Hästtjejjj

Trådstartare
Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla just muskler.. när vi fick hem henne fick vi ett färdigt fort schema som innehåller: 10-12kg + 5dl vetekli, bas pellets (i detta fallet granngårdens original pellets) 5dl och 1 dl mineraler.

Hon får nu 11,5kg hö (har ej analys men ska vara ett hö med relativt bra värden..) och resterande exakt som det stod i den foder staten ovan.. dock ökat 1,5dl ”kraft pellets”

Tycker bara hon tappar i hull oavsett om vi ökat i höet .. funderar på att byta till granngårdens Elit pellets foder istället..? Bör man då behålla veteklit?

Hon rids även ej hårt alls, kanske 1-2 riktiga dressyr pass per vecka annars bara uteritter ..

I denna bilden ser det mer okej ut men tycker att den kan se värre ut i vissa andra positioner och man kan se revbenen framträda mer ..

Bifogade filer

• IMG_7671.webp
    IMG_7671.webp
    163,1 KB · Visningar: 87
Den foderstaten du fått är ju antagligen uträknat på grovfodret ponnyn haft i tidigare hem. Utan analys av ditt hö vet du ju inte vad du fodrar med. 5 dl kraftfoder är noll och ingenting eg, mest krubbskrammel, och att öka med 1.5 dl är också en fis i rymden i sammanhanget. Vetekliet har antagligen lagts till för att få upp fosforhalten. Det går inte att säga om du ska behålla eller ta bort det då du ju inte har analys på ditt hö.

Att fodra med proteinfodermedel, vilket Elit proteinkoncentrat hör till, är ganska vanskligt när man inte vet vad ens hö innehåller.

Man kan aldrig gissa vad ett hö innehåller.

När ökade ni hö mängden och med hur mycket?
Öka mer?

Behöver den ett kraftfoder för högpresterande (Elit pellets) om den inte rids hårt.

Prata med ägaren och hör vad denna rekommenderar

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 715
Senast: axel
·
T
Foder & Strö Jag har ett varmblodstp på 14 år som jag inte får upp i vikt längre. hon har hållt sig skapligt i hull under vintern men nu på...
Svar
15
· Visningar
1 300
Senast: Tuvisen
·
T
Foder & Strö :laugh::laugh:Det är såhär att min D-ponny på 8år har svårt för att lägga på sig. Alltså är han svårfödd. Han får just nu fri tillgång...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: catya
·
N
Foder & Strö Har en häst av fullblodstyp på foder 13år som är svår att hålla hull på. Han är inte mager men är smal och nu kommer ju kylan då jag... 2
Svar
23
· Visningar
5 939
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka