Hund-Bloddonation

J

J3O

Är det någon som vet något om detta?

Har hört att man kan få en del fördelar om man gör sin hund till bloddonator.

Någon som vet något djursjukhus eller djurklinik som vill ha bloddonatorer i Malmö-området?
 
Sv: Hund-Bloddonation

Hejsan!

Kan tyvärr inte svara dig på var din hund kan bli blodgivare i Malmö-området, men kanske kan ge dig lite "allmän" information...

Har själv en hund som är regelbunden blodgivare på Blå Stjärnans Djursjukhus i Göteborg. Generellt kan man efter vad jag har förstått säga att det är ett fåtal (relativt sett) veterinärmottagningar i landet som har blodcentral och att de nästan alltid är stora djursjukhus.
Deras (och kanske även djursjukhusen i Malmös?) regler för att hunden ska kunna bli donator är bland annat följande:
Hunden ska vara mellan 1 och 4 år när den lämnar första gången.
Hunden måste väga minst 27 kg
Tik får aldrig ha varit eller bli dräktig
Hunden får såklart inte själv ha tagit emot blodtransfusion
Hunden får inte resa utomlands eller vara importerad.
Hunden ska vara frisk och mycket lugn o välhanterad.

Man tappar hundar på ca 450 ml blod per gång, ca 4 gånger per år. Hela tappningsproceduren tar ca 1-1½ timme då blodprover ska analyseras m.m. Själva tappningen av blod tar inte mer än några minuter och sker i halsvenen. (Hunden måste under den tiden kunna ligga absolut stilla på sidan.)
Efter vad jag har förstått det har hundar två "huvudblodgrupper". De är antingen "positiva" eller "negativa". Det negativa blodet kan alla hundar ta emot och är såldes bra att ha i akuta fall. Det positiva kan man bara ge till positiva hundar, men eftersom de allra flesta hundarna är positiva används det mest vid längre behandlingar.

Så, vad får jag för att jag och min hund åker in till djursjukhuset och lämnar blod? (Detta vet jag varierar mellan de olika sjukhusen)
Ett scalibor halsband varje år
Årlig hälsokontroll + vaccinationer
Koll på blodvärden inför varje tappning
Samt sponsrad hundmat (1 säck var 4:e tappning)
+ att om min egna hund skulle behöva en transfusion är den naturligtvis kostnadsfri.
Efter varje tappning får min hund också en skål med riktigt smaskig mat av blodsköterskan...!:d

Jag har bara positiva erfarenheter av att min hund lämnar blod, det är bra träning för honom och han tycker att det är jätteroligt varje gång. Det händer alltsom oftast att han somnar på britsen under tappningen....:love:
 
Sv: Hund-Bloddonation

Låter bara bra.. Men sitter man med hunden hela tiden? Och MÅSTE hunden ligga ABSOLUT stilla? Jag vet inte om jag kan tvinga min att ligga som en staty HELA tideni 1 ½ timme, han kommer att vilja titta upp ibland.. :)
 
Sv: Hund-Bloddonation

Jag känner inte till de södra delarna av Sverige men vet att de har en blodbank på Regiondjursjukhuset i Helsingborg och det är ju inte så jättelångt från dig. Annars tror jag att det är möjligt att ge blod vid flesta större djursjukhus (säkert finns det något i Malmö).

Shakira84 har gett bra information. Jag kan lägga till att hunden inte får vara över 8 år. Hunden behöver inte ligga still hela tiden utan bara den tid då tappningen sker (max 10 minuter). Att ligga helt still i en och en halv timme är nog för mycket begärt av de flesta hundar.

Vad man får i ersättning varierar förmodligen. Gratis vaccinationer och blodprov är vanligt.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 242
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 384
Senast: Troll
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp