Hund+Reflex

C

Cronis

Varför har inte folk reflexer på sig, å sina hundar!
Jag har tänkt på detta länge, hela vinter halvåret. Där jag bor är det många som har hund, å nu menar jag MÅNGA!
Vad jag vet så är det en tjej med två stora schäfrar som har reflexsele på sina hundar, å reflex på sig själv.
Men inte nån annan har reflex.
Ok, vi bor i stan, å har gatlyse, men det är mörkt, å man ser dåligt när det är mörkt.

En kväll när jag å jonas åkte bil höll vi på att köra över en hund! :eek:
Jag skrev till bara några meter innan, så vi hann vejja, men då stod hunden i vägbanan! Å ägaren på trottoaren å pratade med en annan människa. Oansvarigt! Hunden en svart långhårig sak, å hundföraren svartklädd. Det är fan inte lätt å se folk då.
Den sträckan som vi åkte på har gatlyse, men stora träd som täcker ljuset så det är mycket dunkelt.
Varför har inte folk reflexer?
Vems fel är det om vi "kör på" en hund som inte bär reflexer?

När jag går ut har jag reflexer, tar tom min stalljacka med inbyggda reflexer, å hunden har reflex halsband å reflex på kopplet.
Folk glor som fan, men jag menar, jag vill synas å inte bli överkörd!

Sv: Hund+Reflex

jag kan inte tänka mig annat än att det är ägarens fel om hunden orsakar en trafikolycka. jag tycker att det är otroligt slarvigt att inte ha reflexer på sina hundar när det är mörkt, jag har både halsband och koppelförlängare med reflexer. innan hade jag lampor också men jag har lyckats ha sönder båda. ska jag ut bland bilar har jag ordentligt med reflexer på mig själv också, annars har jag bara en liten.

Vi har alltid reflexsele på hunden och reflexväst på oss när vi är ute i mörkret, jag hade även en halsring som blinkade men det försvann när svärmor städade i våras... :angel:

Låter bra att ni har reflexer på er när ni traskar i mörkret! :bow:

Jag blir bara så upprörd att ingen tar detta på allvar. Bara om jag ska utanför porten till huset så tar jag reflexer.
Vilket innebär att vi bara är ute i 5 minuter innan läggdax, men det är värt att träla med allt!

Jag har inte reflexer. Rastar inte hunden vid bilvägar utan går i skogen här bakom eller på cykelvägarna runt omkring.

jag har alltid reflex på både mej och hunden när vi e ute å går när det e mörkt....

helldre synas för mycket än inte alls...

Jag har alltid reflex på mig och hunden på vinterhalvåret. Hunden har reflexhalsband, en sele med fastsatta reflexer på, en blinkande lampa fäst på ryggen på selen och så reflex på kopplet. Själv har jag satt fast en massa reflexer på min jacka som ska synas både framåt, bakåt och åt sidorna. Dessutom har jag sånna där reflexgrejer som man snärtar fast (svårt att förklara...) som jag har runt benen. Man ska ju synas både högt och lågt.

Kan ju tillägga att jag är livrädd för att inte synas och att det ska hända något. Tycker det är väldigt oansvarigt av folk att INTE ha reflexer. Borde vara lag på att man ska ha det. På cykel måste man ju, varför inte på jackan? Så roligt är det ju inte att nästan köra över folk som inte syns i det konstiga ljus som blir inne i samhällena på kvällarna.

En vandrande julgran helt enkelt! :)
Fast hellre det än att det ska behöva bli så som hände med mig å min sambo, att vi höll på att köra över en hund, som stog i vägbanan, å vars ägare knappt brydde sig när vi fick veja några meter innan... :crazy:

Jag har ''blinkeblink'' halsband på båda hundarna o bra reflexer på stalljackan, där jag bor finns dte knappt några gatlyckter så ficklapan åker med ibland oxå........ :D

Sätter även på hundarna reflexer när de ska vara i trädgården o busa på kvällen UT I FALL ATT att de skulle smita genom mitt russellsäkra staket..... :crazy:

har varit nära för många gånger att köra över byns hundar och hundägare..... :crazy:

//Net

Jag har reflex på stalljackan och reflexhalsband på vovven men det skulle inte skada med en reflexsele så det ska jag skaffa till nästa vinter.

Har blinkhalsband och reflexsele på båda. Dock är jag själv dålig på att ha reflexer när jag bara ska ut och kvällsrasta. Går visserligen inte på vägar där bilar kör, men hundarna får ha det i fall de skulle hända något. De har aldrig under dessa år, sprungit iväg. Men OM det skulle hända så syns det i alla fall.

Går jag däremot där de kommer bilar så har jag också reflexsele. Hatar ju själv när folk inte använder det, så man kan ju inte vara sämre... :D

Vi går inte direkt vid några vägar på kvällen, men det finns en hel del cyklister i Uppsala.... :p
Vuxna labben brukar ha reflexsele på sig. Lilla lagotto valpen har ännu inte fått nån reflex eftersom hon växer, men jag funderar på att köpa nåt "reflextyg" och göra till henne själv.

(Är sämre med reflex till mig själv, ända tills jag satte en reflex i fickan, enkel att ta fram!)

Jag har alltid reflexer på vovvarna, ute i skogen på landet (Dalarna)har de alltid reflexselar på sig oavsett årstid och tid på dygnet.

Själv har jag min gamla jobbjacka från flyget, typ en sån här och den SYNS! :D Det är många som tvärnitar när jag kommer gående i den :p
1390-07.jpg

Begriper mig inte på folk som ignorerar sig själva, sina hundar och sina medtrafikanter genom att inte vilja synas.

Den jackan va ju skitbra!
Tänk om mina grannar här i området kunde ha en sån, så man slapp köra på hundarna som står i gatan

Jag har reflexsele på hunder och har en rand på min jacka som det är refelx i.

jag har både reflexer på rullstolen,ebn blinkade reflexväst av större modellen samt armreflexer.
Hundarna har reflexer på tcäkena,reflexsele,bakbensreflexer,blnkande haslband samt ett halsband med klocka i,dels för att vi o hästarna skall höra vem som gör vad var,men även som en varning till andr anär dte är mörkt att hala in sina hundar.

man får nog vara blind för att missa oss:) Eller,ja..då hörs vi ju..:)

Thina

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 069
Övr. Hund En liten bit härifrån ligger det en gård alldeles bredvid vägen. Inte sådär superintill man kan se ibland, men nära. Där bor det 2...
Svar
9
· Visningar
2 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII

Omröstningar