Hund attackerade häst i Kvissleby

Sv: Hund attackerade häst i Kvissleby

Troligen eftersom det står i Sundsvallstidningen detta:

När två ryttare var ute på en ridtur under söndagskvällen vid 20-tiden ska en hund ha anfallit ekipagen och bitit sig fast i en av hästarnas magparti.

Personer i omgivningen, vid Nya vägen i Kvissleby, ska ha börjat skrika och försöka hjälpa ryttarna, då ska de ansvariga för hunden kommit till platsen och en verbal konfrontation ska ha uppstått.

När polisen kom till platsen hade ryttarna avvikit med sina hästar. Polisen var på platsen en timme och tog upp anmälningar, bland annat en anmälan om bristande tillsyn av hund.

Kamphundsförbud i Sverige? Hur ska vi lyckas få bukt med olämpliga hundägare utan ett förbud?

Jag fasar själv inför ett eventuellt kamphundsförbud - men kanske är det enda lösningen? Det är tråkigt att seriösa hundägare ska behöva bli förtalade och förbjudna att hålla den ras de älskar, men det börjar bli för oseriös avel utav "kamphundar".

Någon som hört om det spekuleras om andra förslag än förbud, ex "hundkörkort", bättre kontrollerad avel, mm...?

Åh nej... Vill du starta en till diskussion om samma sak igen? Detta diskuterades för bara någon vecka sedan.

Jag har själv två st amstaff hundar - Älskar dom överallt annat och älskar hundrasen i överlag. Mina är med överallt, stallet, ridtur, tävlingar och lagård.

Jag blir ledsen om hundraserna förbjuds, det e inget fel på hundarna - det är ägarna! Fel typ av människor köper sådana hundar, de kräver fast hand och mycket stimulans, absolut inte inne i stan i en lägenhet.

Seriösare avel hade kanske hjälpt.... så tragiskt att sådant här ska behöva hända.

Jag har själv två st amstaff hundar - Älskar dom överallt annat och älskar hundrasen i överlag. Mina är med överallt, stallet, ridtur, tävlingar och lagård.

Jag blir ledsen om hundraserna förbjuds, det e inget fel på hundarna - det är ägarna! Fel typ av människor köper sådana hundar, de kräver fast hand och mycket stimulans, absolut inte inne i stan i en lägenhet.

Seriösare avel hade kanske hjälpt.... så tragiskt att sådant här ska behöva hända.

Klart att man kan ha Amstaff/staff/pitbull/Am bulldog i stan i lägenhet! Det är det som är så bra med raserna, man kan ha dom överallt! MYCKET hund i litet format (Bortsett fråm Am.Bulldg som är mkt hund i stort format;)).
MEN det krävs mycket FYSISKT arbete utomhus!!! Det är sånt man INTE får glömma! Har man en amstaff på landet utan noll stimulans, bara lös på gården, så är risken stor att den till slut börjar stimulera sig själv med att jaga hönsen etc.

Viktigt är att man som köpare av rasen har kunskap och inte köper hunden efter att ha träffat 1 renras och 20 blandraser på stan, eller läst lite på internet och varit intresserad 1-2 år. Eller att man tror att det är en lätt sällskapshund som det bara är att gå en valpkurs med så är ~200 års av selektivt avel som bortblåst ur blodet.:grin:

Ang avel:
Seriös avel inom raserna finns, inget snack om saken. Det är BLANDrasaveln som ska bort.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under en ridtur utanför Växjö i helgen attackerades ett ekipage av en kamphund som slitit sig från sin ägare. Ryttaren, en tjej i...
Svar
9
· Visningar
1 119
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var för en vecka sedan som en jakthund attackerade och bet en häst i hasorna. Händelsen gjorde att ryttaren ramlade av, hästen...
2
Svar
25
· Visningar
2 592
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En jakthund ska ha bitit en häst under hösten 2023. Hästen skadade sig och ryttaren ramlade av i samband med händelsen. Länsstyrelsen...
Svar
9
· Visningar
1 223
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När kusken Wilma Gerklev tränade sin häst Cubata på travbanan i Umeå slutade allt i en mardröm. Plötsligt attackerades Cubata av en...
Svar
0
· Visningar
956
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama