HrimFaxi-Islandshästklubb!!!

Sv: HrimFaxi-Islandshästklubb!!!

Allt är bra med oss! Fyra hästar kvar i närheten: Svarten och Dreygur pryar på ridskolan Stor och Liten i Linnebäck, Askur och Tjaldur går på Silverkedjans gamla marker än så länge.

Men du kanske har plats för en tjusig svartskimmelskäckhingst hos dig till våren, ingår gratis betäckning :idea:

Gullan - det finns några rätt stora islandstall i Hrimfaxiland med en del aktiviteter. Men jag är osäker på om det finns något väldigt NÄRA Örebro.

nej just det men det viktiga är att stallet ligger nära fellingsbro för det är där skolan jag troligen kommer gå ligger!

Hey, jag bor i Örebro också. Men är för all del inte medlem i Hrimfaxi ;)

jädrans vad sugen jag vart på att ha Tjalle här.
Hur många ston hade han förra sommaren och i sommar.

I somras fick en massa ston åka hem/inte komma för ett sto kom med beskällarsjuka :(

Nästa sommar blir han en eller två perioder borta, jag har inte bestämt ännu om första halvan. Det är "förvaringen" sep-maj som är ett problem, han vill ju gärna ha en tjej till sällskap och jag har ju lånat ut mina avelsston. Även om jag har stall och mark till 2009 är det trist för honom att gå ensam periodvis. Ridsällskap är ju också kul :idea: Det går bra att ta med ston som ska bli "stora ridhästar" som handhäst till honom.

Den här diskussionen kan vi ju fortsätta på mail :)

Gullan, det ordnar sig så klart med hästen! Ett smart drag kan vara att gå med i Hrimfaxi redan nu så du ser vad som händer i klubben och kanske får lite hum om var du vill ha hästen :idea:

Hej här är en till Hrimfaxare :banana:
Jag PM ar dig senare.

hej okej va bra=)...

till er andra..
skolan ja kommer ev gå på ligger INTE i fellingsbro utan i Örebro centrum. men jag kommer troligen bo i Nora och ha hästen där med.

så, massa tips om bra tränare, islandhästar i näreheten av Nora och vart jag ska vända mej om jag vill tävla...vart är alla tävlingar i det området? hur långt e det te allt?

Nora ??

Det är jättelångt från Fellingsbro ??

VET du vart du ska flytta eller ????

Tävlingsbanan finns på Göranstorps gård i Järnboås någon mil från Nora!

...och där har du jättebra tränare :idea:

Jag har varit och tränat för Frida Lindström i riddarhyttan mycket bra:love: .där finns det en fin ovalbana.:banana:

japp skolan låg tydligen inte i fellingsbro utan i örebro centrum så jag kommer nog bo hos en kompis som bor i Nora...och ha hästen hos henne.

men gu va toppen att allt "händer" inte så långt ifrån Nora då...toppen...

japp skolan låg tydligen inte i fellingsbro utan i örebro centrum så jag kommer nog bo hos en kompis som bor i Nora...och ha hästen hos henne.

men gu va toppen att allt "händer" inte så långt ifrån Nora då...toppen...

Får jag fråga vad det är för skola? Vet att Fellingsbro folkhögskola har lokaler ganska centralt i Ö-o.

Jag har bott i Örebro väl 8 år och hade häst i Lanna, på väg mot Karlskoga. fanns inte så mycket islandshästar i Ö-otrakterna på den tiden.

Hör du, Tim - hade jag vetat att du funnits då hade jag lagt beslag på dej och dina kunskaper för länge sedan!!

oj va roligt jaha....jag ska gå en Teckenspråks skola;) då kan jag prata med dej ju med.
har du gått nån skola där du med kanske? det finns ju mkt inom teckenspråk där uppe.

Nä - va kul!! Hur kom du på den idén? Hoppas det går bra!

Jag läste på dåvarande högskolan (nuvarande Örebro Universitet) i några år och jobbade sedan som fältassistent i fyra år.

I Örebro finns ju många döva, där finns bl a gymnasieskolan för döva/hsk som har riksintag - dvs döva/hsk från hela Sverige söker dit. Och en grundskola för döva finns ju också. Tror bara Stockholm har fler döva invånare än Örebro.

oj va intressant jättekul ska det bli verkligen...har några döva släktingar och har alltid tyckt att det verkat intressant, nåt jag velat lära mig lixom.
och nu när jag vet att det finns ett sånt stort behov av teckentolkar så vill jag verkligen göra detta med...nåt nödvändigt lixom, inte läsa till förskolärare som alla andra gör och som jag tänkte göra innan.

min farmor(några av hennes bröder va döva) blev jätteglad och gav mej sin gamla teckenspråks bok från 70 talet hihi.

men jag har inte riktigt fattat det ännu men kan man läsa denna 4 åriga utbildning både på folkhögskola och på Universitet i örebro?

hur kom det sig att du inte bodde kvar i örebro eller du bodde där ett tag för att utbilda dig bara?

Kasta den där gamla blåa boken. Den är fornhistoria :angel: som bygger på det talade svenska språket som går igenom teckenspråket. Det finns nya, aktuella böcker idag som bygger på teckenspråkets egen grammatik.

Först måste du få in teckenspråket ordentligt. Det är viktigt om du kan umgås med döva på fritiden och försöka få språket mer naturligt.

Alla som vill bli tolk blir det inte. Kraven är höga och de som vill komma in på just tolkutbildningen går igenom prov med bl a översättning tal-tsp, tsp-tal mm. Dessutom måste man ha bra grundutbildning och vara allmänt intresserad av olika områden. Tolkar tolkar ju ALLT, från data, bilar, hästar, sjukhus och andra specialintressen, rättegångar, valvakor mm mm.

Som jag vet finns tolkutbildningen på Fellingsbro folkhögskola, Härnösand, Västanvik (Leksand), Önnestad (Skåne) och säkert någon mer plats.

När jag pluggat och jobbat några år ledsnade jag. Fick nytt jobb i Norrland. Och sedan här nere. Ombyte förnöjer ;)

NÄe haha alltså vad är detta...du är den andra som säger att den blåa boken är skit typ.
jag ska aldrig mer nämna den för någon man blir ju totalt utskrattad ju och jag som inte vet så mkt om teckenspråk vet ju inte varför riktigt heller.

vad är det för skillnad mellan "det talade svenska språket som går igenom teckenspråket. Det finns nya, aktuella böcker idag som bygger på teckenspråkets egen grammatik." då? alltså vad är den egna teckenspråks grammatiken för nåt och varför kunde det inte få vara kvar den som liknar det talade svenska spårket? innebär det att för oss som är hörande så är det svårare med den "nya" egna teckenspråks grammatiken?

innehåller teckenspråket lika mycket/mindre eller mer grammatik som svenskan? vad finns det mer för skillnader man kan beskriva lite lätt utan att skriva en hel bok:)

tips gärna om någon bok som finns.

okej om jag kommer in på skolan så finns det säkert en hel del döva att umgås och prata med....annars kommer jag och rider med dej nån dag om det är okej, när jag kan prata lite teckenspårk iaf;)

vem är det du har som följer med dig när du rider lektioner och sånt? hur gör du i det vardagliga livet för du kan ju inte ha med dig en tolk jämt?! när känner du att du absolut Måste ha med en tolk och när behöver du det inte?.

om detta blir för mkt om teckenspråk kan vi ju PMa istället:)

okej den utbildningen jag sökt till är Fellingsbros folkhögskola, där står det att kraven är minst godkänt i svenska A och B och jag har VG i svenska A iaf....sen så ska man ju ha G i allt annat oxå såklart.
men det står bara att om man kan teckenspråk så är det meriterande men inget krav.
så därför har jag tatt chansen och sökt endå.
jag menar så lite folk som vill bli det så får de knappt ihop till 16pers (som det ska vara i varje klass)
man måste ju såklart ha grundskole kompetens.

och jag tror inte att de har nåt emot att man inte kan det....bara man har viljan att vilja lära sig. eller?

när/om jag blir kallad till intevju så gör de olika tester men vad jag hört grundar sig testerna i att testa mkt motorik m.m att man ens ska kunna lära sig och inte ha allt för svårt för att lära sig teckenspråket.

sen så får man säkert visa vad man kan OM man kan nåt och jag antar att blir det över 16 sökande så tar de såklart de som kan teckenspråk och har lätt för det i första hand. antar jag...

vad är det du jobbat/jobbar med då?

trivdes du i Örebro? hade du hästar då med?

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 200
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
749
Senast: Soapbubble
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
966
Senast: igbest
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka