Hund & rå potatis

Arachnophobia

Trådstartare
Vår 2 åriga schäfertik har precis fått i sig en rå potatis, som hon lyckades roffa åt sig under tillagningen av gårdagens middag och gömma under natten och jag kom precis på henne med att äta upp den.
Sökte runt lite på nätet och såg att det inte var bra för hundar att äta detta, eftersom det var giftigt, men vad jag inte kan få fram är vad som kan hända och om man bör vidta någon åtgärd?

Skulle vara väldigt snällt om någon ville säga något här, vill inte det ska hända vår hund något.

Sv: Hund & rå potatis

Jag kanske har missat något monumentalt här men VAD skulle vara farligt med rå potatis?

Det enda som är problemet som jag vet är att rå potatis i stora bitar är svåra att bryta ner för hunden såväl som för människor... Att det skulle vara ohälsosamt har jag mycket svårt att tänka mig. Men jag är väldigt intresserad av att veta om det faktiskt ÄR så att det inte är bra för dom.

Mina hundar rensar noga potatislandet på kvarlämnade småpotatisar efter att vi tagit upp på hösten och hittills har inget hänt annat än att en spydde upp ett gäng helt otuggade potatisar när hon haft lite bråttom att få i sig....

Potatisplantor och rå potatis - Innehåller solanin och chaconin och är giftigt.

Det är vad jag fått fram på flera sidor då jag sökte på google.

Så jag vet inte, fick bara fram de och tänkte att det kanske inte var så bra och rådfrågade människor med mer kunskap än mig :)

Nu ligger hon framför tv:n och sover, bytit plats några gånger och lyssnar när jag pratar med henne så inga större fel på henne :)

Jag har läst trådar och länkar och kan säga att jag inte alls är övertygad om att rå potatis generellt skulle kunna orsaka förgiftning.

Vad gäller solanin så finns det främst i grön potatis och det är giftigt ja. Men fortfarande så köper jag inte att nån (eller flera) råa (icke-gröna) potatisar skulle orsaka förgiftning.

Det känns som om "hunden-faller-död-ner-om-den-äter-det-här-listan" bara blir längre och längre.

Visste faktiskt inte om det där med potatis.

Jag har 2 vänner som är veterinärer, och båda dom ger sina hundar potatis... Inte rå då, utan kokt, men ändå.
Ingen av dom har åsikten att hundar inte tål potatis, men all allt ska ätas med måtta...

* Jenny * som hade en lapphund då jag var liten, och han älskade potatis, och korvskinn...

Jag hade en gång en flat där vi gjorde en rejäl miss vid köpet. Vi glömde kryssa i hjärna på blanketten..... Vi fick en med två magsäckar istället.

Han åt ALLT.

Det var den hunden som fick oss att sluta odla potatis. Han grävde upp sättpotatisen och åt upp den. Efter den våren vi satt potatis 4 gånger gav vi upp. Hösten innan hade han varit med när vi tog upp potatisen och åt sig proppmätt. Kanske en av de få gånger i sitt liv som han faktiskt var mätt....

Han fick inte ens dålig mage av all rå potatis. Och levde ett långt glatt flatliv.

Som jag ser det är det självklart att hundar i stort sett tål potatis i måttliga mängder.
Solanin finns i all potatis, mer eller mindre, inte bara i de partier som är gröna, utan oxå koncentrerat under skalet.

Solaninhalten varierar mellan de olika potatsis sorterna o dels beroende på var/i vilken jordmån de odlas.

Hundar kan inte ta upp näring ur rå potatis, är den däremot kokt o mosad, gärna med lite fett i så är det en bra källa för kolhydrater om man nu vill ge sin hund sådanna.

Jag länkade till vovvetråden eftersom jag lärde mig mycket om potatis där som jag inte hade en aning om innan.

Red: mig veterligen så påverkas inte solanin av tillagning.

Senast ändrad:

Då är vi överens! Du har rätt i att solaninet inte försvinnervid tillagning. Det är därför man ska slänga grön potatis.

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 376
Senast: Badger
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 087
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 622
Senast: Linda_A
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 259
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka