vi fick stopp på det.

Men helt klart bättre att kolla hos veterinären en gång för mycket än en gång för lite. Hoppas ni kan komma fram till vad som är fel.

Hmm, ja. Vi får se vad de säger sen. Ringde iaf och kollade om det var allmänt "känt" så jag inte åkte in helt i onödan men det sa hon iaf att det inte var, även om det såklart var mer vatten än torrfoder, sa då att han äter färskfoder i vanliga fall och då tyckte hon absolut vi skulle åka in. Och det känner jag också. Men hoppas ändå att det inte är något allvarligt...

Delvis kl*

Tack för lyckönskningarna/tumhållandet! :)

Min tik kissade inne när hon hade UVI. Hoppas det är det, för det var ju lätt åtgärdat.

Iaf så tar jag upp honom i soffan där han fortsätter pipa och vara obekväm. Han går tillslut ner och lägger sig på mattan och får sen ett konstigt avslappnat (?) uttryck i ansiktet. Och när jag kollar så kissar han på sig, liggande :crazy: En rejäl pöl.

Nu ska jag ställa en knasig fråga.
Är du säker på att han kissade på sig? Vår schäfer har vid ett antal tillfällen gjort sådär och det har varit frågan om att hans hormoner spökar och även om det har rört sig om rejäla mängder så har det inte varit urin som har kommit ur hunden...

Efteråt är han lite loj men lycklig i övrigt :devil:
Har aldrig haft en hund som har haft "våta drömmar" tidigare så första gången trodde jag att han hade kissat på sig, tills jag luktade på mattan och insåg att det inte luktade urin. :D

*Snor sista knappen*

Urinprovet visade inget och hon klämde och kände utan att känna något. Så det kan nog ändå ha varit maten, mysko ändå!

Dock sa vet. att det kan vara tidigt stadie av UVI så vi ska avvakta några dagar och se vad som händer.

Apocalypsen: Det luktar urin, tycker jag. Han var dessutom orolig och nödig i beteéndet och ville knappt komma in från hallen. Korkad som jag var så tänkte jag att "Han är nog bara lite sällskapssjuk" istället för det uppenbara att han var kissnödig :grin:

Även om burkmaten gjorde honom akut kissnödig borde han väl inte kissa liggandes om allt var som det ska? :crazy:

Även om burkmaten gjorde honom akut kissnödig borde han väl inte kissa liggandes om allt var som det ska? :crazy:

Fast det var väl just därför som jag åkte till vet? För att det kändes onormalt.

Jag får väl vänta och se. Han har varit som vanligt pigg och glad och har inte kissat några onormala mängder i eftermiddag/kväll.

Du säger att hunden fick ett avslappnat uttryck i ansiktet när han kissade på sig. Min tanke går till 2 helt olika saker.

1. Tog man ultraljud på blåsan? Om det varit en liten urinsten eller kristall som har suttit ivägen så har han kanske inte kunnat kissa när ni var ute på sista rundan eftersom den har suttit ivägen. Lyft på benet har gjort även om han inte kunnat kissa, så du har inget märkt. När trycket i blåsan har blivit tillräckligt högt så har det tryckt ut kristallen eller urinstenen och han har inte kunnat hålla emot. I så fall har han varit orolig för att det har gjort ont att vara så kissnödig. Därav det avslappnade uttrycket när allting släppte.

2. Ett annat alternativ är att han kan ha haft ett enda enstaka anfall av något slag. Det förekommer ganska ofta att både människor och djur kan ha det. I så fall har inte bara ansiktsuttrycket varit avslappnat utan allting i hela hans kropp och då händer det att de både kissar och bajsar på sig. Ett sådant anfall behöver inte märkas på annat sätt än att de blir lite frånvarande/avslappnade under några sekunder.

Jag tror faktiskt att han var förbannat kissnödig "bara". Han ville inte komma från hallen när jag ropade utan låg därute och pep. Alltså i närheten av dörren.

Han kissade även på sista rundan. Det syns rätt väl att det kommer en stråle eftersom han är så stor:)

Men får som sagt avvakta och se de närmsta dagarna. Förutom morgonen så har han kissat normalt under dagen.

Inget ultraljud är gjort utan bara urinprov samt kläm och känn.

Senast ändrad:

Jag kom på nu precis att vetten kan även titta på urinen i mikroskop och se vilken typ av kristaller/stenar det är om det finns sådana i urinen.

På min hund såg det ut som en stjärnhimmel när man ultraljudade blåsan. Orsaken till att jag åkte och kollade var att han lämnade små rosa droppar efter sig ibland. Förmodligen var/är det när en kristall åker ut och rispar lite i urinröret. Jag misstänkte prostata, men det var det alltså inte. Sedan dess så håller jag alltid koll på att han kissar och inte bara lyfter på benet.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 199
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Tualma
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
611
Senast: Harrysen
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka