Här läser jag in att du anser det är okej att kopplade hundar skäller och undrar ironiskt om du ska behöva snöra igen munnen. Och sedan beskyller du mig för att lägga orden i din mun när jag påpekar att du sagt att det är okej att hunden s
Enligt flera källor springer hunden fram till staketet, det upplever hästen garanterat som att bli jagad (hunden närmar sig), hunden är lös på tomten, hästen kan inte veta om den kan komma ikapp eller inte.
Gång på gång försvarar du hundens rätt att springa fritt på tomten (i mina ögon innebär det även att jaga) samt att skälla -även kopplad, en gång begränsar du det till 30 sekunder men inte antalet gånger.
Jag anser att en hundägare som beter sig på detta vis är oansvarig och du tycker uppenbarligen är okej. Alltså är du (om du nu har hund) i mina ögon oansvarig.
Nu gör du det igen, samtidigt som du också erkänner att "du läser in, det i dina ögon innebär" osv. Du lägger dina värderingar i det jag säger.
Ja hästen upplever sig säkert bli jagad om hunden springer fram mot staketet, det betyder inte att den defacto blir jagad. När jag tänker jagad tänker jag mig att hunden springer med längs staketet och skäller hela vägen. Det vore såklart inte okej. Har man en hund som springer fram mot staketet och skäller så ropar man ju in den direkt. Jag har aldrig sagt det du påstår, det är vad du läser in.
Jag undrar hur långt man det kan gå innan man kan säga att ansvaret är uppfyllt. Så om man har hunden kopplad och den skäller, anser man att ansvaret är uppfyllt då? Jag undrar alltså.
Och återigen "du tycker uppenbarligen det är okej" Du lägger fortfarande ord och åsikter i min mun.
Dessutom är jag oansvarig som hundägare, utan att du har någon som helst aning om hur jag håller mina hundar. Att jag har åsikter om lagen innebär inte att jag i praktiken gör som jag vill. Jag har åsikter, men vet hur lagen funkar. Jag tycker det är sunt att ifrågasätta lagar och undra hur långt man kan dra det. Men oavsett vad man tycker så får man gilla läget.
Jag har åsikter om andra lagar också, vilket inte innebär att jag bryter dom i praktiken, men det verkar du anta?
Så snälla, sluta anta saker, sluta lägga dina värderingar och sluta anta att dina tolkningar är sanning. Det är din uppfattning och dina antaganden inget annan.
Jag bor för övrigt på ett sätt så folk promenerar inte/cyklar inte/rider inte förbi. Jag är omgiven av åkrar, bor inne på ett storgårdsområde och bakom en lada. Finns ingen anledning att gå in här, man kommer inte vidare, om man inte tänkt promenera ut på åkrarna.
Är vi inte hemma har vi koppel, utom när vi går en grusväg runt gärdena. Den går runt som en fyrkant så man ser hela vägen och jag har inte en enda gång träffat varken människa eller djur där.
Så ja.. jag är verkligen oansvarig och låter mina hundar störa folk. Du har rätt. Jag låter mina åsikter styra över lagarna. Jajamen.