hund/katt attack?

N

nilemarindy

kom och tänka på en sak.. när en hund attackerar en annan är det ju alltid den skadade hunden man får ersättning för även om min hund biter håll på den andra och den attakerade får ju jag stå för kostnaderna, så nu undrar jag om min hund skulle attakera en katt och katten typ klöste hunden blind eller liknande, skulle jag då få ersättning av kattägaren?

Sv: hund/katt attack?

Vilken intressant fråga! Har faktiskt aldrig tänkt på det själv, ska bli intressant att läsa svaren!:idea:-lampa

Det är väl strikt ägar ansvar för katt med?

Denna tråden kanske skulle ligga på katt,inte hund? Så kanske du kan får svar från katt människor?

strikt djurägaransvar gäller för både hund och katt. Det är alltid den som orsakat skada som måste ersätta.
Men som i detta fallet borde kattägaren kunna kräva tillbaka det ersatta av dig i efterhand eftersom det ju var din hund som var vållande (orkar inte rota fram lagtexten nu.. men den som skadar ersätter oavsett vållande eller ej.. om det är den som inte är vållande som får ersätta har denne rätt att kräva sin ersättning åter)

Det händer att katter attackerar hundar, men det är ganska sällsynt. Däremot om en hund attackerar en katt, flyr den i första hand, men om den inte kan det så försvarar den sig på bästa sätt. Då kan det hända att ett öga ryker på hunden. Men hundägaren står som ansvarig för hundens attack. Du måste ha kontroll på din hund så att den inte flyger på katter! Jag vet inte hur många gånger som jag varit ute och promenerat med min katt och det kommer en hundägare som släpper sin hund på katten och låter den jaga henne! Jag blir jätteledsen när jag får locka fram min katt ur något förråd eller ner från ett träd efter attacken, medans hundägaren bekymmerslöst går därifrån. Vid ett par tillfällen har jag sprungit ikapp hunden och släpat tillbaka den till ägaren som inte lyft ett finger för att hjälpa till.

Själv har jag en rottweiler som har fått lära sig att visa hänsyn till min katt, och aldrig skulle få lov att jaga eller besvära andras katter!

Av någon anledning verkar det för många hundägare vara ok att hunden jagar katter, har tex hört många hundägare i vårat stall uttala sig om att om deras hund fick tag på stallkatten så skulle den dräpa katten direkt (och sen har dom skrattat åt det precis som om det vore ngt roligt), och trots det springer samma hundar lösa i stallet o utanför stallet o katterna får klara sig bäst dom kan.

fy f*n för såna människor. :mad: dom måste ha väldigt primitiva hjärnor eftersom dom inte har förmåga att känna empati.

ts; katter klöser inte hundar om inte hunden attackerar katten först och tränger in den i ett hörn så den inte kan fly. då är det ju ditt fel som hundägare, du har inte haft koll på din hund.

strikt djurägaransvar gäller för både hund och katt. Det är alltid den som orsakat skada som måste ersätta.
Men som i detta fallet borde kattägaren kunna kräva tillbaka det ersatta av dig i efterhand eftersom det ju var din hund som var vållande (orkar inte rota fram lagtexten nu.. men den som skadar ersätter oavsett vållande eller ej.. om det är den som inte är vållande som får ersätta har denne rätt att kräva sin ersättning åter)

:o:o:o:o:o:o:o
ouuuupps tar tillbaka det där nu när jag orkat rota fram papprena
Utdrag från djurskyddsmyndighetens hemsida angående skadeståndsskyldighet:
"Hundägare är ersättningsskyldiga om hunden orsakat skada. Detsamma gäller den som mottagit hunden till underhåll (t.e.x. hundpensionat) eller utnyttjande. Kattägare är inte ersättningsskyldiga enligt denna lag."

Jodå, katter kan visst klösas utan att hunden först attackerat den! Det hände en valp som jag hade. vi var hos en väninna till mig och satt i godan ro och fikade. Valpen låg och sov under bordet, när plötsligt kompisens katt kommer flygande och klöser min valp rätt in i ögat. Klon hade gått rätt igenom ögat, men efter veterinärvård klarade sig synen. Vet inte vad som flög i katten! Den har varken förr eller senare gjort samma sak. dessutom var den mycket hundvan och levde själv med hund. Knepigt.

ts; katter klöser inte hundar om inte hunden attackerar katten först och tränger in den i ett hörn så den inte kan fly. då är det ju ditt fel som hundägare, du har inte haft koll på din hund.

Vad grundar du det på?

Då kan jag meddela att det gör dem visst. För 4 veckor sen så vart min hund påhoppad av en katt som låg brevid stigen vi gick på, den kastade sig mot hans huvud, och min hund kastade sig iväg från katten, jag själv landade platt på magen, höggravid dessutom. Den katten hade alla möjligheter att gå därifrån, men den valde att attackera isället. Varken jag eller hunden hade sett katten fören den hoppade på Birk

Senast ändrad:

KL

Min svärmor har också en katt som attackerar hundar om hon får en chans. Behöver inte alls vara så att katten måste vara trängd för att anfalla.

kom och tänka på en sak.. när en hund attackerar en annan är det ju alltid den skadade hunden man får ersättning för även om min hund biter håll på den andra och den attakerade får ju jag stå för kostnaderna, så nu undrar jag om min hund skulle attakera en katt och katten typ klöste hunden blind eller liknande, skulle jag då få ersättning av kattägaren?

Eftersom det dels var din hund som attackerade och du har strikt ansvar som hundägare så bör det vara du som får ersätta kattägaren.
(nu är jag inte juridisk kunnig, utan går enbart på vanligt sunt förnuft)

Tror du har fel...
Hundägare har alltid strikt ansvar men jag är nästan helt säcker på att katt ägare inte har det.

Tror du har fel...
Hundägare har alltid strikt ansvar men jag är nästan helt säcker på att katt ägare inte har det.
Du har rätt, hundägaren har enligt lagen " strikt ansvar" och även "strikt betalningsansvar" över vad sin hund förorsakar.
Det har inte kattägare.
Och tänk om det vore så, hur många hade inte anmält kattägaren för förstörda rabatter, oandvändbara sandlådor samt nedpissade mattor.

Tror du har fel...

*host harkel* se mitt senare inlägg:o

Ginnies:
Lag (1943:459)
"1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

Svårt det där, men i min värld är ex förstörda mattor en brist i tillsyn

LillaMy84;9459948Ginnies: Lag (1943:459) "1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter." Svårt det där skrev:
Säger inget om förstörda mattor, men hänsyn ska ta till kattens natur, alltså att gå lös.
Det är fortfarande inte olagligt, det är det om man släpper sin hund lös. Därav skillnaden.
Kattägare har inte strikt betalningsansvar, det har hundägare.

Eftersom det dels var din hund som attackerade och du har strikt ansvar som hundägare så bör det vara du som får ersätta kattägaren.
(nu är jag inte juridisk kunnig, utan går enbart på vanligt sunt förnuft)

lillsonic har inte attakerat. jag bara brainsstormade lite här hemma:P

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 059
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 487
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka