Sv: Hund i bil på vintern?
Undrar hur era hundar klarar att sitta i bilen en stund på vintern?
Ras och temperatur?
Jag skulle behöva ha mina hundar i bilen ca 2 timmar imorgon, funderar på om dom klarar det eller om det är jättekallt?
Har bara lämnat dom i bilen korta stunder annars.
Hur upplever ni era hundar i bil på vintern?
Hur kallt blir det egentligen?
Är ca 5-10 minus här, och jag har täcken åt dom.
Är en korthårig blandras och en pudel.
Cirkulerar de inte något på facebook om att man inte få ha hundarna alls i bil om temperaturen riskerar att krypa under -5 grader, det borde säkert gå att kolla upp om det verkligen är så dock.
Men svar då, ofta är det väl kanske jag som ägare som är mer nojig för att mina hundar ska frysa än att de faktiskt fryser. När jag hade min schäfertik fick hon under en kortare period tillbringa varannan fredag i bilen, jobbade borta och hon följde med men det var ändå långt mellan mitt tillfälliga boende (där hon annars var på dagarnarn) och där jag jobbade. Så alternativet var att åka 8 mils omväg när jag skulle fara hem, alltså riktigt hem, eller ta henne med på fredagarna som då var kortdagar som tur va men det va ändå fyra timmar i bilen minus bensträckare och rastning några gånger.
Jag var inte alls nöjd med den lösningen pga av att jag är nojig, men hunden tyckte livet var fina fisken när hon fick ligga i en bil med kupévärmare, täcke och en massa filtar så hon var ju varm men jag gillar inte att ha hundar i bilen med kupévärmare pga att det trots allt är en brandrisk men som tillfällig lösning funkade det då och det handlade totalt om typ 3 -4 dagar totalt. Men annars undviker jag att ha hundar i stillastående bilar på vintern men ibland går det ju inte att undkomma på bra sätt.
Och jag har ju hundar i hundgården utan täcke när det är ganska kallt utan att de fryser men då kan de iaf springa runt och härja av sig så det känns bättre för mig
och när de tränar tillbringar det ju också en hel del tid i bilen mellan omgångarna men det känns som sagt ändå bättre på nått vis.
Så som de andra säger, väl isolerad bur underifrån, ev. Täcke och är det för kallt - kupévärmare. Jag vet även folk som köpt eluppvärmda värmefiltar men jag har också sett när dessa blivit slaktade. jag ser bara hundarna framför mig som får strömmen i sig ( ja det hade ju inte dessa hundar nu fått men man har ju livlig fantasi
) men oavsett kan det i te vara bra att slakta en filt med värmeslingor.