hun bliver tykkere og tykkere

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Gritt Gerner
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 970
G

Gritt Gerner

jeg har et ardenner sto på 1,5 år.

ifölge med häst kundig person skal hun bare have hösilage at äte.
Har halm som ströelse i boksen og hun er et stort boks svin.

jeg giver hende hösilage morgen og aften + b vitamin til vinter pälsen, men hun bliver bare större og större, hun har kun gräs på folden.
har ikke den store mulighed for at gå ture med hende da hun er lidt handteret og har det med at stikke af hele tiden.

har i nogen ideer...:confused:

Sv: hun bliver tykkere og tykkere

Passar nog bäst på foderforumet.

Men två saker. För det första, vad har du för analys på hösilaget? Det kan ju vara så att det är turbodrag i det och alldeles för bra för henne.

Sen, hur mycket/lite hösilage får hon, om man bantar en häst för hårt, dvs begränsar maten för hårt, så kan de - ironiskt nog - gå upp av det. Det blir som med människor, kroppen ställer in sig på 'svält' och drar ner på ämnesomsättning osv för att spara energi.

Och så naturligtvis - är hon tjock, eller blir hon bara bukigare och bukigare? Dvs proteinbrist?

det finns ingen möjlighet att hon blivit tjuv betäckt???? de hade min kompis häst blivit fick föl som 2 åring =( som tur va var hon väl utvecklad men ändå. de e e ju inte speciellt bra för häsen

jeg mener faktisk at det er et hingteföl der gik på marken med hende hos den gamle ejer, men de var söskende så han var jo noget yngre end hende.

hun får en ret stor fagn ful at spise morgen og aften, så jeg bander hende ikke.

min kompis häst var som sagt 1,8 år när hon blev betäckt. hingsten var 8 månader och hennes lillebror

kan godt väre jeg skal tilkalde en vetrinär som kan titta på hende, og lave foder plan hvis hun bare er for tyk.

ja kolla för min kompis var i precis samma situation.. hon tyckte att hästen var så fruktansvärt tjock så hon började banta den å den gick bara upp mer och mer så då tof hon ut vet och såg att hästen var dräktig. hon fölade 4 månader senare =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 267
Senast: Lobelia
·
Avel X-at från Ridehesten.. "Conterno Grande pludseligt død Den nu franskejede oldenburgerhingst Conterno Grande døde pludseligt i sin boks...
Svar
1
· Visningar
987
Senast: KickiH
·
Trav Från www.trav24.no "Tidenes avlsmatador Elding døde i dag etter å ha gjennomgått en tarmslyngoperasjon i går. Rappfot-sønnen er far...
Svar
5
· Visningar
1 429
Senast: dolphinsmile
·
E
Dressyr Funderade lite på det sedan jag läst följande (klippt från dansk sida) Halt hest fik 7 i fri trav Den amerikanske dressurhest...
Svar
3
· Visningar
843
Senast: esther
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka