hull mat??

H

hotstuff

vad ska man ge till en häst som behöver lägga på sig lite?? och hur mkt?? :banana: :banana: :banana:

Jag skulle abslout ge Betfor, det är det bästa hullgivande foder, mkt lite slaggprodukter + att hästarna mer än gärna äter av det. :bump:

Mer mat? :p :angel:
I första hand som vanligt se till att stråfodergivan är tillräcklig, och öka på där så hästen helst kan äta i stort sett hur mycket den vill. Men då bör man ju ha koll på stråfodrets näringsinnehåll (alltså ha analys), så man vet om det behövs mer protein (vanligast) eller energi. Det tycks ju vara energi din häst behöver, men med mer hö kanske energibehovet tillgodoses, men inte proteinet, och då kan man behöva lägga till något proteintillskott.

Olja (ex majsolja) är ren energi utan stärkelse eller socker och därför bra hullgivare. Men det kan göra hästen lös i magen, så det ska ju vara lagom mängd, proportionell till hästens behov och övriga foderstat, och som allt annat introducerar succesivt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
999
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka