Hudproblem vid ökad träning?

Aliche

Trådstartare
Nu när jag verkligen tagit tag i träningen och kör ca 5 dagar i veckan blandat kondition och styrketräning så har jag märkt att min hud i ansiktet blivit mycket sämre och konstig!
Jag som person svettas väldigt (väldigt!)mycket när jag tränar, tänk er att jag blir såpass röd i ansiktet att man inte längre ser mina ögonbryn när jag kör ett tufft pass eller kondition haha.. Eftersom jag svettas såpass mycket i ansiktet så antar jag att det är det som gör att min hud börjat spöka, jag har fått små utslag och inte som finnar utan mer som just utslag oc nu har jag dessutom börjat få väldiga torrfläckar i ansiktet när jag är ute och springer i solen när det är varmt. Kan tänka mig att det är saltet i svetten som torkar ut huden ordentligt i solen eller nåt! Jag svettas mest i just ansiktet när jag tränar och inte alls lika mycket någon annanstans heller...

Hursomhelst hur gör ni andra om det är någon som upplever samma problem? Jag är jättenoga med att aldrig träna med smink, tvättar av ansiktet med vatten innan och efter träning och sen duschar jag efter att jag ätit efter träningen (och eftersvettats färdigt). Vad mer kan jag göra? Jag försöker även torka av ansiktet med jämna mellanrum under träningen med lite papper för att det inte ska ligga kvar mer än nödvändigt.
Kör en peelingkräm från Body Shop 2 gånger i veckan och har en dag och en nattcreme också därifrån så jag är ju ganska snäll mot huden tycker jag!

Köp kvalitets produkter! Jag har bytt till clinique supersnällt mot huden. Använd keps när du springer utomhus och alltid smörja in med spf.

Prova med en bandana runt huvudet när du tränar inomhus.

Produkterna från Body Shop är dom enda som min hud tål och jag använder bara sånt som inte är testat på djur dessutom, har provat typ allt innan och det har tagit år för min hud att återhämta sig så byta produkter kan jag inte göra men kanske testa en annan serie, jag kanske inte behöver lika fet hudcreme som jag har nu. Om någon har koll på deras sortiment så har jag dag och nattcremen med E-vitamin och C-vitamin ansiktspeelingen med apelsin. Dom har jag provat ut i butiken med hjälp av personal men jag kan ju gå dit igen och höra vad dom säger :)

Testa mandelolja plus aloeveragel.
När jag bytta så blev min hud helt förändrad! Inte en finne eller utslag:)
Om man tar en bomullstuss med mandelolja och gnider av ansiktet för att få bort all smuts, sen sköljer man med vatten, sen gnid in rikligt med mandelolja i hela ansiktet och lite aloeveragel på, låt stå på över natten eller några timmar.
Oljan öppnar porerna och håller ansiktet fräscht:)

@LillaMusse är det någon speciell sort man ska använda, var köper man det? Blir man inte oljig i ansiktet för det tycker jag att jag har blivit av andra oljor som ska ersätta ansiktscreme.. då har jag också fått finnar för det blivit för fett för min hy men dom där kanske är annorlunda?

@LillaMusse är det någon speciell sort man ska använda, var köper man det? Blir man inte oljig i ansiktet för det tycker jag att jag har blivit av andra oljor som ska ersätta ansiktscreme.. då har jag också fått finnar för det blivit för fett för min hy men dom där kanske är annorlunda?

Om man låter den sitta ett bra tag plus aloevera på (den "suger" med oljan in i huden) och sen torkar av den överflödiga oljan plus att ta på lite till aloeveragel till:)
Om oljan ligger på och det kommer smuts på så kommer mer finnar men om man har på den hemma och torkar bort den noggrant så försvinner allt:)
Innan det testade jag ALLT inget funkade sen bytta jag till det och huden blev perfekt på bara nån vecka:)
Aloevaragel och mandelolja finns på live (och andra livsmedelsaffärer eller vad det heter haha)
(Ursäkta för stavfel/grammatikfel, har huvudverk:idea:)

Köp kvalitets produkter! Jag har bytt till clinique supersnällt mot huden. Använd keps när du springer utomhus och alltid smörja in med spf.

Min hy bränns upp av Clinique, deras produkter är alldeles för starka för känslig hy. Har flera vänner som upplevt samma sak.

• Gilla
Reactions: Sol
@Aliche Tänker du på att dricka ordentligt? Kanske späder ut svetten lite mer så det inte blir lika starkt.

På vintern måste jag smörja in mitt ansikte innan dusch annars blir det helt galet torrt och irriterat. Kanske skulle funka för dig med? På med nån snäll creme innan träningen alltså. Jag har Vichy för extra torr hy, funkar bra för mig.

@Wysiwyg när jag dricker nog egentligen inte tillräckligt, det kan jag ju försöka bättra mig på :) Smörja mig innan träning är helt värdelöst för då svettas jag ungefär 100 gånger så mycket haha! Egentligen är ju inte min hy speciellt torr, har egentligen ingen problemhy alls eller ja hade inte innan jag svettades varje dag :)

@Aliche Jag tänkte mer att en creme kanske skyddar huden lite mot uttorkning vid svett, funkar för mig när jag duschar i alla fall. Fast det kanske blir annorlunda av svett som kommer inifrån :p Men prova i alla fall? För mig blev det verkligen skillnad, innan jag började smörja in mig var min hy röd och flammig 2 timmar efter varje dusch. Nu ingenting!

Det här kommer låta lite konstigt, men det är ett råd som min kompis fick av sin hudläkare. Hon fick utslag av saltet i sin egen svett vilket i kombination med känslig hud inte var alls roligt. Läkaren sade att istället för att torka av huden under tiden hon gymmade (vilket hon hade gjort för att bli av med saltet --> samtidigt blev hon ju av med svetten som kyler ner den varma varma huden --> salt plus varm torr känslig hud = utslag), skulle hon spritsa sig i ansiktet med vatten så att salthalten gick ner. Det funkade kanon. En pytteliten sprayflaska med vatten får ju plats i jackfickan när man är ute och springer och på gymmet kan man ju bära den med sig. Skitsmart råd, tycker jag, och det kostar ju ingenting att prova.

Nu när jag verkligen tagit tag i träningen och kör ca 5 dagar i veckan blandat kondition och styrketräning så har jag märkt att min hud i ansiktet blivit mycket sämre och konstig!
Jag som person svettas väldigt (väldigt!)mycket när jag tränar, tänk er att jag blir såpass röd i ansiktet att man inte längre ser mina ögonbryn när jag kör ett tufft pass eller kondition haha.. Eftersom jag svettas såpass mycket i ansiktet så antar jag att det är det som gör att min hud börjat spöka, jag har fått små utslag och inte som finnar utan mer som just utslag oc nu har jag dessutom börjat få väldiga torrfläckar i ansiktet när jag är ute och springer i solen när det är varmt. Kan tänka mig att det är saltet i svetten som torkar ut huden ordentligt i solen eller nåt! Jag svettas mest i just ansiktet när jag tränar och inte alls lika mycket någon annanstans heller...

Hursomhelst hur gör ni andra om det är någon som upplever samma problem? Jag är jättenoga med att aldrig träna med smink, tvättar av ansiktet med vatten innan och efter träning och sen duschar jag efter att jag ätit efter träningen (och eftersvettats färdigt). Vad mer kan jag göra? Jag försöker även torka av ansiktet med jämna mellanrum under träningen med lite papper för att det inte ska ligga kvar mer än nödvändigt.
Kör en peelingkräm från Body Shop 2 gånger i veckan och har en dag och en nattcreme också därifrån så jag är ju ganska snäll mot huden tycker jag!

Min hy brukar reagera ganska "tvärtom" dvs ju mer jag tränar, desto bättre hy får jag! Jag svettas också väldigt mycket i ansiktet :) Hur länge har du haft problem?

Jag upplever att om jag inte tvättar ansiktet ganska snart efter träningen kan jag få de problem du beskriver, men generellt sett så har svettning och träning positiv effekt på hyn... Rengöring efteråt och en återfuktande kräm är vad jag använder... Om jag väntar "för länge" med att duscha känns det som om det ligger en hinna (av svett?) över ansiktet och då kan jag känna att hyn blir fet, men vanligtvis duschar/ rengör jag ansiktet innan det känns så.

Jag brukar köra en ansiktsmask bestående av enbart honung (sån på burk) och det funkar fantastiskt bra. Honung är bakteriedödande och gör nåt underverk med huden, men är inte starkt eller uttorkande. Så testa det ett par dagar i veckan:)

" Medans bodyshops produkter bara är parfym?"

The bodyshops produkter är de enda jag tål och "bara parfym" är dets verkligen inte. Vilka serier syftar du på?

Vilken/vilka serier/produkter använder du?
TBS har kommit ut med en ny "nattolja" i vitamin E-serien, fråga om du kan få en liten test på den. Vissa kan reagera på den serien , vetegroddsolja (har jag för mig att det hette) är en tänkbar orsak.
Men jag har bara hört gott om den.
Rekommenderar dessutom deras "drops of youth" :love:
Har du testat "restoring mask" från Aloe-serien?
Återfuktar rejält, och det gör ingenting om du inte torkar bort den efter 10 min. Jag brukar låta den sitta.
Jag brukar använda en speciell borste när jag tar dag/nattkräm (en liten, rund, vit) och tycker att det gör skillnad :)
(och nu kan jag ha snurrat till det rejält med vem som skrivit vad ser jag.
Det är för tidigt, och hopplöst att skriva från mobil på buke nu!!:mad:)

Senast ändrad:
Svarar alla :)

Jag snvänder TBS E-vitamin serie, den med tosa burkar och den har varit bra under vinterb men nu börjar den kännas lite för fet. Vet att min hy är väldigt olika vinter och sommarhalvår så kanske kan vara det som spökar också, att min hudcreme inte är optimal för sommaren.

@lady_vip smetar du bara på ett lager med vanlig honung? Hur länge har du den på? Hur får du av den, med vanligt vatten bara eller?

TBS är för övrigt de enda produkterna min hy tål just för att det inte är en massa parfym, parabener och annat grejjs i så var du som tyckte de bara är parfymer i fått det ifrån vet jag faktiskt inte.. Har du nån källa på det? Och även om Cliniques färdiga produkter inte testas på djur så vad jag har förstått så testas de individuella beståndsdelarna på djur, för att det ska få säljas i kina? Rätta mig om jag har fel :)

@Pepson2 jag har väl haft problem sedan jag började träna mer för kanske 2 mån sen men det eskalerade när jag började med NTC appens 4 veckors program för 3 veckor sedan där jag nu kör advanced-get toned vilket innebär 4-5 pass i veckan och sen powerwalkar jag varje vardagmorgon ca 40 min med små inslagg av jogging. Det innebär alltså att jag svettas rejält ca 5-6 dagar i veckan. Då jag eftersvettas ett tag när jag kommer hem brukar jag: tvätta av ansiktet ordentligt med vatten-äta-sen duscha kanske 45 min-1 timme efter träning.

@Aliche: Jag har extremt känslig hud och när jag inte orkar blanda min egen hudvård använder jag Decleor. Svindyrt men det är det enda min hud accepterar (har tidigare testat Lancome, Clinique, TBS, Dior mfl).

Ehh que? Helt parfymfritt och fria från djurtester. Medans bodyshops produkter bara är parfym?

Jag har aldrig använt bodyshop till min hy så det vet jag ingenting om :p Däremot kan jag säga att inget märke jag någonsin testat har irriterat min hy lika mycket som Clinique gjorde.

Även om det inte är tillsatt parfym eller testat på djur kan det ju vara starkt ändå.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 779
Senast: axel
·
L
Hundhälsa Jaha,idag var det dags för ytterligare vetrinärbesök och mer problem:( Min hund har dammkvalsterallergi och går på sprutor en gång i...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 245
Senast: jappisen
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 489
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar