Hullbedöming på häst med vinterpäls

Skolli

Trådstartare
Att bedömma hullet på sin häst känns aldrig lätt, men hur hullbedömmer man en häst med jätte jätte mycket vinterpäls? Om man bara ser på hästen så ser den ju lurvig o fin ut ja till och med lite småfet ut..... men om man känner på revbenen så känns dessa tydligt under all vinterpäls. All hullbedömningsinfo baserar ju sig på hur hästen ser ut på olika delar av kroppen tex rumpan, mankam.... Men med mycket vinterpäls blir det så svårt att känna o med ögat bedömma. Kan man förlita sig på "vikt måttband"? för att uppskatta hästens vikt eller? Hur gör ni andra med era lurvbollar?

Enda sättet är att göra som du gjort - känna efter över revbenen "under" pälsen. Märker också på min gamle häst (islandshäst med mammutpäls) som har en tendens att falla ur vintertid att han liksom blir lite insjunken under höftbensknölen, precis i övre delen av virveln. Blir han det så vet jag att det är dags att extrafodra!

Ett bra sätt att kunna göra en vettig hullbedömning vintertid på en häst med mycket päls är ju också att hålla koll på hullet sommartid när man SER hur hästen ser ut, och känna hur hästen känns då. Då bör det ju räcka att känna på revbenen på vintern, för man vet vilken "revbenskänsla" som tyder på vilket hull.

jag tycker inte det är så svårt att känna, även genom tjock päls. Speciellt på en häst jag klämt på innan så att jag har någon referens. Tycker inte det är så svårt att 'känna' om det finns fettreserver och hur stora de är, men man behöver få ner fingrarna i pälsen, inte känna ovanpå/genom pälsen. Men ja, att bara titta kan vara svårt.

Är man osäker kan man använda viktmåttband eller vanligt måttband, inte för att de anger en bra vikt, utan för att man kan se om hästen förändras i hullet över tid.

Jag tänkte som @Elo att om man är lite osäker ha ett viktband så man kan ha lite koll u det årstiderna.

Annars gör man som du gör, känner. Det är helt omöjligt att se okulärt om hästen är i bra hull under vinterpälsen. Det kan vara bra att känna på de andra strategiska punkterna också då fettdepåer sällan sitter över revbenen.

Många går bet på mina fjordhästar och kan utbrista att "han ser inte ut som i somras inte. Han har lagt på sig rejält."
Man säger att de ska vänta till man rakat (har gjort det de åren hästarna varit i full träning) så ska de se.

De tror en dock inte förrän man rakat dem och minst 100 kg åkte av okulärt. Se på den du.........överraskning!!

Revbenen är lite vanskligt som enda punkt. Min senior har i princip alltid revben som är lätta att känna men kan ha depåer på hals, manke och rumpa.

På henne går jag strikt efter mankammen. Är den mjuk får hon lagom med mat, är den hård får hon för mycket (främst på sommaren och då för mycket gräs och då minskar jag hagen lite till).

De andra två är lättare, de blir jämntjocka så där fungerar revbenen fint att klämma på.

Jag tänkte som @Elo att om man är lite osäker ha ett viktband så man kan ha lite koll u det årstiderna.

Annars gör man som du gör, känner. Det är helt omöjligt att se okulärt om hästen är i bra hull under vinterpälsen. Det kan vara bra att känna på de andra strategiska punkterna också då fettdepåer sällan sitter över revbenen.

Många går bet på mina fjordhästar och kan utbrista att "han ser inte ut som i somras inte. Han har lagt på sig rejält."
Man säger att de ska vänta till man rakat (har gjort det de åren hästarna varit i full träning) så ska de se.

De tror en dock inte förrän man rakat dem och minst 100 kg åkte av okulärt. Se på den du.........överraskning!!

Min senior har typ 10cm päls som står rakt ut, ser ut som en mammut :rofl:

Tack för alla era svar! Jag får fortsätta att känna o klämma o mäta :-) o sen hoppas på att jag gjort en korrekt bedömning så att jag inte står där i vår med en häst som fallit ur rejält (har gjort det misstaget en gång...., ingen kul upptäckt när våren kom....)

säger som de övriga kläm på hästen - känner du revbenen? hur ser överlinjen ut, känn över korset och höftknölarna- är den rund över rumpan - ryggraden är bra att kolla är den rund runt ryggraden- eller känner du den?

andra tips - om du är riktigt osäker - raka den - fast då kommer den ha svårare att hålla värmen om den nu är i underhull. Ta ut veterinär eller annan "kunnig" som får se över hästen. Ta med den till klinik och väg, både när den är i normalhull och när du misstänker att den gått ner.

Revbenen är lite vanskligt som enda punkt. Min senior har i princip alltid revben som är lätta att känna men kan ha depåer på hals, manke och rumpa.

På henne går jag strikt efter mankammen. Är den mjuk får hon lagom med mat, är den hård får hon för mycket (främst på sommaren och då för mycket gräs och då minskar jag hagen lite till).

De andra två är lättare, de blir jämntjocka så där fungerar revbenen fint att klämma på.
Instämmer med @lil-sis , precis samma med min; revbenen känns i stort sett alltid väl hur fet hon än är, så det är mankammen som jag kollar för att se hullet på henne.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 452
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 499
Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
2 055
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur