hudåkommor på häst

R

raggsock

Är det någon som vet en länk som visar bilder på olika hudokommor?

Min unghäst har fått några fläckar i ansiktet, lite hår fattas och huden har en tjock ruva.
Min andra häst har inga sådana symptom. Dock så har han troligen enstaka regnskållor. Kan regnskållor blir som på unghästen med större fläckar??

Jag har sökt efter bilder på olika saker på nätet men hittar inget bra :mad:

Sv: hudåkommor på häst

Tycker du ska ta ut vet som får ta prover/skrap. Det kan ju vara tex ringorm, det ser inte alltid lika ut!

Håller nog med att du bör ta ut vet för ett skrapprov, under våren fanns en hudåkomma som var en typ av streptokock. Yttrade sig på detta vis, kruxet är då att enda chansen för att skilja denna åkomma från ringorm tex är just skrapprov.

Finns det några bilder på ringorm

Min unghingst har efter långa betet fått konstigt på ryggen mm.
Det kan vara skit har inte badat han ännu.
Det ser ut som ett tjockt lager med exem. Riverman bort så låssar det . Skrapar man ser det ut som skit.lera. Fast håret blir tunnt där.
Det känns som små knottror upphöjningar.
Han är ju inte borstad ordentligt på gör länge.

Just det här med tjocka ruvor har vi haft på en häst i stallet och veterinären trodde att det kom från klöver och att det hade blivit en allergisk reaktion. Hästen fick det på alla 4 benen + på kroppen vid manken.

Behandlingen bestod av Fucidin och helosan salva. Hästen är numera bra, men tappade en del päls där ruvorna suttit.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 910
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka