Humör svägningar ?

S

Svalina

Jag sköter ett 18 år gammalt nordsvenskts sto. Jag har tränat nh med henne i snart 3 år. Och de hár gått lite upp och ner med resultat. men nu har hon vissat en betende som jag inte har sett någon gång på alla snart 4 år jag har känt henne. :cry:
Och problemet är när jag ibland kommer från stallet med grimman med mig mot hagen så går hon iväg ner mot änden av hagen som är ca 200 m lång. Och när jag har kommit ikapp henne så kan hon vägra följa med mig, ibland så följer hon med men springer ikapp mig och försöker bita mig . Och när hon misslyckat med de, ( ibland flera försök) så ställer hon sig framför mig och vägra låta mig gå upp åt mot stallet. Och omjag vänder 90 grader och går mot skogen gör hon nya försök med att bita mig.

De här har hänt ett par gånger. Och varje gång så har hon alltid vart lika agresiv.
Någon som har en förklaring ???????:confused:

Sv: Humör svägningar ?

har du ingen tränare i närheten som kan hjälpa dig? det låter allvarligt och farligt.

Något är fel, helt klart. Vet dock inte vad för jag har varken träffat hästen eller dig.
Men jag tycker du ska leta reda på en riktigt bra och erfaren hästmänniska, så att du får hjälp.
Hästar är stora, tunga djur och det kan sluta illa.

Mitt nordissto betedde sig väldigt avigt ett tag när vi skulle hämta henne från hagen. Hon lät mig "koppla" henne men sedan försökte hon vända upp baken och sparka, bita, hela hon sa "låt mig va ifred!".
Det hade följande anledning.

För det första, hade hon ont i en hov. Hon var påväg att bli halt helt enkelt utan att vi hade märkt det, hon ville inte med ut på ridtur för hon upplevde det som obehagligt eftersom det antagligen gjorde ont/kändes obehagligt när hon gick.

Det tog ett tag efter att hon hade vilat och blivit bra innan hon var sitt gamla vanliga jag igen, hon hade förknippat ridtur med obehag.

Det första jag tänker på att är att hon tycks betee sig som ett ledarsto som försöker styra sin flockmedlem. Öva på att flytta på henne, HON ska gå undan för dig, inte tvättom. Det verkar ju som om hon försöka bestämma, styra över dig. Inte så bra. Ta hjälp av tränare om du känner dig osäker. Jag hoppas det löser sig!

Jag har tränat henne några gånger nu. Och nu är de inget agresivt betende längre. Och hon har några eksem i hovskägget på bakhovarna, de kan vara de som spökar.
Men men, de är bara vänta och se tills snön försvinner de försvinner då, eksemen.

Och innan jag blev skötare på hästen, så hade hon haft ett ännu värre betende, ex. Satte sig när ägaren satte upp på ryggen, vägra lyfta hovarna och skulle ha ner dom till varje pris.
Så de kan vara nåt liknande hon håller på med nu.

något är fel, men om min häst gjorde så skulle jag skicka iväg henne, bli arg, en ranghög häst skulle aldrig låta sig bli behandlad så. När min ena häst får för sig "aha, nu ska jag testa vad hon går för" då skickar jag iväg henne och då brukar hon komma ganska snart, glad och pigg precis som om inget har hänt och är en ängel. Låter som om det där stoet är väldigt dominant, hon sätter väl ert ledarskap på prov.

Jag håller med ovanstående talare!

Låter som hon skickar iväg dig! Min hingst har försökt göra det och försöker ibland nu som valack också. Om situationen blir hotfull så att du känner dig rädd är det kanske bäst att du har något i handen typ ett rep att slänga efter henne om hon går på dig.

Om jag har ett grimskaft i handen gör min häst aldrig något, men jag jobbar på att han ska ha respekt för mig även om jag är "naken" så att säga. Om han visar tendenser till dominant bettende när jag inte har något med mig står jag bara stilla och väntar. Jag vet att om jag försöker skicka iväg honom i detta tillfälle kommer han att gå emot mig och jag kan inte försvara mig. När han slutat tramsa ber jag helt snällt igen om det jag vill att han ska göra. Och då brukar han ge sig. Och låta mig hållas....:) Skulle han inte lyda efter flera försök från mig får jag kanske hämta mitt grimskaft och gå på honom lite men det har jag aldrig behövt göra.

Nu när jag har kommit har stoet alltid vart uppe vid grinden så nu har e inte vart något problem med att hämta i hagen.
Och förre de så ignorera jag henne och brydde mig bara om den andra hästen i hagen, ( dom är bara två i hagen och hästkompisen är en valack och han är ledaren). Då tigde hon om uppmärksamhet efter två dagar, och betedde sig som en ängel när jag träna henne. Men idag när jag träna henne utanför hagen, ( finns ingen paddock eller liknande för träning. ) så var hon på "sånt humör igem, och jag pröva med att flytta henne åt alla möjliga håll. Men inget hjälpt, och hon försökte att nafsas nästan hela tiden, och om jag ignorera de eller bara skött bort mulen så sluta hon inte. Men om jag "nafsade" tillbaka så kan hon upp efter ett tag.

Jag får lus läsa allt jag hittar för försöka hitta en lösning.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 821
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Lutten
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka