• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare black_buffy_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 668
B

black_buffy_

Hela vinter har jag haft problem att hålla min häst i hull. Han fått 13 kg hö, 2 kg nya groov och 2 kg fibergi bas.
Nu är han ut på sommarbete men nackdelen är att vi inte har så mycket bete som han behöver. Fick tips av en kompis att jag ge honom lusern.

Kan jag ge honom lusern med hans övrig foder elle måste jag ta bort något av det?

Sv: Hullet

Byt ut dina kraftfoder till foder som har högre råfetthalt. Ex Fibergi bas 6.2% Fibergi elit 10.3% och kraffts sport 6% eller krafft energi 7%.

De fodersorter du använder + lucern innehåller låg % på råfett. En häst som har svårt att ta sig eller hålla hullet behöver högre råfetthalt och man behöver inte ge lika stor mängd foder för att få ett bättre resultat än med mängder av lågfettsfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 931
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 663
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
776
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka