Hull-fråga

Centaur

Trådstartare
Om en häst har lite dåligt hull och fått för lite protein tidigare, hur lång tid tar det innan man ser resultat av ny foderstat??

Undrar om jag behöver ge ännu mer mat eller om jag är för otålig..

Sv: Hull-fråga

Inom en vecka vill jag se skillnad. Om man ligger på gränsen vad hästen tål att äta brukar det synas på avföringen, börjar det bli löst så får hästen ofta för mycket protein, minska då lite till något fastare högar, då har man en bra nivå på hur mycket hästen kan äta utan att må dåligt av det.

jag tycker inte det syns nån skillnad. men jag är lite orolig för att köra på med ännu mer lusern (protein) då han har fått några utslag som jag misstänker är foderrelaterade.... :crazy:

Då tycker jag inte att du ska höja förrän utslagen har försvunnit. Då borde ämnesomsättningen anpassat sig till den nya foderstaten och du kan öka lite till sakta, sakta om du inte sett någon skillnad.

efter max 2 veckor ser du resultat. Ser du inga resultat efter den tiden så fodrar du på fel för just den hästen.

har haft honom ungefär så länge men ökade såklart maten gradvis. men jag tycker inte det är nån skillnad alls. trots att han är ponny, rids mkt lätt och får nästan lika mkt mat som min stora häst på 178 som tränas i dressyr (och han är väldigt rund o fin)..

han är ju inte fasligt smal men kantig. och revbenen känns lite för lätt. har nu lagt till olja också. frågan är om jag vågar ge mer lusern, kanske gör att utslagen blir värre/det blir fler?? :confused:

kan iofs inte säga säkert att det är pga fodret men verkar sannolikt.

han får nu nästan fri tillgång på hö (äter ca 8 kg), 2,5 kg lusern, 1,5 dl olja, 1 l vetekli och 0,5 kg senior müsli. han är d-ponny.

Du kan öka lucernen i princip hur snabbt som helst, det brukar inte reagera speciellt. Köp däremot inte tex Kraffts lucernhack eftersom det är snålt med protein i den. Köp Kvarnbyfoders pellets som du blötar, 150 g smrp/kg foder. Jag ger lucern, betfor, olja och havre till magra pållar. Ju magrare häst ju mindre mål men desto oftare.

Min häst fick en kraftig allergisk reaktion när jag började ge lucern så min erfarenhet är inte att man kan öka snabbt även om det är lucern. Det är olika mikrober som smälter olika typer av protein och andra näringsämnen och de måste hinna komma i balans och anpassa sig till foderstaten. Det är därför man alltid ska göra långsamma övergångar oavsett vilket foder man ändrar.

Gav du "magmedel" under det foderbytet? Min erfarenhet är att alla foderbyten kräver magmedel och då får iallafall inet jag några dumma reaktioner.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 579
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
698
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 186
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka