Hudproblem

DaydreamBeliever

Trådstartare
Hästen har ett par kala fläckar på halsen och vid manken.

Ser ungefär ut såhär (lånad bild), som ringorm:
ringorm2.jpg

Och här är halsen på den, stora hårlösa partier. Är även mjällig och skrovlig i manen.

31990310.jpg

Fick hem den igår kväll så har inte hunnit kolla så noga efter löss. Har själv varit förskonad från hästar med hudproblem tidigare, vad tror ni?
Ringorm, löss? Både och? Pälsätare?

Har tänkt ta ut veterinär, men vad skulle ni gissa på?

Sv: Hudproblem

Min häst såg likadan ut!
20100330171.jpg
[/IMG]
Det var löss faktiskt och vi använde switch pour on ett par ggr så gick det bort.

Trodde också först att det var ringorm, men icke... lys med ficklampa ner i pälsen är mitt tips, för de små rackarna är svåra att se...

Nej vänta nu... den där bilden är tagen efteråt. Såhär misstänkte jag det när det bekom sig: Hormonproblem, för sen växte sommarpälsen ut och allt blev fint igen.

ja jag tror också mest på pälsätare, de brukar ju gärna ge sig på hästar i dåligt skick och unghästar. Då är ju denna killen deras optimala middagsbord..
Men brukar de få sådana fläckar som översta bilden i trådstarten?

Vad är mest effektivt mot löss?
Etal? Switch? Frontline? Något annat?

Ska ut och titta till kvällsfodringen igen, har försökt kolla med förstoringsglas, men har inte lyckats hittat något än.

Vad jag förstår så blir märken efter pälsätare inte kala utan liksom "kortätet"?
Jag trodde ju först att det var ringorm, för såna små fläckar var det första jag såg, det var dock bortkliade partier. När vet kom för ett annat problem så lös vi i pälsen och då var det löss. Vi behandlade med switch och det fungerade. Det var ju dock efteråt som all päls bara försvann, mycket märkligt. Fick ett svamp-tvättmedel att tvätta med, vet inte om det var det som gjorde det bättre. Det växte iallafall ut igen.
20100421203.jpg
[/IMG]
Sådär såg det ut efter ett tag. Nu var hon i sånt risigt skick så det var inte sant. Det tog mig 6månader att få tillbaka hull och allt efter vad hon varit med om. Jag hämtade henne efter jul 2009 och den här bilden är väl tagen i mars tror jag.

Liknande trådar

Hästvård Vår ena häst fick konstiga utslag i våras. Både i ansiktet, på halsen och bogen. I ansiktet blev han fläckvis hårlös, men inga stora...
Svar
7
· Visningar
5 942
Senast: Muninn
·
Hästvård Det verkar som att mitt två åriga russ har fått pälsätare. Märkte det för max två veckor sedan. Såg att hon hade några få fläckar på...
Svar
3
· Visningar
10 838
Senast: Manji
·
Hästvård Min häst har väldigt tjock och lång man. Mitt på manen, från ett par dm upp från manken och någon dm ner från nacken, är undersidan av...
Svar
1
· Visningar
1 226
Hästvård Hej! Försöker leta efter trådar med ringorm men lyckas inte riktigt hitta här på sidan. :o Har haft veterinär ute för analystagning av...
Svar
5
· Visningar
2 203
Senast: Masel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar