Hudprov och svamp

Iddefixen

Trådstartare
Någon som vet hur lång tid det tar att få svar på ett hudprov som veterinären tagit?

Finns det andra typer av hudsvamp än ringorm? Hur smittsamma är dessa?

Sv: Hudprov och svamp

Kikade lite i mina gamla papper och det tog 9 dagar när våran veterinär tog prover för ringorm och skickade in till Statens veterinärmedicinska anstalt, från provtagningsdatum (skickades samma dag och var framme nästa) och tills det att det var "klart". Ganska många år sedan iofs.
Ringorm smittar lätt och kan även smitta via inredning, borstar och dylikt så det blir till att ha storrengöring med desinficeringsmedel om man får det i stallet :crazy: . Kan även smitta till människa.

När min "vet" tog hudprov så tog det ca 1 vecka..

Jo det finns lite fler sorters svampar.. Ringorm är väl den man oftast hör talas om eftersom den är mest smittsam.
Hade en häst med svamp i öronen och på halsen i våras, och det är inte ngn av d 40 hästar i stallet som fått det..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård I somras fick en av våra hästar utslag som såg ut som ringorm. Jag behandlade med ivamerol men blev inte av med det. Under hösten har...
Svar
14
· Visningar
1 561
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 399
Senast: Jahopp
·
Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
555
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama