L

lisenfisen

hur ofta rider ni eran häst och hur långt är varje ridpass? jobbar ni på något sett hästen från marken? skulle vilja ha ett alternativ till ridning nån gång i veckan.
 
Sv: hu mkt

Ridning blir 4-5 dagar i veckan. Och då rider jag ca 40 min till över en timme. Och olika, skogen, paddocken, lite hoppning osv.
Rider jag inte så tömmkör jag henne, brukar räcka med en halvtimme ungefär. Då jobbar vi mycket på formen vid tömmkörningen och galoppen.
Eller så övar vi på NH och tiden där beror lite på hur länge vi behöver öva på våra övningar. Är hon dukitg så brukar vi avsluta med en promenad. Då får ju matte också motion.....

Longering tycker vi inte är så roligt då tömkör vi hellre. Finns longerings övning i NH som vi gör men det tar väl max 10 min tror jag.

Hoppas du fick lite ider. Tcker din häst om att hoppa så kan man ju löshoppa också.
Lycka till.
 
Sv: hu mkt

hur ofta rider ni eran häst och hur långt är varje ridpass? jobbar ni på något sett hästen från marken? skulle vilja ha ett alternativ till ridning nån gång i veckan.

Jag rider mycket varierat, 5 dagar i veckan i regel, ibland jobbas han 6 dagar men det är bara enstaka veckor.

rider i regel markarbete 2-3 dagar och skogen resten. det 3:e markarbets passet brukar bestå av tömkörning.

när jag markarbetar/trimmar rider jag sällan mer än 35 minuter, om vi inte räknar avskrittning osv. rider hellre korta och ganska intensiva pass.

skogen varierar jag mellan längre skritt turer, ca en timma ut och skritta i kuperad terräng med backar osv, med lite tuffare pass där jag joggar mycket och längre sträckor, eller galopparbetar i avvägt tempo. Klättrar gör jag då och då, samt även "markarbete" ute, dvs galoppfattningar, övergångar, sidvärts rörelser och skolorna etc etc. det finns inget man man kan göra i en padock som inte går att göra ute i terrängen :D
 
Sv: hu mkt

Hej!

Just nu, under igångsättning efter skada, rider vi varannan dag, tömkör minst 1 gång/vecka och går på promenader i skogen resten. Joggar även med pållan. Vi får bara vara i skogen och rakt fram än så länge, så för att inte tröttna helr krävs lite arbete från min sida..

/ Lavinia, som ska jogga 8 min med häst imorgon
 
Sv: hu mkt

Min jobbas 3-5 dagar i veckan. Passen varierar från 15 min - 1½ timme beroende på vad vi gör. Rider mesta dels i skogen än så länge då han bara är 4 år och måste få muskler och kondition.

Jag tömkör, longerar, löshoppar och gå promenader med honom som komplement till ridningen
 
Sv: hu mkt

Har flera hästar och hur mycket och ofta beror därför på utbildningsnivå, ålder, kondition o.s.v. Förutom ridningen så kör jag även, drar hem träd från skogen, tömkör, nh tränar, joggar med hästen och promenerar, löshoppar o.s.v. Försöker att variera så mycket som möjligt för att de ska använda kroppen på olika sätt och för att de ska må bra i psyket.
 
Sv: hu mkt

Min pålla rids ungefär 5-6 dgr per vecka när vi är fullt igång (konvalecent nu), och ett normalt ridpass kan vara allt från 30 min till över en timme, beroende på hur det går. Av de 5 ridpassen försöker jag rida ut 1-2 ggr i veckan, alternativt hoppa 1 gång och rida ut en gång per vecka. Fungerar allt precis som man vill blir det ett kortare pass.
Lite då och då byter jag ut ett ridpass mot tömkörning eller rundpaddock.
 
Sv: hu mkt

Min går varannan dag för att han inte ska få för bra kondis (blir skogstokig) men ändå bygga muskler. Varierar arbetet med mycket tömkörning och longerar om mitt humör inte är på topp...
 
Sv: hu mkt

Jag rider min häst 5-7 dagar i veckan, han får göra något varje dag då han behöver det mentalt. Rider jag 5 dagar i veckan så brukar jag tömköra/springa med hästen vid hand/longera hästen de övriga två dagarna.

Rider absolut max 4 dagar/vecka på planen, oftast 2-3 gånger/vecka, vid dessa pass rider jag i ca 30 min och skrittar sedan av i skogen.

Uteritterna har blivit från 40min upp till 2,5h :P
 
Sv: hu mkt

Ja, jag hade tänkt gå ut och gå med min pålle, men nu började det precis hällregna så jag stannar inne en stund och avvaktar. Jag gillar att ta promenader (långa och raska) då det blir motion för mig också.

Min häst rids/arbetas 5-6gg/v. I paddocken 2gg/v dressyrträning och ev 1gg/v hoppning/löshoppning. Resterande rids han ut på och där tränar vi lite övergångar osv. Vi krumelurar inte ngt än, men det kan vi väl också göra ute.

ridning för tränare brukar vara 45 min, jag brukar rida 30 min exl uppvärm/avslut. Uteritterna kan variera från 30 min till 1 1/2 timma.
 
Senast ändrad:
Sv: hu mkt

Jobbar min häst i princip varje dag. Hon dressyrtränas 2-4 dagar/vecka beroende på säsong och hur det fungerar. Däremellan hoppas/markarbetas hon, tömkörs, körs eller helt enkelt promeneras i skogen. 2-3 dagar i veckan har hon ingen ryttare på ryggen.
 
Sv: hu mkt

Är inte ägare men medryttare! :)

Kallblodstravaren (som jag har ansvar för) rider jag 3 gånger i veckan eller mer. Varierar arbetet så mycket det går, planerar vecka för vecka men har ett mål med en viss period (t.ex. en-två månader). Ibland tar jag en kortare uteritt och rider lite dressyr ute i terrängen, ett roligt alternativ i stället för att rida på bana!
- Dressyrpass 40-60 min.
- Hoppning/bommar 40-60 min.
- Uteritt 1-2 tim.
- Longering/tömkörning max 30 min.

Halvblodet rider jag 1-2 ggr/veckan. Planerar vecka för vecka och har kortsiktiga och långsiktiga mål här med.
- Dressyrpass 60 min
- Hoppning/bommar 60 min
- Uteritt 1-2 tim
- Longering max 30 min
 
Sv: hu mkt

Rider väl kanske tre gånger i veckan. Försöker tömmköra en gång och sen kör jag vanligt en gång. Idag ska jag rida till berget och klättra = 2 timmars tur. Igår red jag markarbete= 40 minuter. Ju jobbigare pass desto kortare.
 
Sv: hu mkt

Min häst är för tillfället skadad, men annars rider jag eller hittar på något annat 6 dagar i veckan. När jag rider ut blir det sällan mindre än 2 timmar, på ridbanan ca 40 min. Brukar tömköra, prova på cirkustricks eller göra allmänt markarbete någon gång i veckan. Vad gäller tömkörning tycker även att det är ganska intressant att gå precis bredvid hästen och öva att böja, flytta etc. Då ser man precis var hästen sätter fötterna och när den gör rätt (som jag ibland tycker är lurigt när jag sitter på).
 
Sv: hu mkt

Rider 6-7 dagar i veckan.
Träning för tränare 2 gånger (hopp resp. dressyr) i veckan och de passen brukar bli runt 1½ timme långa. Däremellan rider jag oftast runt en timme, med målsättning klar innan jag börjar. Ibland tar det 2 timmar och ibland en ½ timme, men jag ger mig inte förrän vi är där jag har tänkt.
 
Sv: hu mkt

Dressyr 2 ggr i veckan
Mellan 30 - 1,5 h . Går på hur lösgjord mm. hon är från början.

Vila 1 gång i veckan ibland mer

tömkörning 1 gång i veckan, ibland några minuter innan ett dressyrpass med, för att mjuka upp henne.

Markarbete / gymnastikhoppning 1 gång i veckan
bommar lägs ofta in i dressyrpassen
Hoppning --> högre ca 1 gång varannan var tredje vecka.

Klättring 1 gång i veckan, kan ju räknas som uteritt

Uteritt 1 gång i veckan ofta kondition.

Hon är 6 år och går för fullt nu under tävlingssäsongen.

Ska snart trappa ner på det och i vinter blir det en ordentlig vila.
 
Sv: hu mkt

Under veckan rider jag 1-2 ggr och då oftast i paddock. Tiden varierar från 15 min till 45 min+ skritten till paddocken och hem. Ca 20 min åt varje håll. Kan ta en galopp över gärdena på hemvägen. :) Rider för tränare varannan vecka. Kan också tömköra eller löslongera någon gång i veckan om det inte är för blött och regnigt (har en gräsruta). Då använder jag ofta cavaletti, tränar öppna m.m. Tycker tömkörning bygger bra ryggmuskler och hästen tycker det är kul. På helgerna rider jag ut. Då blir det minst 2 timmar i varierad terräng, skog och grusvägar.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp