hund som drar???

Zaria

Trådstartare
Hej

Har lånt kompisens brors hund några gånger,då kompisens skaffat hund och jag gärna går med (gärna med hund) så har jag fått låna hennes brors hund.
Han är en korsning schäfer/labrador/border collie korsning på 3 år.
Problemet är att han drar precis hela tiden,är som sagt inte min hund men har tänkt att låna honom ett tag då familjen som inte alls har tid med honom längre inte ens går ut med honom längre utan låter honom göra av sig så att säga på uteplatsen.

Han bara drar,lyssnar inte alls,lystrar inte på sitt namn,lägger sig ner ofta (på knä inte undergivet),kan ingenting i stort sett,vad man än gör så lyssnar han inte viosst förstår jag att han är helt exalterad av att komma ut,men jag hade tänkt att låna honom minst en gång om dagen då de som sagt inte ens går ut med honom längre.

Har någon något tips på hur jag skall göra???
Som sagt han lyssnar inte på något,går inte att muta med godis (då han knappt äter alls) ingenting.
Hans ägare har skaffat ett sk "halti" som de vill att han skall ha på sig,men jag känner att det inte är där det brister,visst drar han men jag orkar hålla honom,tycker inte att det är så konstigt om han blir sådan när han hittils fått en riktig promenad i veckan ( av mig) men nu har jag tänkt att ta ut honom åtminstone en gång om dagen (har katter därför kan han inte bo hos mig)...

Bara undrar över lite tips och övningar som kanske kan funka på honom när han vänjer sig att få komma ut oftare än en gång i veckan...
Hur jag skall betee mig,vill inte sätta på honom halt heller,nu har han helstryp och han fullkomligt hänger i det tills han inte kan andas i det längre...
Känns hemskt mor hunden varje gång han går ut med mig,samtidigt är han världens och goaste hund och det är inte så konstigt att det brister och han inte lyssnar nu efter 3 år då han aldrig behövt det tidigare,har dock haft valpar själv,men detta är en 3 åring som inte lyssnar på något och som dessutom är omutbar...Så vad kan jag göra för att göra det bästa för honom,vill inte hålla honom i halti för att han enligt ägarna går snällt i det,men bara för att han har ont...

Mvh zARIA (FD piglet81)

Tycker att du skall byta halsband, att ha ett stryp när hunden hänger sig hela tiden är ingen god lösning.

Sedan så tycker jag att du tar kontakt med din närmsta brukshundklubb och börjar gå kurs med hunden.

Finns inga genväger ( ex halti ) för att få hunden att gå bra, det är träning som gäller.

Om hunden aldrig får gå ut på promenad vet den säkerligen inte hur den skall bete sig.

Hej

Är inte min hund som sagt så det är inte mycket jag kan göra åt vilket halsband han skall ha eller träningar och sånt,funderade mest över lite tips att få honom att lyssna lite mer på mig och så.

Mvh Pigge

Varför skulle du inte kunna gå på kurser och byta halsband även om det är din kompis brors hund? :confused: Han borde väl snarare bli glad om någon vill lägga ner arbetet på jycken och du och din kompis kan gå kurserna tillsammans.

Vi har syrrans hund boende hos oss ett tag framöver. De första jag gjorde var att se till att hon trimmades, fick nytt koppel och halsband + att det är tänkt att vi ska få lite mer pli på henne. Att hon lekt ner sig lite i vikt är en bonus. :D

Nu kommer väl jag få skäll men fortsätt ha helstryp och ryckt till varje gång kopplet sträcks, slaka det och ryckt till, var konsekvent och låt honom aldrig aldrig dra så slutar han till slut. Det finns snällare men långsammare sätt och det är att så still så fort han drar, tillslut kommer han att fatta men det kan bli väldigt underliga promenader i början... Om du tänker lägga ner tid på hunden så fråga om du inte kan få gå på kurs med honom ialla fall, det är nyttigt för dig med att få tips och idéer och träffa nya månniskor! Lycka till!

Har heller inget emot stryp - koppel och håller med dig.
Våra hundar har alltid haft stryp - koppel och nej, vi är inga hundägare som inte vet nått om hundar.
Tvärtom, efter egna erfarenheter så vet jag att det funkar bäst.
Om hunden fortsätter att dra och dra så får den så pass stora nackmuskler att du till slut inte kommer att klara av den.

Nu kommer väl jag få skäll men fortsätt ha helstryp och ryckt till varje gång kopplet sträcks, slaka det och ryckt till, var konsekvent och låt honom aldrig aldrig dra så slutar han till slut. Det finns snällare men långsammare sätt och det är att så still så fort han drar, tillslut kommer han att fatta men det kan bli väldigt underliga promenader i början... Om du tänker lägga ner tid på hunden så fråga om du inte kan få gå på kurs med honom ialla fall, det är nyttigt för dig med att få tips och idéer och träffa nya månniskor! Lycka till!

Ibland undrar jag om hundägare tror att hundar aldrig kan få ont. Det rycks hit och dit och ingen tänker på hur det kan gå med nacke och rygg. Jag har sett flera hundar som har fel i nacken, och det beror många ggr på att det rycks i kopplet.
Tror hundägare att man kan rycka hur mycket som helst utan att hunden tar skada?
Jag kan också rycka till ibland, men då är det nån enstaka gång. Och inte ha slakt koppel och sen rycka till för att lära hunden.

Att rycka i kopplet på den här hunden som trådskrivaren pratar om tror inte jag har någon verkan. Hunden lyssnar ju inte på något enligt henne, hur ska det då hjälpa med att rycka i kopplet, när inte ens hunden lyssnar.

Först och främst måste trådskrivaren få lite kontakt med hunden, och få den att lyssna. Och då menar jag inte att sluta dra, utan lyssna på henne. Man kan aldrig få hunden att göra något rätt om den inte lyssnar och förstår.

Enkel kontaktövning:
Var med hunden någonstans och bara vänta ut att den tar kontakt med dig. Minsta blick åt ditt håll är bra och ska belönas! :)
Som belöning får du försöka ta reda på något som hunden faktiskt gillar. Även en hund som inte äter bra har något som den tycker är oemotståndligt gott. Gäller bara att hitta det. Eller kanske någon leksak som hunden gillar att busa med? Eller beröm? (en del hundar går jättebra på enbart beröm) Säg ALLTID hundens namn i samband med belöningen. Använd ALDRIG hundens namn i något negativt sammanhang, som tex just före ett ryck i kopplet. Efter några veckor kan du börja locka på hunden med namnet och berömma och belöna MASSOR när hunden tittar på dig/tar kontakt. När kontaktövningarna fungerar bra så kan du nog lättare få kontakt med hunden även i promenadsammanhang.

Med just den här hunden som inte lyssnar på namnet etc. kan man även i början kombinera det med den övning som en tidigare beskrev där man står stilla när hunden drar och inte går vidare förrän hunden tittar på dig/tar kontakt.
Så att:
Hund som ignorerar dig = tråkig människa som inte rör sig.
Hund som tar kontakt = rolig människa som busar och leker och låter glad och tar fram gottaste godiset.

Lycka till!
/JES

P.S. Varför inte fråga om du får köpa ett annat koppel till hunden, det är ju DINA pengar, så ägaren borde inte ha något att invända?

köp en bra bok om klickerträning och använd klickern till kontaktövningar. då spelar det inte så stor roll vilket koppel/halsband du har.

prova dig fram till olika sorters gottis, frolic gillar de flesta, eller kanske torkad lever. annars är sylta ett hett tips. ost är det heller inte många som tackar nej till.

För att säga som den som vi gick på kurs för, kedja har inte skdad någon däremot föraren... Och jag pratar inte om att gå och små rycka utan en gång ordentligt så ska det vara nog... Kanske ytterligare en gång om hunden har fått gå länge och dra i kopplet.
Och våran hund lyder även utan godis och nästan mer nöjd om han får röst beröm än godis, då han istället går upp i varv...
För att citera kursledaren igen, hundarna ska lyda när ni vill inte när de är sugna på godis...

Jag har inte skrivit något om godis, min hund lyder ändå. Har lärt min hund att lyda utan godis.
Och visst har kedja skadat, många ggr, på fel andvänt sätt så gör det mer skada än nytta. Jag kan visst rycka till nångång jag också. Men du lär aldrig få en hund att sluta dra genom ett ordentligt ryck, det har jag sett så många ggr, så det lär inte hjälpa. Däremot får du en hund som blir osäker så fort kopplet rör sig, den lär tro att snart kommer det ett ryck.
Jag är helt övertygad om att många hundar går och har känningar i nacke och rygg just för folk rycker och drar i dom. Vet inte varför folk tror att hundar ska tåla att ryckas och dra i.

Att rekomendera trådskrivaren att börja med att rycka, när hunden inte ens lyssnar på henne. Det tycker inte jag är en bra idé.

Men jag tror inte att ryck i kopplet kan vara helt fel, bara man vet hur det ska göras. Jag har kort tålamod och det blir kortare ju mer jag har med hundar att göra. Med rädda, osäkra hundar kan det få ta hur lång tid som helst, men dumheter har jag inte ork att fjanta med.

Om en hund drar, på grund av att den inte vet hur man beter sig i koppel, kan jag stanna till och be den lugna sig. Förstår den inte då så kan jag rycka tillbaka den men, och här är ett stort men, det sker bara en gång. Har inte rycket haft effekt har jag försuttit min chans att ge en bestående korrigering och andra metoder får träda in. Det ska inte ryckas i tid och otid.

Fast vi menar nog samma sak. Jag kan också göra ett ryck, fast inte så hunden flyger runt.
Men som i detta fallet där trådskrivaren lånar en hund som varken lyssnar eller ser och drar konstant, tror jag helt enkelt inte att det hjälper. Visst kan man prova och rycka till en gång, men jag är helt övertygad om att det inte kommer ha någon effekt på den här hunden.

Min hund drar sällan. Men om jag går ut och går med någon kompis (kompis till hunden) så kan hon bli ivrig och dra. Sånt accepterar jag inte, och gör då ett litet ryck, stannar till och säger hon får sluta. På en hund som henne så hjälper det, men då vet hon också vad jag menar.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 181
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd