Hud/päslproblem?

N

Nesslan

Min häst har fått väldigt tunn päls på bogarna. Det är inte skav utan snarare att pälsen är uttunnad så att man ser huden. På den ena bogen är det ett område stort som en enkrona som är helt hårlöst och där huden är lite tjockare och torr.

Vad kan det vara? Ohyra, ringorm eller? :confused:
Det verkar inte klia och jag har inte hittat det någon annanstans på kroppen.
Tacksam för svar!

Sv: Hud/päslproblem?

Har du täcke på, så är det med stor säkerhet skav från det.

Håller med Boj, det låter onekligen som skav från täcket. Min pålle fick det en vinter med ett illasittande täcke. Pälsen såg kal ut, med bara några strån på bogen, just där täcket sitter åt och stramar när hästen rör på sig.

Testa med ett bogskydd om du vill, men jag skulle nog rekomendera att du köper ett nytt täcke.

Det KAN være ringorm også... Men da vil det nok spre seg etterhvert. Se det an litt, du. Ringorm er ikke farlig, bare plagsomt, om det skulle være dét. ;)

Tack för era svar Boj, Doris men som jag skrev så är det INTE skav.
Nu har det gått några dagar och det har dykt upp hårlösa fläckar lite här och där. Ska behandla mot svamp och hoppas att det hjälper.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hundhälsa Min ena boston är nästintill hårlös bakom sina öron. Huden är mjuk, inget som kliar eller på annat sätt irriterar henne. För övrigt fin...
Svar
7
· Visningar
898
Hästvård Min ena häst fick en allvarlig reaktion på vaccinationen i slutet av augusti. Kvar blev en rejäl svullnad vid vaccinationsstället. Den...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 115
Senast: Lindsen
·
Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
4 147
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka