Hudproblem

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Jansson
  • Startdatum Startdatum
J

Jansson

Hejsan!
Jag har ett sto som har en väldigt känslig hud. Hon är "skorvig" på lite olika ställen, och får skav jätte lätt av selen. Hon har varit så ända sen hon var liten, hon är nu tre år. Någon som haft samma problem? Och vad kan man göra, förutom att använda paddar där det går?:confused:

Sv: Hudproblem

För mig är huden själens spegel, en häst med "känslig hud" brukar vara en häst som är psykiskt instabil, känslig, lite "oåtkomlig" och går hellre in i sig själv....

Det jag skulle göra är att jobba på psyket, OCH på magen med t ex probiotika, det har funkat alltid för mig med såna hästar.

Gör saker med henne så hon får självförtroende,

Sv: Hudproblem

Du anar inte vilken slående beskrivning detta är på min häst (död sedan 2005)....

Han var så himla känslig i sin hud att han tillochmed kunde få skavsår/friktionsblåsor utav att tömmarna låg på hans rumpa... Man fick försöka vaddare allt som skulle ligga ann hans kropp!!!

Han var så exremt känslig i sitt psyke att man fick viska till honom, den minsta höjning i röstläge kunde han storkna utav... Kroppsspråket fick man också minimera, han lydde varje vink med lillfingret, en sagolik häst - när man väl lärde känna honom, till en början upplevde man honom som enbart "dum" och "nervig", men troligtvis var han för smart för sitt eget bästa...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: Ponylove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 475
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka