Hund som byter sovplats en miljon gånger per natt

Singoalla

Trådstartare
Nej, nu överdrev jag. Men Bruce byter faktiskt sovplats störande mycket ibland. Han sover i sängen med oss och somnar alltid på sin egen huvudkudde på kvällen. Sedan vid 4-5 på natten så börjar han byta sovplatser. Då vill han först in under täcket och ligga mellan mina knän. Sen vill han ut från täcket och ligga på täcket. Sen vill han upp till huvudkudden igen. Sen vill han in under täcket igen och så håller han på fram tills klockan ringer och det är dags at gå upp. Jag tror han sover max 30 min på varje sovplats. Vanligtvis vaknar jag bara till lite när han gosar runt och det är ingen fara. Men vissa nätter, som inatt, blir man lite matt :grin:

Någon som vet varför han flyttar runt så mycket? Någon som har en hund som gör likadan?

Billy är lite så, dessutom är han rätt kräsen och somnar minsann inte hur eller var som helst.
Vi kör med ett "MEN GÅ OCH LÄGG DIG!" om han blir för omständlig. Då lägger han sig med en sur duns och sen blir det lugnt.

(Ivan sover till 100 % vid fotänden av sängen, under täcket och som om han vore medvetslös. Han kan dock fortfarande bli kissnödig om han vaknar mitt i natten i stället. Oh joy!)

Nej, nu överdrev jag. Men Bruce byter faktiskt sovplats störande mycket ibland. Han sover i sängen med oss och somnar alltid på sin egen huvudkudde på kvällen. Sedan vid 4-5 på natten så börjar han byta sovplatser. Då vill han först in under täcket och ligga mellan mina knän. Sen vill han ut från täcket och ligga på täcket. Sen vill han upp till huvudkudden igen. Sen vill han in under täcket igen och så håller han på fram tills klockan ringer och det är dags at gå upp. Jag tror han sover max 30 min på varje sovplats. Vanligtvis vaknar jag bara till lite när han gosar runt och det är ingen fara. Men vissa nätter, som inatt, blir man lite matt :grin:

Någon som vet varför han flyttar runt så mycket? Någon som har en hund som gör likadan?

Mammas förra hund höll på sådär..Antagligen pga den tyckte att det blev för varmt.
Den enda lösningen för henne var att hunden fick inte sova i sängen längre på natten då det höll henne vaken flera timmar totalt ibland, blir ju ohållbart om man ska vakna flera gånger varje natt - avbruten sömn är inte bra.

Jag hade nog också kört på den linjen om hunden inte är still - sova på golvet eller i egen bädd och sagt ifrån att den ska lägga sig inte fara omkring.

Mina djur brukar oftast också flytta runt under natten, antagligen för att jag slår och sparkar dem i sömnen :o.

Annars så är det mest flyttande på kvällen när man ska sova, först så ska katten ligga på knäna, sen ska hon upp vid huvudkudden och gosa in sig i mitt hår, sen när jag försöker hindra hennes klor från att riva sönder min hals så flyttar hon sig till andra sidan osv tils båda är nöjda ^_^.
När hunden håller på likadant så slänger jag ut henne ;). Lite mer jobbigt med en 30kg hund som trampar runt på en än en 2kg katt..

Det är roligt det där med hur känslig man är när man sover. Jag har ingen aning om var/hur min hund sover - ibland vaknar jag med hund och ibland utan. Märker aldrig när han kom upp i sängen eller gick ner.
Skönt att sova som död ibland ;)

Jag hade aldrig orkat ha det sådär, men jag är enormt lättväckt.
Hade min hund gjort så hade hon fått sova i sin bädd. Det är mysigt med hund i sängen men jag prioriterar god sömn.

Jag har inga större problem med det, vi har haft honom ett år nu så man vänjer sig och blir inte så känslig tillslut. Det är bara vissa nätter som man undrar vad han håller på med :devil: Tidigare när han var valp och vaknade vid fem på morgonen och ville leka så brukade jag brotta ner honom tills han somnade om. Kanske ska börja med det när han bökar runt för mycket också :D

Det är roligt det där med hur känslig man är när man sover. Jag har ingen aning om var/hur min hund sover - ibland vaknar jag med hund och ibland utan. Märker aldrig när han kom upp i sängen eller gick ner.
Skönt att sova som död ibland ;)

Jag önskar jag ska komma dit också :p Det var inte så länge sen Bruce vaknade på nätterna och var kissnödig. Så så fort jag hör att han hoppar ner från sängen så flyger jag upp som en jäkla fjäder. Dock har han slutat vakna och kissa men däremot vaknar han varje natt för att gå upp och dricka. Så jag flyger fortfarande upp som en fjäder på ren vana tills jag kommer på att han nog bara ska dricka. Så då lyssnar jag tills hans små tassar som tassar iväg till vattenskålen, dricker upp hela skålen :o för att sen tassa raka vägen tillbaka och somna om :p Snart lär jag väl vänja mig vid det också så att jag också kan sova som en sten.

Min hund är likadan. Han pendlar mellan att ligga sked med antingen mig eller sambon (under täcket naturligtvis) eller krypa in under täcket vid fötterna. Förmodligen blir han för varm men ännu inte förstått att det blir lika varmt på båda ställena eftersom att han vill ligga under täcket. ;) Eftersom att jag är otroligt lättväckt så vaknar jag varje gång han lägger sig mellan oss vilket kan vara riktigt irriterande så jag kör också på "MEN GÅ OCH LÄGG DIG" medans sambon bara blir glad och drar honom till sig. :love:

Min är nog likadan, ena stunden ska han ligga under mattes täcke, sen rör jag mig för mycket, då går han till husse, och jepp han SKA under täcket så det är bara att lyfta på det, sen kan han gå och lägga sig i sin säng, sen upp i sängen igen...

Tur jag sover rätt hårt!

Jag vaknar också av minsta lilla. Som tur är sover mira antingen i sin korg nedanför sängen eller vid våra fötter. När sambon går upp vid 6 masar hon sig lite närmare mig men då vaknar jag istället av att hon drömmer och sparkar med benen :D

Katten däremot är ett kapitel för sig. Vissa nätter går bra men andra lever han hus i helvete och då stänger jag sovrumsdörren.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 499
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 395
Senast: Freazer
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 449
Senast: Madalitso
·
Tjatter Jag reflekterade precis lite över vilka olika sov-preferenser mina hundar haft :D Samojeden ville sova på golvet, gärna så svalt som...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 836
Senast: Zinfernia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar