taccotad

Trådstartare
Har fått ny invånare i trädgården, nämligen huggorm. Mindre trevligt då vi har barn, hund och katt. Vet att huggormar är fridlysta men finns det något sätt att få bort dom härifrån? Vi misstänker ett bo under trappan...

Sv: Huggorm

Har fått ny invånare i trädgården, nämligen huggorm. Mindre trevligt då vi har barn, hund och katt. Vet att huggormar är fridlysta men finns det något sätt att få bort dom härifrån? Vi misstänker ett bo under trappan...

Införskaffa myror :angel:

Det är vad jag har hört, där det finns mycket myror finns det lite orm!

Det bästa sättet att få ormar att flytta på sig är att göra det ogästvänligt för dom.
Att flytta ormen till annat läge brukar inte funka då dom har en benägenhet att komma tillbaka.
Börja med att klippa gräset. Beskär buskar så att det inte är "buskigt" i marknivå. Plocka bort allt som ligger på marken som ormen kan gömma sig i. Stenhögar, plåtbitar, plank mm.mm.
Ordna med ett barnkalas eller fler ett par dagar i följd kan göra att oväsendet får ormen att flytta. (håll då ett öga eller gärna många ögon så att ingen lyckas bli biten).
Lycka till:)

/pippi som gärna har huggorm på tomten.

Usch, huggormar vill inte heller jag ha i min trädgård. jag vet att de är fridlysta, men hos oss är risken stor att de hamnar under gräsklipparen... :angel:

Katter är immun mot huggormsbett! :p Vår katt har nämligen fångat en och åt upp halva innan vi såg det...:D

Katter är inte alls immuna mot huggormsbett!

Däremot är dom snabba och kvicka, och får de tag i ormen så den ej kan hugga dom så käkar dom gärna upp dom. Vår gamla katta gjorde det flera gånger (:crazy:)

Hos oss händer det att huggormar hamnar i häcksaxen:crazy::o

Hade också en katt som tog huggorm. Huggorm vill jag inte heller ha i trädgården. Bästa är att be någon som är van att handskas med ormar att transportera bort den långt bort alltså inte några hundra meter utan någon kilometer minst.

Katter är immun mot huggormsbett! :p Vår katt har nämligen fångat en och åt upp halva innan vi såg det...:D

Nej nej, de är inte immuna tyvärr! De flesta katter undviker dock instinktivt att bråka med ormar. Vår gamle klantkatt (som totalt saknar normal självbevarelsedrift) har blivit ormbiten två gånger och varit riktigt illa däran, svullnat upp, kaskadkräkits etc. Dock har en snabb tur till vet åtminstone kunnat rädda hans liv.

TS: Myskänder sägs skrämma/käka orm! Vet inte om det är sant dock...men de är trevliga o äter dessutom sniglar, så det kan vara värt att kolla upp.
Annars är det nog bara som nån annan sa, att göra det ogästvänligt för dem.

Nej nej, de är inte immuna tyvärr! De flesta katter undviker dock instinktivt att bråka med ormar. Vår gamle klantkatt (som totalt saknar normal självbevarelsedrift) har blivit ormbiten två gånger och varit riktigt illa däran, svullnat upp, kaskadkräkits etc. Dock har en snabb tur till vet åtminstone kunnat rädda hans liv.

TS: Myskänder sägs skrämma/käka orm! Vet inte om det är sant dock...men de är trevliga o äter dessutom sniglar, så det kan vara värt att kolla upp.
Annars är det nog bara som nån annan sa, att göra det ogästvänligt för dem.

vår katt spydde bara och vilade efter sin fait med huggormen...:crazy:

Om han spydde blev han kanske biten och fick i sig gift.
Det är tydligen väldigt olika hur mycket de tål, en del katter dör när de blivit bitna, andra repar sig utan behandling.
Man bör i alla fall ta sig till vet med katten så snart som möjligt efter bettet så den kan få kortison, alt ormserum.

katter är verkligen inte immuna mot huggormsbett!

i vissa fall kan giftet ge sådana skador på inre organ som hjärta, lever och njurar att katten dör av det.

men vissa katter är mindre känsliga för det. huggormsbett brukar svullna upp rejält. båda våra katter har har blivit bitna, ena katten fick vi åka in akut med, andra katten blev ännu sämre däran, men då hade vi redan medicin hemma. han mådde väldigt dåligt men repade inom något dygn, tack vare medicinen

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 563
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 951
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar