Huggormsbiten?

emma82maria

Trådstartare
Kan man på något sätt bli säker på om huruvida hunden blivit huggormsbiten eller ej?

Jag gjorde som vanligt i förmiddags, släppte ut jycken i trädgården och satte mig på trappan. Efter en stund börjar han visa stort intresse för något på marken och gör ett hopp bakåt för att sen ta ett steg fram igen. Instinktivt tänker jag orm och ropar in honom, tar på mig stövlar och traskar ner och visst ligger där en sur huggorm.

Ringer ett djursjukhus direkt för råd och där säger dom, håll koll och håll hunden i stillhet i två veckor. Reagerar han något tex svullnar, påverkat allmäntillstånd osv så åk in.

Problemet är att jag vet ju inte om han blivit biten. Kan dom bli bitna utan att reagera alls? Han pep inte till, haltade inte, jag kan inte se något bett, inte ens en liten svullnad efter ett bett. Nu har jag en hovawart så att se ett bett är ju inte det lättaste i deras päls men ändå. Det har nu gått ca 6 timmar sen han hittade ormen och han är precis som vanligt. Lite uttråkad dock.

Sv: Huggormsbiten?

Enligt min erfarenhet:
Ormbett, oavsett om det är en giftig orm eller inte, tenderar att svullna upp ganska ordentligt. Om hunden är som vanligt och inte har någon synlig svullnad/sår/hälta så skulle jag våga påstå att inget har hänt.

Tja min BC Fähunden utvecklade en böld i läppen efter tre veckor som fick tömmas två ggr. Sen tillstötte svullnad av halva huvudet, typ fotboll, sen halvsidig ansiktsförlamning o sen inflammationer som vandrade runt i kroppen.
Tog ett år innan han blev frisk.

När Camaro blev biten svullande hon upp i ansiktet (bettet var på ena sidan av nosen), blev trött, hängig. Jag märkte aldrig av själva händelsen men ringde veterinären hemma när vi insåg att något var tokigt.
Hos veterinären tog de ett blodprov och då hon hade höjda värden eller nåt så lades hon in över natten.

Sen var det blodprov några veckor senare för att kolla levern.

Tycker nog att du borde märka svullnad, allmänpåverkan eller liknande.

Nova blev biten i bakbenet för ca 2 veckor sen av en huggorm, såg både ormen och att den bet samt att hon skrek till och hoppade på tre ben en liten stund. Åkte direkt in till djursjukhuset och var där efter 1 1/2 timme och hon hade då en minimal svullnad vid hasen som inte syntes men kändes om man klämde, men ingen allmänpåverkan alls. Vi fick vänta utanför i 2 timmar för att se att det inte blev värre men det blev det inte.
Efter ett par dagar såg jag bettet som två små skorpor och svullnaden gick ner på ett par dagar. Var och tog prover på lever och njurar efter en vecka bara för att se om det blivit någon påverkan men allt såg bra ut.
Hon blev biten men utan att ormen sprutade in gift vilket är det vanligaste har jag förstått i efterhand eftersom de vill spara giftet till ett byte.

Jag är ganska påläst vad gäller huggormsbett. Har också skrivit om det i min blogg. En hund kan bli biten av en huggorm utan att reagera på det. Om huggisen nyligen tagit en mumsbit, kanske en mus eller något, så har den inget gift kvar i huggtänderna just för tillfället.
Min hund blev biten den 8 maj och fick lov att vara kvar på ett djursjukhus under 4 dagar. Sanslös smärta, svullnade upp och blev blå-röd över stora delar av kroppen. Värsta jag varit med om.
Är hundfysioterapeut, hundmassör o hundinstruktör. Pluggar just nu också en 2-årig avancerad hundsjukvårdsutbildning.
Hälsningar Ann Bubère :)

Jag är ganska påläst vad gäller huggormsbett. Har också skrivit om det i min blogg. En hund kan bli biten av en huggorm utan att reagera på det. Om huggisen nyligen tagit en mumsbit, kanske en mus eller något, så har den inget gift kvar i huggtänderna just för tillfället.
Min hund blev biten den 8 maj och fick lov att vara kvar på ett djursjukhus under 4 dagar. Sanslös smärta, svullnade upp och blev blå-röd över stora delar av kroppen. Värsta jag varit med om.
Är hundfysioterapeut, hundmassör o hundinstruktör. Pluggar just nu också en 2-årig avancerad hundsjukvårdsutbildning.
Hälsningar Ann Bubère :)
Då får du läsa på lite, huggisar kan styra hur mycket gift de sprutar ut, o de kan även torrbita.
Vad gäller din kunskap/utbildning lär vi kunna avgöra av vad du skriver, just detta inlägg påvisar ingen kunskap, tvärtom.

huggisar kan styra hur mycket gift de sprutar ut, o de kan även torrbita.
QUOTE]

Rena fakta.:bow:

kan tillägga att även om det är ett torrbett bör man se över och uppsöka veterinär. Även om det inte kommer gift så kan det komma andra otäcka baciller. Så kolla på stelkrampen är inte helt fel.

De allra flesta hundar/katter och djur uppåt i storleken klarar oftast bett bra. Det mest akuta man får se upp med är så att det inte tagit i nos så andningen försämmras.

Svarar alla.

Min känsla är att han aldrig blev biten dels pga av intresset han visade ormen dels på att jag aldrig såg honom reagera som om något gjorde ont och dels på att han inte har visat några symptom på nån form av reaktion. Han är precis som vanligt.

Jag valde att ringa och rådfråga ytterligare en veterinär och fick då rådet att hålla uppsikt på honom i ett helst två dygn och därefter slappna av. Så det kör vi på, självklart kommer jag vara lite extra uppmärksam en tid framöver på om han visar nåt som inte hör till det normala.

Hundar är inte särskilt mottagliga för stelkrampsinfektioner. De kan få stelkramp, men det är mycket ovanligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka