Hund på båten

malumbub

Trådstartare
Hur gör ni som har hund med er på fritidsbåten? (Flytväst, vänja vid att det gungar o s v...?)
Hur gör ni som tar hunden med på t ex Finlandsfärjan? (Var kissar hunden under de 11 timmar man är på båten, om man åker dagtid?)
 
Sv: Hund på båten

Hej
kan bara svara för hur vi gjort i fritidsbåten för vår lillpojk har inte åkt ån stor färja o kommer nog inte gör det heller...

Vi börjde redan första veckan vi fick hem honom. då fick han ligga i knät eller bredvid på sätet. sen har vi om vi varit ute på längre fisketurer o så lagt ner en jacka på botten som han kan ligga på... -Det har aldrig varit ett problem med honom, han har tyckt at det är kul att vara med på det mesta.

Hade flytväst på honom de första veckorna tills han vant sig och förstått att det var vatten på utsidan, dessutom väldigt praktiskt att ta tag i handtaget på ryggen när man ska lyfta i och ur.

Lycka till det går säkert bra...
 
Sv: Hund på båten

Fritidsbåt: Flytväst på. Hon hoppar i och ur själv, men om hon hamnar i vattnet vill jag kunna få upp henne. Första gångerna var läskiga, och hon gillar inte när det slår för mycket. Kör alltså lite långsammare än vanligt. Vi har stannat och gjort standhugg så hon får kissa, om vi varit ute länge. Lägger alltid till så det ska gå att ta sig i och ur lätt, så hon kan få promenad.

Färja åkte jag med förra, vi gick upp på däck och kissade motvilligt... efter snack med informationsdisken gick det utmärkt att göra så.
Hade en flaska vatten och sköljde med efteråt. Det var inte så mycket folk som satt ute, var inte väder för det...
Var välrastad innan, och mat fick hon inte förrän vi var framme.
Ville inte ha en akut bajsnödig eller kräksjuk hund i onödan.
 
Sv: Hund på båten

Tack för era svar!

Kanelbulle: åkte ni på dagen då? Hur många timmar?
Jag har funderat på om det är bättre att ta nattbåt över Östersjön, eftersom man sover mesta tiden då, men vet inte alls hur min tik ska reagera på hela grejen.
 
Sv: Hund på båten

Jo, en sak till!

Var får man tag på bra flytvästar och ungefär vilken prisklass ligger de i?
 
Sv: Hund på båten

jag köpte en sådan här:

http://www.huverods.com/products.php?cid=443&pid=5533

funkar kanon, och sitter bra på min hund som har stor bröstkorg.

Jag skulle åka natt om jag kunde, då ska ju hunden sova iaf. Sover du, sover hunden är min teori. Sen kanske man ska undvika fredagskryssning på finlandsfärjan om man kan, utan åka mitt i veckan när det är lugnare.
Det är inte så läskigt som man kan tro, det är betydligt läskigare med en liten båt.
 
Sv: Hund på båten

Tack för länken och tipsen! :bow:


Min husky kommer antagligen åka både liten motorseglare (fast bara för motor), roddbåt och stor färja i år! :D
 
Sv: Hund på båten

Har alltid med våran jr när vi åker båt. Det har aldrig varit några problem och hon älskar det :)
7037081.jpg
 
Sv: Hund på båten

Riktigt härlig bild!!! :love:
Segelbåt väl? (Vilken sort?)
Hur gör ni när ni kryssar hårt - märks det på hunden?
 
Sv: Hund på båten

Tack :bow:
Är en albin 25, vanlig hederlig motorbåt ;) Dock inte vi som äger den. Hilda är alltid lugn, även när det blåser :)
 
Sv: Hund på båten

Hur gör ni som har hund med er på fritidsbåten? (Flytväst, vänja vid att det gungar o s v...?)
Bara åkte, på den tiden jag var båtburen, både motor och segelbåt. Hundarna älskade livet på sjön. Ingen flytväst, dom gånger dom drullade i blev det till att simma (vi talar om lugna förhållanden- på öppet vatten etc fick dom sitta i sittbrunnen eller under däck). Jag gjorde ett dubbelsling för att kunna lyfta upp hunden ur vattnet. Det gick utmärkt trots att en blöt schäfer väger en del. :)


Hur gör ni som tar hunden med på t ex Finlandsfärjan? (Var kissar hunden under de 11 timmar man är på båten, om man åker dagtid?)
Dom kissar inte (blivit erbjuden att rasta på bildäck). Ordentligt avrastade innan ombordgång. Dom får mat och vatten om dom vill ha, men slappar mest.

LIA
 
Sv: Hund på båten

Vår familj har segelbåt. Det har vi haft jämt. Så alla hundar har seglat med oss sommartid. Ingen av dem verkar ha blivit sjösjuka. De har alltid sett båten som något jättekul allihop. Men det kan ju bero på att man umgås hela tiden och är ute i naturen mycket mer än själva seglatserna.
När vi seglar och det lutar mycket/är mycket sjö får hundarna vara inne. Vi bäddar åt dem på ngt lite tight ställe där de inte riskerar att glida omkring eller att något skulle rasa ner på dem. Sen ligger de där och sover.

Vi har små flytvästar till dem som de kan ha om de är uppe på däck. Men när hundarna är båtvana och vi inte är nere i båten(så hundarna är ensamma på däck) så är de utan flytväst. Vad de kostar minns jag inte iom att vi köpte dem för ganska många år sen.

Vi valde en liten ras mycket på grund av att vi skulle bli tvungna att lyfta hundarna av och på båten så ofta. Våra bekanta med större hundar drabbas ganska ofta av ryggskott etc. Så att lära hunden ta sig av och på själv(och då givetvis lägga till där det är möjligt) alt bygga en liten ramp är nog att föredra om man inte är stark och har en större ras och har segelbåt med stag fram. Blir ju lite märkliga vinklar att lyfta i när man ska ta sig runt staget.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
2 155
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 781
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 878
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 269
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp