Hund med diarré!

Lena Furberg

Trådstartare
Igårkväll kom ett stort antal doftpuster :cool: från vovvens bakända, och under natten var han nog ut 6, 7 gånger och det bara rann ur honom. Diarrén har fortsatt under dagen, och i morse ville han inte ha sin frukost!!!!! DET har aldrig hänt under hela hans levnad, så det säger en hel del!
Hans allmäntillstånd är helt okej och i afton åt han igen (kokt ris) - men han har fortfarande en förfärlig diarré och nu känner jag hur det -ehm - doftar igen....... Jag vet inte vad han fått i sig.
Nu undrar jag, kan man ge koltablett till en hund?? Några andra tips? Han är hungrig igen nu, men är det okej att han äter?

Sv: Hund med diarré!

Om han har ätit ris idag så skulle jag vänta till i morgon med att ge mera mat, ev lite knäckebröd ikväll. Jag brukar kombinera att ge ris med att ge knäckebröd också, fibrerna suger sig vätska i tarmarna och ger dem något att arbeta med. Så länge han dricker som han ska är det ingen fara att svälta lite.

Mina har genom åren lyckats smälla i sig olämpliga saker rätt ofta så det där känner man ju igen... :cool::crazy:

Koltabletter vet jag dock inget om.

För det första - Sluta mata bacillerna! :D Fasta honom i 24 timmar!
De flesta diareer klingar av om man låter mage/tarm "vila".

Så länge han är vid gott mod och dricker som han ska så är det lugnt.

Vill du ge något så rekommenderar jag hellre canicur eller diarsanyl - istället för kol.

Börja sedan med pytte portioner med överkokt ris och ev lite kokt vit fisk.
(Eller köp Hills i/d-foder om du är lika lat som jag ;) )

/Swat

Nu har du fått bra tipps av Trollet, vill bara skicka lite sympatier! Både till stackars Reeko och till er som får sniffa på hans odör :eek:

Viktig att han dricker mycket eftersom han förlorar en hel del vätska. Försök få i honom Resorb eller liknande och följ Swats råd. Har han feber skulle jag åka in till vet, då är det nått annat än nått han ätit som ligger bakom.

När du sedan börjar ge hobom mat igen, ge små, små portioner fördelat över dagen och vänta och se om avföringen blir fastare.
Stomax (djuraffär) eller Canicur (apotek) kan hjälpa till att få ordning på det hela.

Tusen tack för goda råd - och sympatier ;)

Han har fortfarande diarré och ingen har sovit mycket i natt heller, ut och in hela tiden. Och han har inte fått nån frukost, ville ingen ha för den delen.
I övrigt är han piggelin, omän trött efter att ha sovit så lite, så allmäntillståndet är okej. Han får koppelpromenad, för att inte käka en massa sk-t... Och han dricker vatten - som kommer ut i andra änden i samma konsistens fast senapsfärgat.......
Blir han inte bättre efter helgen så ringer jag vet, tills vidare följer vi era råd!

Jag skulle ha gett diarsanyl. Tycker det funkar bra för att stabilisera upp en orolig mage/tarm.

Överkokt ris och neutrala fiskbullar är också skonsamt mot magen.

Även canicur finns receptfritt och används till samma ändamål :) när du ändå är där så köp med dig vätskeersättning

Jag ska in och handla imorgon! Vätskeersättning till barn/människa har jag, kan den duga, måntro? Jag ska fråga.
Det rinner fortfarande, senapsgult vatten....... Stackare, hungrig är han också.....

Jag har aldrig varit med om en så ihållande diarré pga något som hunden smällt i sig ute... *bekrymrad* Det låter inte roligt det där. Ser du ingen förbättring alls? Om inte skulle jag ringa vet före helgen.

Ja det funkar! Har han feber? Jag skulle också ringa imorgon bitti, det verkar ju inte skett någon förbättring alls. Dessutom torkar hunden ut fort om den inte ens får behålla vatten.

Ja hellre att jag ringer på en fredag än avvaktar över helgen och riskerar åka in jourtaxa om han blir riktig risig. Iom att han inte tycks få behålla vatten heller. Har du ryckt i nackskinnet, är han uttorkad..?

Nej, han verkar inte uttorkad. Mest verkar han jättehungrig! Vi får se i natt, springer han ut och in åtta gånger som förra natten, ringer jag vet imorgon bitti.
Men vad kan det vara för fel?!? Han har alltid haft plåtmage, aldrig haft problem....

Jag vet faktiskt inte... Men har de ätit nåt äckligt brukar de bli bättre bara det kommer ut och magen får vila någon dag. Att han fortfarande är lika dåligt är konstig.

Kan vara någon infektionssjukdom, då har de ofta dessutom feber. Kan även vara någon inflammation i mag- och tarmkanalen. Har det varit eller är det blod i avföringen?
Eller parasiter, eller fel på inre organ, eller något riktigt dåligt hunden fått i sig. Listan kan göras lång!

Svårt att se om där finns blod, eftersom det hela bara sprutar ut, som senapsfärgat vatten. Dessutom går han ut ensam om natten när han behöver (vi har inhägnad trädgård), jag går inte alltid med.
Om det vore nån sjukdom eller liknande borde det väl kommit mer smygande? Och han borde verkat mer eländig i sig själv?
Vi får se i morgon bitti hur natten varit.

Behöver inte vara så att det kommer smygande. Ofta är det tvärt om när det gäller mag- och tarmsjukdom. Hoppas det ordnar sig under natten, gör det inte det så åk in. Hunden förlorar mycket vätska och näring, vilket kan ge följdsjukdomar.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 773
Senast: Tualma
·
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 374
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 269
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat