Hrm... uppdrag utom firmans område?

tanten

Trådstartare
Jag har ju tvungats starta en egen firma i höst.

Nu funderar jag. Min firma har två verksamhetsområden. Om jag skulle göra något som ligger utanför de områdena - kan jag ta det inom firman ändå?
Hur strikt är det att hålla sig till det som är registrerat?

Konkret men konstruerat exempel: Jag har B&B i firman men en vän ber mig göra blanketter till hennes företag. Kan jag skriva faktura?
 
Sv: Hrm... uppdrag utom firmans område?

Jag är ingen expert men jag har ju enskild firma. Enligt min erfarenhet är Skatteverket mest intresserad att få in skatten, hur man tjänat den är inte så kinkigt. Det dina SNI-koder styr är snarast vad du har rätt att dra av för kostnader men i ditt exempel så antar jag att du bara behöver en dator och skrivare och det är ju saker jag förmodar att du använder i din verksamhet redan. Dvs du behöver inte göra några nyanskaffningar.

När det är trögt att få uppdrag brukar jag peppa mig med att jag är beväpnad med en F-skattesedel, dvs finns det något litet uppdrag jag kan göra är det bara att göra det! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hrm... uppdrag utom firmans område?

Jadå.
På fakturan kan du speca det som "konsultarvode" eller "utrustning" eller vad som nu passar.

Annars är det ju inga bekymmer att lägga till verksamhetskoder :)
 
Sv: Hrm... uppdrag utom firmans område?

Så länge det inte är något regelbundet uppdrag, d v s en väsentlig förändring i verksamhetsinriktningen tycker jag inte det bör vara något problem. Du hanterar det ju som övriga intäkter och betalar moms och skatt, då är SKV mindre intresserade av hur du kodat sysselsättningen.

Koden handlar väl en hel del om statistik. Så länge man inte helt lägger om verksamheten kan nog en skvätt komma från annat än huvudsysslan.
 
Senast ändrad:
Sv: Hrm... uppdrag utom firmans område?

Jag säger som dom övriga, RSV skiter högaktningsfullt i hur du tjänar pengarna bara dom får vara med och dela.


McG - som pysslade med dom mest skilda uppdrag (utom hembränning) men bara hade en kod.
 
Sv: Hrm... uppdrag utom firmans område?

Har du inte skrivit in "och därmed förenlig verksamhet"?
Om man har B&B så måste man ju hantera blanketter, att hjälpa andra med det är "därmed förenligt".
Oftast så kan man baka ihop en hel massa i det även om det ibland är litet långsökt.
 

Liknande trådar

T
Hästmänniskan Jag har lite frågor om enskild firma. Vi (sambo och jag) har en gård som är taxerad som jordbruksfastighet där vi bedriver avel och...
Svar
7
· Visningar
2 350
Senast: thevalley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp