Alvin har mag problem, det är någon tarmsjukdom och han har haft det många år. Han var ofta lös i magen och det blev många språngmarscher ut flera gången per natt och det dränerade mig på all energi förr, springa upp och ner från fjärde våningen utan hiss och ut fyra- 5 gånger på natten och på dagarna. Nu är han efter olika foderprovningar oftast helt bra. Det krånglar då och då men oftast är han symtomfri. Men när han blir dålig är det spring in och ut för att bajsa. Har lärt mig vad jag ska göra så senaste tiden ringer jag inte veterinär första sekunden utan kanske andra sekunden för jag blir orolig ändå.
Förr åt han väldigt lite trots fri tillgång och olika mat men nu har han aptit som en vanlig hund och han har gått upp välbehövlig i vikt. Han var så smal innan. Men han har också problem med hjärtat, hjärtsvikt. Han äter medicin och det har förändrats lite till under varje koll men minimalt så jag ser positivt på det. Rätt så stabilt och ungefär på den skalan äldre hundar ofta har. Han gick saktare än förr ett tag och veterinären tror att han har lite ont , han äter smärtstillande och pinar på i full fart nu. Jag tror inte det är någon sjukdom utan ålder. Men man får anpassa distans och hastighet efter Alvins dagsform. Jag älskar långpromenader men tvekar för att utsätta Alvin för det så senaste året har det blivit mindre promenadtid än vad jag vill. Men Alvin går först.
Milou har blivit inkontinent, bara när han sover på natten och när han reser sig efter nattsömn så nu är det skvättskydd på kväll och natt. Varit hos veterinären men dom säger att han är frisk. Men det är inget vidare jobbigt faktiskt så länge jag kommer ihåg att sätta på skyddet på kvällen. Innan jag kom på skvättskyddet var det hemskt, kiss i sängen, på kudden, på överkastet, på en kudde i soffan, i sin bädd,på mina kläder jag lagt fram osv. Han äter medicin men utan effekt så ska prova från idag hur det blir utan den. Blir det ingen skillnad så avbryter jag medicineringen.