Hund attackerade hästar

Sv: Hund attackerade hästar

Verkar vara standardsvaret när "lilla Ludde" á 150 meter från sin ägare gjort något dumt...:cool:

Hundägarna borde tänka efter. En häst är fullt kapabel att sparka ihjäl en hund.
Vår ena nordsvenska hingst har varit centimetrar från att sparka en närgågen och provocerande rottveiler för ett antal år sedan. Hunden sprang in i hagen och försökte visserligen inte anfalla, men var väldigt närgången och hästen gick efter hunden i full fart och slog blixtsnabbt med framhovarna. Som tur var kom hunden på inkallning och kom därmed bort från hästen.

Vårt gamla gotlandruss (som numera är avliden) mer eller mindre hatade hundar och var efter dom snabb som en orm- också där med framhovarna.

En häst som värjer sig med framhovarna är blixtsnabb och det räcker med ett endaste välplacerat slag från en framhov och hunden kan vara allvarligt skadad.

Tack och lov att det var 3 ryttare. Tänk en ensam tonårstjej ute på sin ponny i det läget *ryyyys*

Ja eller en tant som vill ut och rida på bästa jordvägen som finns i närheten.:devil: Där brukar en rottweiler vara lös och jag litar inte på att dom hinner ta fast den varje gång. Sist vi red förbi ett gäng så skällde den inne i huset så den finns tydligen kvar där.

Jag är mest chockad över att hunden faktiskt gav sig på att 'döda hästarna', och siktade på strupen på en av hästarna. Många hundar hade tyckt det varit kul jaga hästarna, och skälla på dem - Men detta visar på en hund som helt klart är mycket olämplig att ha lös för omgivningens säkerhet.

Väldigt olyckligt, hoppas hästar och ryttare reparerar sig från detta :(

Jag är mest chockad över att hunden faktiskt gav sig på att 'döda hästarna', och siktade på strupen på en av hästarna. Många hundar hade tyckt det varit kul jaga hästarna, och skälla på dem - Men detta visar på en hund som helt klart är mycket olämplig att ha lös för omgivningens säkerhet.

Väldigt olyckligt, hoppas hästar och ryttare reparerar sig från detta :(

Ja, just hugget mot strupen är oroväckande! Försöker sätta mig in i hundägarsituationen, men vet verkligen inte vad jag skulle göra om det vore min hund! Aldrig mer ha den lös, som steg ett iallafall.

Hundägarna borde tänka efter. En häst är fullt kapabel att sparka ihjäl en hund.
Vår ena nordsvenska hingst har varit centimetrar från att sparka en närgågen och provocerande rottveiler för ett antal år sedan. Hunden sprang in i hagen och försökte visserligen inte anfalla, men var väldigt närgången och hästen gick efter hunden i full fart och slog blixtsnabbt med framhovarna. Som tur var kom hunden på inkallning och kom därmed bort från hästen.

Vårt gamla gotlandruss (som numera är avliden) mer eller mindre hatade hundar och var efter dom snabb som en orm- också där med framhovarna.

En häst som värjer sig med framhovarna är blixtsnabb och det räcker med ett endaste välplacerat slag från en framhov och hunden kan vara allvarligt skadad.

Min gamla häst går också till anfall inställd på att döda. En gång var det här ett par ute och gick med sin lösa hund när jag var på hemväg efter en ridtur. De kallade in sin hund och jag sa "det var bra att ni kopplade hunden" Fick till svar "Hurså är hästen rädd?" "Nej hästen är arg och kan mycket väl sparka ihjäl er hund"

En annan gång var en ung jakthund inne i hagen och skällde på hästarna. När jag senare träffade jägarna sa jag att jag ansvarar inte för vad min häst gör med er hund om hunden är i min hage.
Så hundägare håll i era djur om ni är rädda om dom för en häst kan mycket väl döda en hund (fast det vet väl alla som läser här redan)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det var för en vecka sedan som en jakthund attackerade och bet en häst i hasorna. Händelsen gjorde att ryttaren ramlade av, hästen...
2
Svar
25
· Visningar
2 592
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under en ridtur utanför Växjö i helgen attackerades ett ekipage av en kamphund som slitit sig från sin ägare. Ryttaren, en tjej i...
Svar
9
· Visningar
1 119
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under hösten 2023 tränade en man med sin jämthund lös i skogen, varpå hunden bet en häst. Detta resulterar i att han nu måste jaga i koppel.
Svar
0
· Visningar
170
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En jakthund ska ha bitit en häst under hösten 2023. Hästen skadade sig och ryttaren ramlade av i samband med händelsen. Länsstyrelsen...
Svar
9
· Visningar
1 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka