Hund som gör utfall

BuenoBull

Trådstartare
Hejsan,

jag har ett par kompisar som tog över en JR-tik här i början på hösten. Hunden är ungefär 2-3 år gammal och heter Alva. Hon har från början bott hos sina ägare som på grund av ett väntande barn inte kunde ha kvar hunden hemma. Så Alva fick flytta till tjejens föräldrar och bo i hundgård, där hon blev minst sagt trackad av de andra hundarna. De bet henne och var allmänt "på" och "över" henne. Efter ett tag, vet inte hur länge, insåg de iaf att Alva inte kunde bo kvar i hungården så nu bor hon alltså hos mina kompisar.

Saken är att den här hunden går inte att lita på. Hon gör utfall mot både andra djur och människor. Vi åkte bil en sväng för några veckor sen, då Alva var med. När min pojkvän skulle öppna dörren där hon satt högg hon efter honom. Hade hon inte suttit fast i bilen så hade han ju blivit biten. Tjejkompisens pappa har också blivit biten ett par gånger.

Igår var kompisarna över med Alva till mig och min pojkvän. Jag var lite orolig för vår katt Måns men tänkte att han brukar vara väldigt tydlig med vem som är herre i huset, så han säger säkert till Alva själv om hon är för närgången.
Egentligen var det inget speciellt som hände -vad jag såg- men Alva högg efter Måns, som tyckte att hon var en jättekonstig typ. Måns är ganska tålig av sig och brukar inte bli rädd i första taget. Så han kollade bara lite på henne och gick därifrån.
Alva fick sig en rejäl åthutning av mig, hon åkte ner på rygg och fick ligga där en kort stund. Efter den incidenten fick hon lov att ha halsband på sig, för att det skulle vara lättare att hålla fast/få tag i henne om hon fick för sig något.

Saken är inte bättre heller av att min kompis inte riktigt vet hur man ska säga åt hunden på ett bra sätt, därav att jag själv gjorde det. Hon vet helt enkelt inte hur man visar att "det är jag som bestämmer".

Hur ska man göra med en sån hund? Är det nolltolerans och avlivning? Eller går det att träna bort? Jag vet ju inte om jag vill ha hit henne igen eftersom man måste passa på henne, för kattens skull. Hur tänker ni, vad skulle ni ha gjort?

Sv: Hund som gör utfall

Tycker ni ska söka proffesionell hjälp dels pga hundens beteende o dels för att ni själva verkar sakna den kunskap som behövs för den här hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 647
Senast: Rugge
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 087
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 335
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka